Business Person of the Beginning of the 21st Century: a Sketch of a Socio-Psychological Portrait

Keywords: entrepreneurship, business initiative, success, emancipatory values, leadership skills, achievement motivation, socialization, cultural reproduction

Abstract

The article attempts to create a social-psychological portrait of subjects of social-economic activity. The contribution to the non-economic understanding of entrepreneurship by such classics of sociological thought and modern scientists as H. Spencer, H. Lebon, M. Weber, I. Wallerstein, G. Hofstede, K. Polanyi, T. Barnes, A. Flem, as well as such Ukrainian sociologists, such as V. Vorona, V. Pilypenko, V. Reznyk, Y. Pachkovsky, E. Seryi, A. Loza, etc. Acquired and prescribed (ascriptive) personal characteristics of a modern person that contribute to or hinder the conduct of successful entrepreneurship and business development are analyzed initiatives It is noted that acquired personality traits that positively affect the effectiveness of social and economic activity are the result of social influence and cultural reproduction. It is emphasized that the analysis of the results of numerous scientific studies, in particular sociological, expert opinions of scientists, own observations allowed the author to come to the conclusion that the acquired characteristics for successful entrepreneurship and the development of business/career initiatives in a stable society are significantly / directly correlated with the presence of such emancipatory values, as: internal personality type, achievement motivation, leadership aspirations, self-control, systematicity, long-term planning perspective, psychological youth, rationality, independence, responsibility, innovativeness, hard work, law-abidingness, punctuality, etc. Attention is focused on the fact that the listed values saturate the public space of countries to varying degrees, which is due to the difference in their traditions, mentality, social institutions and attitudes, mechanisms of socialization, and the peculiarities of cultural production. As a result, this causes a significant difference between economically developed countries and countries with a weak economy. The directions of further research on the selected issue are determined, in particular, the creation of a social and psychological portrait of a modern Ukrainian entrepreneur.

Downloads

Author Biography

Vadym Nikolenko, Oles Honchar Dnipro National University, 72, Gagarin Av., Dnipro, 49010, Ukraine

Doctor of Sociological Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Sociology

References

/

References

Экономическая культура населения Украины / Под ред. академика НАН Украины В. М. Вороны, д-ра филос. наук, профессора Е. И. Суименко: К.: Институт социологии НАН Украины. 2008. 316 с.

Резнік В. С. Леґітимація приватної власності як концепт соціологічної теорії. К.: Інститут соціології НАН України, 2010. 512 с.

Пилипенко В. Е. Реформи. Підприємництво. Культура. К.: Фолиант, 2001. 150 с.

Сірий Є. В. Сучасне становище молодіжного підприємництва: статистичний та соціологічний вимір // Демографія та соціальна економіка. 2020. № 1 (39). С. 63-78.

Лоза А. С. Міфи та реалії підприємництва у сучасному суспільстві // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. У 2-х т. Т. 2. Харків. Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2006. С. 234-236.

Пачковський Ю. Ф. Соціопсихологія підприємницької діяльності і поведінки. Львів: Світ. 2000. 272 с.

Ніколенко В.В. Соціальна роль підприємницької діяльності: історико-соціологічний вимір // Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія "Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи". 45. 2021. С. 28-35.

Економічна соціологія. Навч. посібник / під заг. ред. Ворони В. М., Пилипенка В. Є. К.: Інститут соціології НАНУ, 1998. 272 с.

Small and Medium Enterprises (SMEs) Finance https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance

Малий та середній бізнес в Україні дає 55 % ВВП – Кабмін. https://www.unian.ua/economics/finance/10596576-maliy-ta-seredniy-biznes-v-ukrajini-daye-55-vvp-kabmin.html

Small Businesses Generate 44 Percent Of U.S. Economic Activity. Release No. 19-1 ADV By Office Of Advocacy On Jan 30, 2019 https://advocacy.sba.gov/2019/01/30/small-businesses-generate-44-percent-of-u-s-economic-activity/#:~:text=A%20new%20report%20shows%20that,percent%20of%20U.S.%20economic%20activity

Angela Y. Chang, ScD; Prof. Vegard F. Skirbekk, PhD; Stefanos Tyrovolas, PhD; Nicholas J. Kassebaum, MD; Joseph L. Dieleman, PhD. Measuring population ageing: an analysis of the Global Burden of Disease Study 2017 // The LANCET. Public Health. VOLUME 4, ISSUE 3, E159-E167, MARCH 2019. https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(19)30019-2/fulltext

Adrienne Santos-Longhurst. Medically reviewed by Janet Brito, Ph.D., LCSW, CST. Updated on July 13, 2018. 16 Reasons to Smooch: How Kissing Benefits Your Health https://www.healthline.com/health/benefits-of-kissing

Warren Buffett and best thing for investment. https://tv-english.club/what-did-they-say-episodes/episode-45/

Пилипенко В. Є. Людина в ринковому суспільстві: орієнтації, поведінки, культура. К.: ПЦ «Фоліант», 2005. 224 с.

Сірий Є. В. Підприємництво як предмет теоретико-соціологічного осмислення. КНУ імені Т. Г. Шевченка. Надруковано: ТОВ «Агенство «Україна». Київ. 392 с.

Спенсер Г. Опыты научные, политические и философские / пер. с англ. под ред. Н. А. Рубакина. Мн.: Современ. Литератор. 1999. 1408 с.

BBC Learning English. Does your name start with the wrong letter? https://www.bbc.co.uk/learningenglish/features/6-minute-english/ep-190926

Hansson Åsa. Tax Policy and Entrepreneurship: Empirical Evidence from Sweden. Small Business Economics 38, no. 4 (2012): 495–513. http://www.jstor.org/stable/41472835.

Osensky Tanya S. Shortchanged: Height Discrimination and Strategies for Social Change. Published by: University Press of New England. 2017. 171 p.

Wong, Jaclyn S. & Penner, Andrew M. (2016). Gender and the Returns to Attractiveness. Research in Social Stratification and Mobility. vol. 44 pp. 113-123.

Published
2021-12-30
How to Cite
Nikolenko, V. (2021). Business Person of the Beginning of the 21st Century: a Sketch of a Socio-Psychological Portrait. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, (47), 18-25. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2021-47-02
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology