Quality of servicing of social services recipients that are in difficult life circumstances: the scientific approaches

  • Л. І. Ільчук
Keywords: social policy, social service, quality of social services, difficult life circumstances, quality of servicing, monitoring and quality assessment

Abstract

The article examines scientific approaches to the quality of service in the provision of social services, especially for those in difficult life situations. Quality is seen as the level of satisfaction of service users and is determined primarily by the value of these services. The attention is focused on the fact that the problem of quality has a universal character in the modern world, and its decisions directly affect the development and further functioning of the social sphere of Ukraine. It is noted that the services in general and social services, in particular, in comparison with the goods, have certain features that must be taken into account in the study, namely intangibility; inseparability; inconstancy; shortterm; lack of ownership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Звіт-моніторинг системи соціальних послуг в Україні [Електронний ресурс] / Бюро соціальних та політичних розробок. - 2015. - Режим доступу : http://bureau.in.ua/downloads/social-reform/reportua.pdf.

Осадчук О.П. Наукові підходи до визначення поняття «якість» // Наукові праці НУХТ. - 2012. - № 44. - С.155-159.

Управление качеством продукции. Основные понятия. Термины и определения: ГОСТ 15467-79 - М.: Изд-во стандартов, 1991. - 77 с.

Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів (ІSО 9000:2015, IDT): ДСТУ ІSО 9000:2015. - К.: ДП «УкрНДНЦ», 2016. – 45 с. - (Національний стандарт України).

Артеменко В.С., Ольшанський О.В. Проблеми управління якістю послуг на підприємствах сфери обслуговування. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? C21COM= 2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/esprstp_2013_2(2)__39.pdf

Траченко Л. А. Послуга як об’єкт товарознавства: організація та контроль за якістю. Навчальний посібник. Видання 2-ге, виправлене та доповнене. - Одеса: ОНЕУ, 2015. - 414 с.

Котлер Ф. Основы маркетинга, 4-е европейское издание / Армстронг, Гари, Вонг, Вероника, Котлер, Филип, Сондерс, Джо: Пер. с англ. – М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2010. –1200с.

Наказ Міністерства соціальної політики України «Про затвердження Переліку соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1614-12

Сич Т.В. Управління якістю соціальних послуг: [навч. посібник для магістрантів спец. «Управління соціальним закладом»» / Т.В. Сич; Держ. закл. «ЛНУ імені Тараса Шевченка». – Х : ООО «Цифра принт», 2016. – 252 с.

Єдині вимоги (стандарт) до якості обслуговування відвідувачів центрів надання адміністративних послуг. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.decentralization.gov.ua/pics/attachments/yediini_viimogii_(standart).pdf

Published
2019-05-16
How to Cite
Ільчук, Л. І. (2019). Quality of servicing of social services recipients that are in difficult life circumstances: the scientific approaches. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (8), 12-19. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/12740
Section
CHAPTER 2. SOCIAL POLICY, SOCIAL WORK