The current situation of the research process in the sphere of the higher education institution's image creation: the theoretical aspect

  • В. Ю. Василенко Donetsk National Vasyl Stus University, Vinnytsia
Keywords: image, higher education institution, subject of the educational institution, image creation factors

Abstract

This paper covers the problem of the term «image» in the analytical review of research literature. The peculiarities of the image creation process are considered in the following dimensions: economical, psychological and socio-communicative. The paper demonstrates economic, consumer and organizational elements of a higher educational institution’s competitiveness as well as directions of a higher education institution's image creation process, such as the image of the educational institution itself, the image of educational services, the image of the academic staff. The author worked out the model of the image creation process where the subject is represented by an educational institution. Also, the paper represents objective and subjective factors of a higher education institution's image creation. A personal image is created due to the interconnection of external and internal factors that form «self-image», the so-called perceived image and «necessary» image. Affective, cognitive and behavioral components are considered as the positive image creative aspects of a higher education institution. These factors are necessary to create a university’s image through the prism of the components of the image itself and the signs of students' satisfaction of this educational institution. The paper determines the main differences of socio-communicative activity in the process of a higher educational institution's image creation. Specific attention is paid to the place of Internet technologies and ranking researches on the process of a higher education institution's image creation. The author represents the characteristic of a website as one of the communication tools in the educational environment. The following criteria and indicators of a higher education institution ranking are set out: the quality of knowledge, the quality of the academic staff, the effectiveness of scientific research, the integration into the world and European educational space. The author generalizes basic scientific approaches concerning the definition of a higher education institution's image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ананченкова П. И. Совершенствование имиджа как фактор конкурентоспособности высшего учебного заведения: дис. канд. эк. наук: 08.00.05 / Ананченкова Полина Игоревна. – Москва, 2009.

Джефкинс Ф. Паблик рилейшнз: учеб. пособие для вузов / Ф. Джефкинс, Д. Ядин ; пер. с англ. под ред. Б. Л. Еремина. – Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2012. – 416 с.

Дюжева К. В. Формування іміджу в системі соціальних комунікацій / К. В. Дюжева // Соціум. Документ. Комунікація. – 2018. – С. 192–201.

Ковальова О. О. Психологічні особливості формування основ професійного іміджу у майбутніх педагогів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Ковальова Олена Олександрівна – Одеса, 2007.

Ковальчук М. С. Використання Інтернет-технологій для формування іміджу навчального закладу / М. С. Ковальчук, Н. В. Сердуніч // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 6. – С. 200–202.

Остапйовський І. Рейтинг закладів вищої освіти як важлива складова їхнього іміджу / І. Остапйовський, Т. Остапйовська // Педагогичний часопис Волині. – 2018. – № 1 (8). – С. 29–34.

Почепцов Г. Г. Имидж и выборы. Имидж политика, партии, президента / Г. Г. Почепцов. – Киев : АДЕФ – Украина, 1997. – 140 с.

Почепцов Г. Г. Имиджелогия / Г. Г. Почепцов. – Киев : Ваклер, 2004. – 576 с.

Почепцов Г. Г. Паблик рилейшнз для профессионалов / Г. Г. Почепцов. – Киев : Ваклер, 2005. – 624 с.

Романовська О. О. Досвід вищої освіти Сполучених Штатів Америки ХХ–ХХІ століття. Кн. 3. Особливості інноваційного розвитку сфери вищої освіти США другої половини ХХ – початку ХХІ століття: навчальний посібник / О. О. Романовська, Ю. Ю. Романовська, О. О. Романовський. – Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – 248 с.

Фадєєва М. В. Психологічні умови підготовки керівників загальноосвітніх навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. Наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Фадєєва Марія Володимирівна. – Київ, 2010.

Хавкіна Л. М. Іміджелогія : навч.-метод. посіб. для студ. зі спец. «Журналістика» / Л. М. Хавкіна. – Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013.

Azoury N., Daou L., El Khoury Ch. University image and its relationship to student satisfaction- case of the Middle Eastern private business schools, International strategic management review. 2014. Vol. 2. P. 1–8.

Ogilvy D. Confessions of an Advertising Man, New York, Atheneum, 1964.

Sampson E. The image factor. A guide to effective self-presentation for career enhancement / E. Sampson. – London, 1994.

Published
2019-12-21
How to Cite
Василенко, В. Ю. (2019). The current situation of the research process in the sphere of the higher education institution’s image creation: the theoretical aspect. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (13), 20-27. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14995
Section
THEORY AND HISTORY OF JOURNALISM