Quality of Education of Future Teacher: Strokes to Social Portrait
Keywords:
education, quality of education, teacher, pedagogical education
Abstract
The article is dedicated to sociological analysis of the factors of quality of preparation of future teachers. The author focuses on the problems of modernization of Ukrainian pedagogical education. Correspondence of higher pedagogical education with the requirements of subjects of educational space is investigated. On the basis of empirical sociological data attitude of future teachers towards a teaching profession, motivation of their profession choice, estimation of quality of the obtained education are analyzed.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Курс лекций по социологии образования: [учеб. пособие для студентов вузов] / Нар. укр. акад.; под. общ. ред. В.И. Астаховой. — 2-е изд., перераб. и доп. — Х.: НУА, 2009. — 464 с.
2. Концептуальні засади розвитку педагогічної освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір. Наказ Міністерства освіти і науки України № 998 від 31.12.2004 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/3145
3. Щудло С.А. Качество образования как конвециональный феномен / С.А.Щудло / Высшее образование для ХХI века: [Доклады и материалы VII Международной научной конференции. Московский гуманитарный университет, 18-20 ноября 2010 г. :] в 2 ч., Ч. I / под общ. ред. И. М. Ильинского ; науч. ред. Вал. А. Луков ; отв. за вып. К.Н. Кислицин. - М. : Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2010. – С. 259 – 266.
4. Шадриков В.Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход / В.Д. Шадриков// Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С.26 – 31.
5. Кипень В. Викладачі вузів: соціологічний портрет / В. Кипень, Г. Коржів. – Донецьк: Астро, 2001. – 198 с.
6. Щудло С. А. Перспективи випускників шкіл Західної України щодо продовження освіти / С.А. Щудло // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна „Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи”.– 2007.– №761. – С. 116 – 121.
2. Концептуальні засади розвитку педагогічної освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір. Наказ Міністерства освіти і науки України № 998 від 31.12.2004 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/3145
3. Щудло С.А. Качество образования как конвециональный феномен / С.А.Щудло / Высшее образование для ХХI века: [Доклады и материалы VII Международной научной конференции. Московский гуманитарный университет, 18-20 ноября 2010 г. :] в 2 ч., Ч. I / под общ. ред. И. М. Ильинского ; науч. ред. Вал. А. Луков ; отв. за вып. К.Н. Кислицин. - М. : Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2010. – С. 259 – 266.
4. Шадриков В.Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход / В.Д. Шадриков// Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С.26 – 31.
5. Кипень В. Викладачі вузів: соціологічний портрет / В. Кипень, Г. Коржів. – Донецьк: Астро, 2001. – 198 с.
6. Щудло С. А. Перспективи випускників шкіл Західної України щодо продовження освіти / С.А. Щудло // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна „Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи”.– 2007.– №761. – С. 116 – 121.
Published
2019-08-27
How to Cite
Shchudlo, S. (2019). Quality of Education of Future Teacher: Strokes to Social Portrait. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (999), 199-203. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/14014
Issue
Section
Researches of the Problems of Youth and Education