External Independent Testing as an Instrument of Education Quality Monitoring

  • Oleksandr Sidorenko Kharkiv Regional Center for Educational Quality Assessment, 6, Svobody, Kharkiv, 61022, Ukraine; National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 52-A, vul. Sich Sagittarius, Kyiv, 04053, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3282-2124
Keywords: civil society, state-public education management, external independent testing, education quality, monitoring, national system of the education quality monitoring, international comparative monitoring research

Abstract

The article examines the role of External Independent Testing (EIT) in the contemporary processes of educational reforms, its place in the national system of education quality monitoring. The author defines education quality as socially significant category, and EIT as a mechanism and object of the state-public system of the education management. Based on the analysis of global experience of creation of the national systems of education quality monitoring Ukrainian model is proposed and the ways to build it are outlined. It is highlighted, that EIT has to become the main instrument of this system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandr Sidorenko, Kharkiv Regional Center for Educational Quality Assessment, 6, Svobody, Kharkiv, 61022, Ukraine; National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 52-A, vul. Sich Sagittarius, Kyiv, 04053, Ukraine

Director; Doctor of Sociology, Professor, Corresponding Member,office@zno-kharkiv.org.ua

References

1. Аннєнкова І. Моніторинг якості освіти у ВНЗ [Електронний ресурс] / Аннєнкова І.П. –– Режим доступу : http://e-learning.onu.edu.ua/stati/pedagog-ka-visho-shkoli/an-nkova-p-montoring-jakost-osv-ti-u-vnz.html

2. Бабинець С. Педагогічний аналіз моніторингу якості освіти [Електронний ресурс] / С. Бабинець –– Режим доступу : http://osvita.ua/school/theory/1378

3. Вікторов В. Регулювання якості освіти як філософсько-освітянська проблема : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософських наук : спец. 09.00.10 "Філософія освіти" / В.Г. Вікторов. — К., 2006. — 30 с.

4. Кісіль М. В. Оцінка якості вищої освіти [Електронний ресурс] / Кісіль М.В. // Вища освіта України. — 2005. — № 4 (14). — С. 82–87. –– Режим доступу : http://kisilmv.if.ua/publications/educqualityassesment.html

5. Кракович Д. Українська освіта в дзеркалі соціології [Електронний ресурс] / Дмитро Кракович. –– Режим доступу : http://www.fundgp.com/ua/events/news/219/

6. Максимчук Н. Моніторинг якості освіти як предмет наукового дослідження в державному управлінні [Електронний ресурс] / Максимчук Наталія Юріївна. — Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/tppd/2008-3/R_5/08mnyddu.pdf

7. Модернізація України – наш стратегічний вибір : Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України. — К., 2011. — 416 с.

8. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / За заг. ред. О.І.Локшиної. — К.: К.І.С., 2004. — 128 с.

9. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

10. Федорченко В. Педагогіка туризму [Електронний ресурс] / Федорченко В.К., Фоменко Н.А., Скрипник М.І., Цехмістрова Г.С. — Режим доступу : http://tourlib.net/books_ukr/pedtur43.htm

11. Хриков Є. Теоретико-методологічні засади моніторингу якості професійної підготовки [Електронний ресурс] / Євген Хриков. — Режим доступу : http://prof.osvita.org.ua/uk/career/articles/2.html.
Published
2019-08-29
How to Cite
Sidorenko, O. (2019). External Independent Testing as an Instrument of Education Quality Monitoring. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (993), 146-150. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/14074
Section
Researches of the Problems of Youth and Education