On the Issue of the Interpretation of the Term «Mediaculture» by Consumers of the Media Product (e.g. Zaporizhzhia region)

  • Т. А. Євченко Municipal Institution of Higher Education "Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy" of Zaporizhzhya Regional Council
Keywords: media culture, consumers of the media product, influence media culture on personality, new environment, media space

Abstract

The concept of media culture was formed in the second half of the 20th century with the development of communication technologies. Nowadays media culture is studied, apart from researchers of mass communications, by representatives of sociological, philosophical, culturological, philological science schools. Despite the great attention to the concept, there is no universal formulation of it to date. Accordingly, scientific interest is the perception of the definition of media culture by ordinary citizens who are consumers of the media product. For researching purpose we have chosen a reference group – first year students of the Khortytsya National Academy (Zaporizhzhia city). The researching was conducted with a usage of a survey. In the formation of the reference group, the following parameters were taken into account: the age of the respondents (youth 17-20 years old) and the specialty which they acquire the bachelor's level of higher education. The paper presents the analysis of the results of the scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Барт Р. Мифологии. Москва : Изд-во им. Сабашниковых, 2000. 320 с.

Зражевська Н. І. Нові медіа і нові форми комунікації в медіа культурі. Current issues of mass communication. 2013. Issue 14. С. 70–75.

Зражевська Н. І. Парадигми масифікації і демасифікації в медіа культурі. Українське журналістикознавство. 2013. № 14. С. 57–61.

Зражевська Н.І. Медіакультура як об’єкт соціокомунікаційних досліджень. Теле- та радіожурналістика. 2014. № 13. С. 69–77.

Иваненко А.И. Сознание и медиареальность. 2014. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/soznanie-i-mediarealnost.

Кассирер Э. Опыт о человеке. Москва : Гардарика, 1998.С. 471.

Кириллова Н. Б. Медиакультура и основы медиаменеджмента : учеб. пособие. Екатеринбург : изд-во Урал. ун-та, 2014. 184 с.

Кириллова Н. Б. Медиакультура как полифункциональная система. Connect-Universum – 2014 : сборник материалов V Международной научно-практической интернет-конференции. Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2015. URL: http://www.konf.x- pdf.ru/19raznoe/ 149333-1-nauchniy-redaktor-kand-filos-nauk-docent-okushova-redakcionnaya- kollegiya-d-r-filos-nauk-docent-kuzheleva-sagan-kan.php.

Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. Москва : Академический Проект, 2006. 448 с.

Кумелашвили Н. У. Социально-культурные ракурсы медиакультуры : коммуникативно-компетентностный аспект : автореф. дис.... канд. культурологии : 24.00.01 / Рос. акад. нар. хоз-ва и гос. службы при Президенте РФ. Москва, 2012. 24 с.

Лалл Дж. Мас-медіа, комунікація, культура : глобальний підхід. Київ : К.І.С., 2002. 344 с.

Лебон Г. Психология масс. Минск : Харвест, 2000. С. 230–231.

Луман Н. Реальность масс-медиа. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/3001/3002.

Лысова Н. А. Медийное сознание как аспект медиареальности. 2016. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/mediynoe-soznanie-kak-aspekt-mediarealnosti.

Маклюен Г. М. Понимание медиа : внешние расширения человека. Москва : Жуковский: КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. 464 с.

Маклюэн М. Средство само есть содержание. Информационное общество : сборник. Москва : ООО «Издательство АСТ», 2004. С. 341–348.

Ороховська Л.А. Медіакультура в контексті цивілізаційного розвитку. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/8698/1/Orokhovska.pdf.

Почепцов Г. Інструментарій для роботи з сакральними об'єктами : від античних до радянських часів. Політичний менеджмент. 2008. № 3. С. 3–16.

Почепцов Г. Г. Смислові та інформаційні війни. Смислові та інформаційні війни. Інформаційне суспільство. 2013. Вип. 18. С. 21–27.

Alalawi and Al-Jenaibi, J Mass Communicat Journalism. 2017. URL: https://www.researchgate.net/publication/303440336_A_Research_into_the_Fact_that_Media_have_Direct_Effects_on_Peop_le_in_Different_Ways.

Published
2019-12-21
How to Cite
Євченко, Т. А. (2019). On the Issue of the Interpretation of the Term «Mediaculture» by Consumers of the Media Product (e.g. Zaporizhzhia region). The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (14), 40-48. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14977
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES