Methodological problems of crossmedia research
Abstract
The paper delineates the role and place of crossmedia in the communicative space of the information society. The main thesis of this study is based on the opposition of classical and digital media, which is already traditional for modern communication theory. It means that the new Internet and Web 2.0 technologies aim to redirect the «old» single-vector communication to user-friendly interactive communication with the possibility of feedback. The dichotomy «classic media – digital media» confirms, in turn, the existing conflict between the two types of world perception, that is, the philosophy of classical mass communication and the philosophy of new communication 2.0. The paper interprets crossmedia as a comprehensive strategy for combining techniques of several classic and newest media platforms in order to develop adjacent cross-concepts. The research shows that crossmedia communication not only eliminates the conflict of the methodological apparatus of the two communicative types, but is also an example of their organic combination according to the synergy principle (1+1=3). The significance of the research methodology of traditional media for the full study of the philosophy of crossmedia is emphasized. This study proves that crossmedia is a type of new media that reveals their evolutionary but not revolutionary nature.
Downloads
References
Антология медиафилософии / редактор-составитель В. В. Савчук. – СПб. : РХГА, 2013. – 339 с.
Баринова Я. Д. Новые грани человеческого бытия в эпоху новых медиа: социально-философский анализ // Актуальні проблеми філософії та соціології. – 2017. – Вип. 15. – С. 16–18.
Барт Р. Как жить вместе: романические симуляции некоторых пространств повседневности. – М. : Ад Маргинем Пресс, 2016. – 272 с.
Бодрияр Ж. Реквием по масс-медиа // Поэтика и политика. Альманах Российско-французского центра социологии и философии Института социологии Российской Академии наук. – М. : Ин-т экспериментальной социологии, 1999. – С. 193–226.
Бодрийяр Ж. Симулякры и разрушение смысла в средствах массовой информации [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://monocler.ru/zhan-bodriyyar-simulyakryi-i-razrushenie-smyisla-v-sredstvah-massovoy-informatsii/ (останній перегляд 01.12.2018). – Заголовок з екрана.
Бурдье П. О телевидении и журналистике / пер. с фр. Т. Анисимовой, Ю. Марковой ; отв. ред., предисл. Н. Шматко. – М. : Фонд научных исследований «Прагматика культуры», Ин-т экспериментальной социологии, 2002. – 160 с.
Вульф К. Средства коммуникации // Антология медиафилософии / Редактор-составитель В. В. Савчук. – СПб. : РХГА, 2013. – С. 284–288.
Красикова Т. Проблема конструирования социальной реальности в теории массовой коммуникации [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://discourseanalysis.org/ada8/st58.shtml (останній перегляд 01.12.2018). – Заголовок з екрана.
Марков Б. В. Мораль и разум. Послесловие // Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие. – СПб. : Наука, 2001. – С. 287–377.
Назарчук А. В. Идея коммуникации и новые философские понятия ХХ века // Вопросы философии. – 2011. – № 5. – С. 157–165.
Печенина О. В. Особенности коммуникации в эпоху новых информационных технологий // Философия и гуманитарные науки в информационном обществе. – 2017. – № 1 (15). – С. 35–46.
Фоглер Н. Идиорритмия XXI века или виртуальный Афон: приближаясь к бартовскому фантазму [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://syg.ma/@vogler/idiorritmiia-xxi-vieka-ili-virtualnyi-afon-priblizhaias-k-bartovskomu-fantazmu (останній перегляд 01.12.2018). – Заголовок з екрана.
Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / Юрген Хабермас. – СПб. : Наука, 2001. – 379 с.
Beck K., Glotz P., Vogelsan G. Die Zukunft des Internet : internationale Delphi-Befragung zur Entwicklung der Online-Kommunikation. – Konstanz : UVK, 2000. – 205 p.
Bolz N. Mensch-Maschine-Synergetik unter neuen Medienbedingungen // Symptome: Zeitschrift für epistemologische Baustellen, 1993. – 8 Jg., Heft 11. – S. 34–37.
Brückmann J. Datennetze // Bollmann S. (Hrsg.). Kursbuch Neue Medien. Trends in Wirtschaft und Politik, Wissenschaft und Kultur. – Mannheim, 1995. – S. 166–188.
Paetau M. Sozialität in virtuellen Räumen? // Becker B., Paetau M. (Hrsg.). Virtualisierung des Sozialen: die Informationsgesellschaft zwischen Fragmentierung und Globalisierung. – Frankfurt a. M. / New York, 1997. – S. 103–134.
Schmid U. Kabelfernsehen – Bildschirmtext – Internet: Auf dem Weg zur „Media Activa“? // Wilke J. (Hrsg.). Massenmedien und Zeitgeschichte. Konstanz [Berichtsband der Jahrestagung der DGPuK vom 20. bis 22. Mai 1998 in Mainz], 1999. – S. 518–530.
Schönhagen Ph. Soziale Kommunikation im Internet: Zur Theorie und Problematik computervermittelter Kommunikation vor dem Hintergrund der Kommunikationsgeschichte. – Bern u.a.: Peter Lang, 2004. – 350 S.