Value Orientations of the First Year Students (According to the Results of the Interuniversity Survey)

  • Olena Muradyan Dean of the School of Sociology, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, e-mail: olena.muradyan@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0990-9635
  • Svitlana Salnikova Lesya Ukrainka Eastern European National University, Ukiraine, 13/319 Volya Avenue, Lutsk, 43025, e-mail: Salnikova.Svitlana@eenu.edu.ua, sv.salnikova@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-6368-9480
  • Mykola Sydorov Department of Methodology and Methods of Sociological Research Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13 Volodymyrska street, Kyiv, 01601, Ukraine, myksyd@knu.ua https://orcid.org/0000-0002-5333-8393
  • Oleksii Sereda Taras Shevchenko National University of Kyiv, Volodymyrska street 64/13, Kyiv, 01601, Ukraine, as_sereda@knu.ua https://orcid.org/0000-0003-3501-0092
Keywords: Schwarz method; values; comparative analysis; centered indices; regional differences

Abstract

In this paper, we analyze the differences in value orientations of the first year students of the speciality «Sociology» of three Ukrainian universities in 2016: Taras Shevchenko National University of Kyiv  (Kyiv),  V.N. Karazin Kharkiv National University (Kharkiv) and Lesya Ukrainka Eastern European National University (Lutsk); universities represent respectively the central, eastern and western parts of the country. A full survey was conducted using the questionnaire method, the questionnaire contained a block of evaluation of value orientations according to the Schwarz method PVQ21. The authors analyzed 10-factor and 7-factor models and statistically significant differences for each of them. For the 10-factor model such differences were found for factors: Tradition, Hedonism, Achievement, Power and Stimulation; for the 7-factor – for Hedonism, Stimulation, Conformity-Tradition and Self-affirmation. It turned out that regional differences are more significant between the West (ENU) and the Center (KNU) and the East (KhNU) than between the Center (KNU) and the East (KhNU). The fixed difference between the value orientations of students of different universities is interpreted by the authors as the embodiment of inter-regional differences in value-normative systems, way of life and worldview.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olena Muradyan, Dean of the School of Sociology, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, e-mail: olena.muradyan@gmail.com

Сandidate of Sciences (in Sociology), Associate professor at Political Sociology Department, Dean of the School of Sociology

Svitlana Salnikova, Lesya Ukrainka Eastern European National University, Ukiraine, 13/319 Volya Avenue, Lutsk, 43025, e-mail: Salnikova.Svitlana@eenu.edu.ua, sv.salnikova@gmail.com

PhD in Sociology, Associate Professor, Head of the Laboratory of Sociological Research

Mykola Sydorov, Department of Methodology and Methods of Sociological Research Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13 Volodymyrska street, Kyiv, 01601, Ukraine, myksyd@knu.ua

Сandidate of physical and mathematical sciences, Associate professor, Head of the Department of Methodology and Methods

Oleksii Sereda, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Volodymyrska street 64/13, Kyiv, 01601, Ukraine, as_sereda@knu.ua

Assistant professor, Faculty of Sociology

References

Дубликаш, Т., Литовченко, А., Мурадян, С., Никулин, В. Радикализм в идеологиях и практиках поддержки интеграционных и дезинтеграционных проектов в разделенных обществах. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства, збірник наукових праць. Х.: Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 2015. С. 38-45.

Литовченко, А., Мурадян, Е. Ценностная обусловленность радикализации разделённых обществ. Держава та глобальні соціальні зміни: історична соціологія панування та спротиву в епоху модерну: матеріали міжнародної наук.-практ. конф. (м. Київ, 26-27 листопада 2015 р.) / Укладачі А. А. Мельниченко, П. В. Кутуєв, А. О. Мігалуш. Київ : Талком. С. 69-71.

Магун, В. С., Руднев, М. Г. Жизненные ценности населения: сравнение Украины с другими европейскими странами. Украинское общество в европейском пространстве. Киев: Институт социологии НАНУ; Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина. С. 226–273.

Сокурянська Л. Динаміка ціннісних орієнтацій студентської та шкільної молоді України: від цінностей радянських до європейських. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 37. С. 213-221. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8090

Яшкіна Д. Динаміка соціальної детермінації базових цінностей українців: поколінний зріз. Соціологічні студії, 1(12), С. 56–65. DOI: https://doi.org/10.29038/2306-3971-2018-01-56-65.

Davidov, E., Schmidt, P., Schwartz, S.H. (2008). Bringing Values Back In: the Adequacy of the European Social Survey to Measure Values in 20 countries. Public Opinion Quarterly, Vol. 72, No. 3, Pp. 420–445. URL: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/6669/ssoar-2008-3-davidov_et_al-bringing_values_back_in_the.pdf

Muradyan Ye. S., Salnikova S. A., Titarenko L. G., Shirokanova A. O. The dynamics of value and norm system and life chances: the experience of post-Soviet transformation in the Borderlands. Vilnyus : YeGU, 366 p

Published
2018-11-06
How to Cite
Muradyan, O., Salnikova, S., Sydorov, M., & Sereda, O. (2018). Value Orientations of the First Year Students (According to the Results of the Interuniversity Survey). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 40(-), 125-132. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2018-40-17
Section
Researches of the Problems of Youth and Education