Theory and methodology of online network processes

  • О. В. Курбан Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київський університет імені Бориса Грінченка
Keywords: social online networks, communication, information

Abstract

The authorial vision of theoretical and methodological research of informative processes in social networks is presented in the article. Previous works of researchers, which considered as fragmentary developments, are analyzed. The authorial structural model of informative online network processes is presented as consisting of three aspects – high digital, humanitarian and psychological technologies. The aspect of high technology involves usage of an information process to maintain modern digital hardware and software equipment – satellite communication systems, internet, digital and analogue TV and radio, cellular, and other instant messengers. The aspect of high humanitarian technologies involves usage of methods and ways of organizing information processes in terms of algorithms and related management decisions. The aspect of innovation involves usage of psychological techniques on such directions as applied psychoanalysis, NLP, social psychology. Intermediate technology options, that accompany the information processes, are support systems of management, decision-making and an artificial intelligence system

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Бабаев А. Контекстная реклама / А. Бабаев, Н. Евдокимов, А. Иванов. — СПб. : Питер, 2012. — 304 с.

2. Брекенридж Д. PR 2.0: новые медиа, новые аудитории, новые инструменты / Д. Брекенридж. — М. : Эксмо, 2009. – 245 с.

3. Броган К. Формула эффекта. Как получить реальный результат в социальных сетях / К. Броган, Дж. Смит ; пер. с англ. У. Сапцина. — М. : Манн, Иванов и Фарбер, 2013. — 245 с.

4. Галфорд Р. Советник которому доверяют / Р. Галфорд, Ч. Грин, Д. Майстер ; пер. с англ. В. Фербер. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2009. – 272 с.

5. Гоян О. Я. Основи радіожурналістики та радіоменеджменту : підручн. / О. Я. Гоян. — К. : Веселка, 2004. — 245 с.

6. Давиташвили Г. Интернет-телевидение – альтернатива или метаморфоза? [Электронный ресурс] / Георгий Давиташвили. — Режим доступа : http://www.internews.ru/teleforum2003/thesis4.html.

7. Далворт М. Социальные сети: руководство по эксплуатации / Майк Далворт ; пер. с англ. О. Петрова. — М. : Добрая книга, 2010. — 248 с.

8. Зеленін В. В. По той бік правди: нейролінгвістичне програмування як зброя інформаційно-пропагандиської війни / В. В. Зеленін. — Вінниця : Віндрук, 2014. — 384 с.

9. Каплунов Д. Копирайтинг массового поражения / Д. Каплунов. — СПб. : Питер, 2012. — 230 с.

10. Конык Д. Расставьте сети. Как использовать Интернет в интересах вашого бизнеса / Д. Конык., С. Рендел. — К. : ЛИК, 2011. — 120 с.

11. Кошик А. Веб-аналитика 2.0 на практике: тонкости и лучшие методики / А. Кошик. — М. : Вильямс, 2011. — 528 с.

12. Кролл А. Комплексный веб-мониторинг / Кролл А., Пауэр Ш. ; пер. с англ. О. Огнева. — М. : Эксмо, 2010. — 768 с.

13. Курбан О. В. PR у маркетингових комунікаціях : навч. посібн. / О. В. Курбан. — К. : Кондор, 2014. — 246 с.

14. Кущ Д. Цифрове телебачення [Електронний ресурс] / Дмитро Кущ // RBN. — Режим доступу : http://rbn.cc/ua/analytics/788-cyfrove-telebachennja-chastyna-i.

15. Лазарєва Л. М. Медіакультура та її функції / Л. М. Лазарєва // Культура і сучасність : альманах. — К. : Міленіум, 2010. — № 2’2010. — С. 140—145.

16. Лейбин В. Прикладной психоанализ [Электронный ресурс] / Владимир Лейбин // Национальная энциклопедическая служба. — Режим доступа : http://vocabulary.ru/dictionary/881/word/prikladnoi-psihoanaliz.

17. Мобільний зв’язок в Україні [Електронний ресурс] // Електронна бібліотека України. — Режим доступу : http://uateka.com/uk/article/society/1227.

18. Почепцов Г. Г. Від Facebook’у і гламуру до Wikileaks: медіа комунікації / Г. Г. Почепцов. — К. : Спадщина, 2012. — 464 с.

19. Почепцов Г. Новые подходы в сфере «жестких» инфовойн [Электронный ресурс] / Г. Почепцов // Media sapiens [сайт]. — Режим доступа : http://osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/novye_podkhody_v_sfere_zhestkikh_infovoyn/.

20. Почепцов Г. Г. Информационные войны. Новый инструмент политики / Г. Г. Почепцов. — М. : Алгоритм, 2015. — 256 с.

21. Райт Дж. Блог-маркетинг: новый революционный путь увеличения продаж, усиления потенциала бренда и достижения выдающихся результатов в бизнесе / Дж. Райт. — М. : Эксмо, 2008. — 243 с.

22. Рассел Дж. Веб-аналитика / Дж. Рассел ; пер. с англ. — М. : Книга по Требованию, 2013. — 106 с.

23. Рашкофф Д. Вступление. Характер заражения [Электронный ресурс] / Дуглас Рашкофф // Медиавирус [сайт]. — Режим доступа : http://mediavirus.narod.ru/02.html.

24. Серновиц Э. Сарафанный маркетинг. Как умные компании заставляют о себе говорить / Э. Серновиц. — М. : Манн, Иванов и Фербер, 2012. — 210 с.

25. Филонов Д. На связи: 10 самых популярных мессенджеров [Электронный ресурс] / Дмитрий Филонов // Форбс. — Режим доступа : http://www.forbes.ru/tekhnologii-photogallery/internet-i-svyaz/249686-na-svyazi-10-samykh-populyarnykh-messendzherov/photo/10.

26. Фоллс Дж. Маркетинг в социальных медиа. Просто о главном / Дж. Фоллс ; пер. с англ. В. Иващенко. — М. : Манн, Иванов и Фербер, 2012. — 336 с.

27. Халилов Д. Маркетинг в социальных сетях / Д. Халилов. — М. : Манн, Иванов и Фербер, 2013. — 240 с.

28. Халилов Д. Мониторинг социальных сетей и блогов [Электронный ресурс] / Дамир Халилов // Энциклопедия маркетинга. — Режим доступа : http://www.marketing.spb.ru/lib-comm/internet/smm_monitoring.htm?printversion.

29. Хайятт М. Платформа: как стать заметным в интернете / М. Хайятт ; пер. с англ. О. Медведь. — М. : Манн, Иванов и Фарбер, 2013. — 345 с.

30. Хасслер М. Веб-аналитика / М. Хасслер ; пер. с англ. — М. : Эксмо, 2010. — 432 с.

31. Шефер М. Маркетинг в Твиттере / М. Шефер ; пер. с англ. О. Медведь. — М. : Манн, Иванов и Фарбер, 2013. — 345 с.
Published
2017-12-06
How to Cite
Курбан, О. В. (2017). Theory and methodology of online network processes. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (10), 36-40. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9800
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES