Practicing Student-Centered Education: Diagnostic Aspects of Students’ Expectations
Keywords:
student-centered education, students’ expectations
Abstract
The article presents analysis of students’ expectations from the course of teaching methods of sociological disciplines. It is stressed that beyond the immediate practical value they have diagnostic significance regarding the nature of educational practices and values in learning activities internalized by students while studying in the university. As prospects analysis, opposition of traditional and student-centered education actualized by modern tendencies of its development was selected.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Joanna Renc-Roe. Teaching and Learning: A new Paradigm. CDC session January 2009, CEU, Hungary.
2. O’Neill G. and McMahon T. Student-centred larning: what does it mean for students and lecturers? // Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching / Ed. by G. O’Neill, S. Moore and B. McMullin, Dublin:AISHE, 2005.http://www.aishe.org/readings/2005-1/oneill-mcmahon-Tues_19th_Oct_SCL.pdf
3. Robert B. Barr, John Tagg. From teaching to learning – a new paradigm for Undergraduate education // Change. – 1995, November/December. – P. 13–25. Див. переклад російською мовою: Социология в аудитории: искусство преподавания / Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2003. – С. 14–39.
4. Сорока Ю. Г. Виклики та перспективи студентоцентрованої освіти // Соціологія та суспільство: взаємодія в умовах кризи. ІІ конгрес САУ: Тези доповідей (Харків, 17–19 жовтня 2013 р.) – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – С. 179–181.
5. Barnes M. Five Steps To Create A Progressive, Student-Centered Classroom http://inservice.ascd.org/teaching/five-steps-to-create-a-progressive-student-centered-classroom/
6. Бонуэл Ч., Сазерленд Т. Непрерывность активного обучения: выбор деятельности для активизации учебной работы студентов в аудитории // Социология в аудитории: искусство преподавания / Сборник научно-методических работ. – Х.: ХНУ, 2003. – С. 40–58.
7. Кирилюк Л. Разработка программы курса, ориентированного на активную учебную деятельность студентов. ІІ зимняя сессия Международной летней школы молодых социологов «Преподавание социологии как социогуманитарная интеракция». – Харьков, 2003. – 48 с.
8. Арбенина В., Сокурянська Л. Стан навчальних практик сучасного студентства як соціокультурний бар’єр модернізації вищої школи України / В. Арбенина, Л. Сокурянська // Українській социологічний журнал. – 2012. – № 1–2. – С. 30.
9. Нетрадиционные методы преподавания социологии / И.Д. Ковалева, А. Н. Горбач, О. А. Редько, Ю. Г. Сорока. Учебное пособие; под ред. И.Д. Ковалевой – Харьков, 2001. – 328 с.; Социология в аудитории: искусство преподавания / Сборник научно-методических работ. – Харьков: Издательский центр ХНУ имени В.Н. Каразина, 2003. – 303 с.; Социология в аудитории: искусство коммуникации / Научно-методическое пособие для преподавателей. – Харьков: Издательский центр ХНУ имени В. Н. Каразина, 2004. – 266 с.
2. O’Neill G. and McMahon T. Student-centred larning: what does it mean for students and lecturers? // Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching / Ed. by G. O’Neill, S. Moore and B. McMullin, Dublin:AISHE, 2005.http://www.aishe.org/readings/2005-1/oneill-mcmahon-Tues_19th_Oct_SCL.pdf
3. Robert B. Barr, John Tagg. From teaching to learning – a new paradigm for Undergraduate education // Change. – 1995, November/December. – P. 13–25. Див. переклад російською мовою: Социология в аудитории: искусство преподавания / Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2003. – С. 14–39.
4. Сорока Ю. Г. Виклики та перспективи студентоцентрованої освіти // Соціологія та суспільство: взаємодія в умовах кризи. ІІ конгрес САУ: Тези доповідей (Харків, 17–19 жовтня 2013 р.) – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – С. 179–181.
5. Barnes M. Five Steps To Create A Progressive, Student-Centered Classroom http://inservice.ascd.org/teaching/five-steps-to-create-a-progressive-student-centered-classroom/
6. Бонуэл Ч., Сазерленд Т. Непрерывность активного обучения: выбор деятельности для активизации учебной работы студентов в аудитории // Социология в аудитории: искусство преподавания / Сборник научно-методических работ. – Х.: ХНУ, 2003. – С. 40–58.
7. Кирилюк Л. Разработка программы курса, ориентированного на активную учебную деятельность студентов. ІІ зимняя сессия Международной летней школы молодых социологов «Преподавание социологии как социогуманитарная интеракция». – Харьков, 2003. – 48 с.
8. Арбенина В., Сокурянська Л. Стан навчальних практик сучасного студентства як соціокультурний бар’єр модернізації вищої школи України / В. Арбенина, Л. Сокурянська // Українській социологічний журнал. – 2012. – № 1–2. – С. 30.
9. Нетрадиционные методы преподавания социологии / И.Д. Ковалева, А. Н. Горбач, О. А. Редько, Ю. Г. Сорока. Учебное пособие; под ред. И.Д. Ковалевой – Харьков, 2001. – 328 с.; Социология в аудитории: искусство преподавания / Сборник научно-методических работ. – Харьков: Издательский центр ХНУ имени В.Н. Каразина, 2003. – 303 с.; Социология в аудитории: искусство коммуникации / Научно-методическое пособие для преподавателей. – Харьков: Издательский центр ХНУ имени В. Н. Каразина, 2004. – 266 с.
Published
2019-08-06
How to Cite
Soroka, I. (2019). Practicing Student-Centered Education: Diagnostic Aspects of Students’ Expectations. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1101), 190-194. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13648
Issue
Section
Researches of the Problems of Youth and Education