Академічна культура: деякі аспекти соціологічної інтерпретації

  • Inna Pak Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, innapak@karazin.ua https://orcid.org/0000-0002-4127-4863
Ключові слова: університет, студенти, академічна культура, академічні цінності, академічне середовище, академічний капіталізм, академічна порядність, навчальний процес

Анотація

У статті розглядається феномен академічної культури, який є одночасно і чинником, і індикатором модернізації системи вітчизняної вищої освіти. Здійснено аналіз існуючих вітчизняних і зарубіжних підходів щодо вивчення структури та визначення поняття академічної культури, зокрема, філософського, психолого-педагогічного, культурологічного тощо, охарактеризовано компетентнісний підхід до розуміння цього феномену. Розширено існуючі уявлення про структуру академічної культури та академічного середовища як своєрідного «простору» її існування Здійснено спробу узагальнення інтерпретацій поняття «академічна культура» та запропоноване її авторське визначення, сутність якого полягає у розгляді академічної культури як сукупності моделей поведінки, що здобуваються в академічному просторі в процесі адаптації до зовнішнього соціокультурного середовища, внутрішньої інтеграції та розділяються більшістю представників академічного середовища. Авторка стверджує, що академічна культура є складною композицією важливих цінностей і принципів, норм, традицій, способів діяльності, які приймаються академічною спільнотою, а формування та відтворення основних її принципів пов’язане не тільки з університетським середовищем, а й інститутом вищої освіти в цілому.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Inna Pak, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, innapak@karazin.ua

аспірантка соціологічного факультету

Посилання

Національний освітній глосарій : вища освіта. – 2-е вид., перероб. і доп. [Електронний ресурс] / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / за ред. В. Г. Кременя. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014.– 100 с. – Режим доступу : http://ihed.org.ua/images /biblioteka/glossariy _Visha_osvita_2014_ tempusoffice.pdf

Бухарестская декларация этических ценностей и принципов высшего образования в Европе, 10 августа 2005 г. ЮНЕСКО–СЕПЕС [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.almamater.md/articles/879/ru.html

Хоружий Г. Ф. Академічна культура: цінності та принципи вищої освіти. / Г. Ф. Хоружий. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 320 с.

Ромакін В. В. Мотивації, переконання та поведінка українських і американських студентів бакалаврату щодо норм академічної культури / В.В. Ромакін // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. − 2010. − Педагогіка. − Вип. 123. − Т. 136. − С. 34-41.

Кравченко О.В. Культурологія у вимірах традицій академічної культури./ О.В. Кравченко. – Культура України. –Вип.42. – 2013. – С. 439-450.

Астахова В. И. Академическая культура как фундамент формирования современного специалиста [Текст] / В. И. Астахова // Вчені записки Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія»: [збірник наукових праць] / Харківський гум. ун-т «Народна українська академія». - Харків, 2013. - Т. 19. - С. 21-39.

Ермилова А.В., Маштакова А.Ю. Академическая культура российского университета. [Електронний ресурс] : / О.В. Єрмилова, А.Ю Маштакова // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия

Исследования молодых ученых». – 2016. - №14. – С. 79-88. – Режим доступу до журналу.: http://yrw.jvolsu.com/index.php/ru/ - Назва з екрана. 8. Becher T., Trowler P. R. Academic tribes and territories : intellectual enquiry and the culture of disciplines / Tony Becher and Paul R. Trowler.–2nd ed. – 239 p.

Артемьева Т. В. Академическая культура как теоретическая проблема и практическая задача // Вестник Герценовского университета. - №1. - СПб, РГПУ им.А.И.Герцена, 2013. - С. 34-36.

Семеног О.М. Академічна культура – фундаментальний складник підготовки доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта» // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. № 5 (59) / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка/ А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. — Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. — С.192—203.

Горденко Н.В. Формирование академических компетенций у студентов вуза// Автореф.дис. канд.пед.наук. – 13.00.08 Теория и методика професонального образования. – Ставрополь, 2006. - 20 с.

Mendoza P., Berger J.B. Academic Capitalism and Academic Culture: a Case Study // Education Policy Analysis Archives. 2008. Vol. 16. No. 23. pp. 1-24.
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Pak, I. (2018). Академічна культура: деякі аспекти соціологічної інтерпретації. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 39, 323-326. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10275
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді