Problems and Perspectives Sociology of the Village in Agricultural Universities
Abstract
The article examines the state of socially-humanitarian education in Ukraine. It is focused on the need to strengthen the link between teaching social disciplines with the profile of the higher education institution. This is especially true to the non-humanitarian (sectoral) higher educational establishments. Resolving this issue is possible by creating modular programs on socially-humanitarian cycle educational disciplines, the saturation of the existing regulatory courses, including sociology, by the theme that is tailored to the profile of studying. It is emphasized that this will contribute to improving the quality of teaching students, practical orientation of the socially-humanitarian disciplines for non-humanitarian faculties, research updates, etc. Addition to the classic course of sociology in the agricultural universities may become a special course «Rural Sociology», teaching experience of which is accumulated in the higher agrarian educational establishments in Ukraine and foreign countries. The article presents the structure of such course, developed by teachers of Uman National Horticulture University. The structure includes such topics as: methodological foundations of rural areas and the peasantry study; social problems of rural living space transformation; new solidarity and new inequalities in the social structure of the village.Downloads
References
Андрущенко В. Гуманізм і гуманітаризм: спільне і специфічне / Андрущенко В., Михальченко М. // Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. – 2005. – №4(18). – С. 5-12.
Юревич А. В. Состояние российской гуманитарной науки и стратегии её развития // [Електронний ресурс] / Юревич А. В. – Режим доступу: http:// www.iriss.ru.
Сокурянська Л. Г. Реформування вітчизняної вищої школи в оцінках учасників освітнього процесу / Сокурянська Людмила Георгіївна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 36. – 2016. – С.108-113.
Сорока Ю. Г. Оцінка українськими студентами якості, змісту та організації навчального процесу (на матеріалах емпіричного дослідження) / Сорока Юлія Георгіївна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 36. – 2016. – С.114-122.
Шатохін А.М. Ступенева освіта: світовий досвід для України / А. М. Шатохін, Л. Ю. Очеретенко // Наука і методика: Збірник науково-методичних праць. Випуск 10. – К.: Агроосвіта, 2007. – С.7-10.