Consumer Behavior as a Symbolic Interaction in the Virtual Dimension
Keywords:
consumer behavior, symbolic interaction, virtualization, electronic commerce
Abstract
This article deals with the attempt to analyze consumer behavior in the modern virtual dimension. The main features of consumer behavior basing on the concept of symbolic interactionism are considered. The way how the global infrastructure of the Internet and commercialization of the Internet have led to changes in consumption patterns based on the principles of the network economy is analyzed. The changes of sign-symbolic relations in consumption that are the result of the forecasted development of electronic commerce are defined.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Девтеров І. В. Соціалізація людини у кіберпросторі: монографія / І. В. Девтеров. – К. : НТУУ "КПІ", 2012. – 360 с.
2. Иванов Д. В. Виртуализация общества. Версия 2.0. / Д. В. Иванов. – СПб. : "Петербургское Востоковедение", 2002. – 224 с.
3. Яскула С. Нові форми мобільності у світі віртуалізації та медіатизації культур / Яскула Сільвія // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент : збірник наукових праць. – Вип. 11 / Ред. кол. : Євтух В.Б. (відп. ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 183-208.
4. Социальная психология. Хрестоматия: учеб. пособие для студентов вузов / сост. Е. П. Белинская, О. А. Тихомандрицкая. – М.: Аспект Пресс, 2003. – 475 с.
5. Блумер Г. Общество как символическая интеракция / Г. Блумер // Современная зарубежная социальная психология. – М. : Изд-во МГУ, 1984. – С. 173–179.
6. Балла О. Человек и компьютер: смыслы взаимодействия // Комп’ютера, № 12. – 26.03.2001
7. Бурдье П. О символической власти // Бурдье П. Социология социального пространства. – М. : Ин-т экспериментальной социологии; СПб. : Алетейя, 2007. – С. 87-96.
8. Висоцька О. Є. Комунікація як основа соціальних перетворень (у контексті становлення постмодерного суспільства) : [монографія] / О. Є. Висоцька . – Дніпропетровськ : Інновація, 2009. – 316 с.
9. Ильин В. И. Общество потребления: теоретическая модель и российская реальность / В. И. Ильин // Мир России. – 2005. – № 2. – С. 3–40.
10. Контуры инновационного развития мировой экономики: прогноз на 2000-2015гг. / Под. ред. Дынкина А.А. – М. : Наука, 2000.
11. Кастельс М. Галактика Интернет : Размышления об Интенете, би знесе и обществе / М. Кастельс. – Екатеренбург: У-Фактория : Изд-во Гуманит. ун-та, 2004. – 327 с.
12. Майтал Ш. Решающая роль информации / Ш. Майтал, Б. Милнер // Экономика в переходом периоде. – М., 1999. – С. 9-10.
13. Балабанов И. Т. Электронная коммерция / И.Т. Балабанов. – СПб. : Питер, 2001. – 335 с.
14. Леви М. Основы розничной торговли / М. Леви, Б. Вейтз. – СПб. : Питер, 1999. – 345 с.
15. Дрожиннов В. Европейский путь построения информационного общества / Дрожиннов В., Широков Ф. / 1.12.1998. – № 47.
16. Девтеров І. В. Інтернетика як наукова галузь: соціально-науковий аспект / І. Девтеров // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 7. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. – Вип. 25. – С. 280-287.
17. Wolton D. Internet et Apreys. Une Theyorie Critique des Nouveau Media [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www. Glossary.ru
18. Матеріали з Вікіпедії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/
19. Делать покупки в США – это просто [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://usmga.ru/history/tipyinternet-aukcionov/
2. Иванов Д. В. Виртуализация общества. Версия 2.0. / Д. В. Иванов. – СПб. : "Петербургское Востоковедение", 2002. – 224 с.
3. Яскула С. Нові форми мобільності у світі віртуалізації та медіатизації культур / Яскула Сільвія // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент : збірник наукових праць. – Вип. 11 / Ред. кол. : Євтух В.Б. (відп. ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 183-208.
4. Социальная психология. Хрестоматия: учеб. пособие для студентов вузов / сост. Е. П. Белинская, О. А. Тихомандрицкая. – М.: Аспект Пресс, 2003. – 475 с.
5. Блумер Г. Общество как символическая интеракция / Г. Блумер // Современная зарубежная социальная психология. – М. : Изд-во МГУ, 1984. – С. 173–179.
6. Балла О. Человек и компьютер: смыслы взаимодействия // Комп’ютера, № 12. – 26.03.2001
7. Бурдье П. О символической власти // Бурдье П. Социология социального пространства. – М. : Ин-т экспериментальной социологии; СПб. : Алетейя, 2007. – С. 87-96.
8. Висоцька О. Є. Комунікація як основа соціальних перетворень (у контексті становлення постмодерного суспільства) : [монографія] / О. Є. Висоцька . – Дніпропетровськ : Інновація, 2009. – 316 с.
9. Ильин В. И. Общество потребления: теоретическая модель и российская реальность / В. И. Ильин // Мир России. – 2005. – № 2. – С. 3–40.
10. Контуры инновационного развития мировой экономики: прогноз на 2000-2015гг. / Под. ред. Дынкина А.А. – М. : Наука, 2000.
11. Кастельс М. Галактика Интернет : Размышления об Интенете, би знесе и обществе / М. Кастельс. – Екатеренбург: У-Фактория : Изд-во Гуманит. ун-та, 2004. – 327 с.
12. Майтал Ш. Решающая роль информации / Ш. Майтал, Б. Милнер // Экономика в переходом периоде. – М., 1999. – С. 9-10.
13. Балабанов И. Т. Электронная коммерция / И.Т. Балабанов. – СПб. : Питер, 2001. – 335 с.
14. Леви М. Основы розничной торговли / М. Леви, Б. Вейтз. – СПб. : Питер, 1999. – 345 с.
15. Дрожиннов В. Европейский путь построения информационного общества / Дрожиннов В., Широков Ф. / 1.12.1998. – № 47.
16. Девтеров І. В. Інтернетика як наукова галузь: соціально-науковий аспект / І. Девтеров // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 7. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. – Вип. 25. – С. 280-287.
17. Wolton D. Internet et Apreys. Une Theyorie Critique des Nouveau Media [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www. Glossary.ru
18. Матеріали з Вікіпедії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/
19. Делать покупки в США – это просто [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://usmga.ru/history/tipyinternet-aukcionov/
Published
2019-08-14
How to Cite
SіuselY. (2019). Consumer Behavior as a Symbolic Interaction in the Virtual Dimension. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1045), 58-63. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13831
Issue
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology