Structure analysis of public event discourse in Ukrainian mass media

  • О. Д. Зіненко V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: mass media, journalism, public events, cultural events

Abstract

vestigating the effects of public events by monitoring their implementation in the footsteps of the media field suggests that there is a problem of inaccurate and incomplete coverage of public events in the media. This situation negatively affects the formation of public opinion and reduces trust in journalistic activities in particular and media in general. As an object, the researcher considers public events based on cultural events as mass communication phenomena, which, unlike other media products, have a clearly defined connection between social reality and media reality. Author chooses a comprehensive approach to discourse analysis based on the method proposed by Volodymyr Kulik, which emphasizes the need to take into account not only the processes of creating media products but their perceptions in a defined context. To determine the structure of the field of a public event, the researcher appeals to the concept of four procedures Alain Badiou. At each level, the researcher allocates structural elements that have their own functions and semantics, offers tools for determining the social and media interaction between markers in a public event on each level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Більшість роздержавлених ЗМІ в регіонах продовжують демонструвати залежність від влади – аналітичний звіт за квітень 2019 року // Інститут демократії ім. Пилипа Орлика. – 2019. – 13 травня. – Режим доступу : http://idpo.org.ua/reports/2618-monitoring-report-april-2019.html

Будівська Г. Проблема vs. її вирішення: навіщо редакціям конструктивна журналістика / Г. Будівска [Електронний ресурс] // EJO. – 2017. – 4 cерпня. – Режим доступу : https://ua.ejo-online.eu/3642/etyka-ta-yakist/navishcho-redaktsiyam-konstruktyvna-journalistyka.

Бурдье П. Социология социального пространства / Пьер Бурдье ; пер. с фр. / отв. ред. Н. А. Шматко. – СПб. : Институт экспериментальной социологии ; Алетейя, 2007. – 288 с.

Бадью А. Манифест философии / Ален Бадью ; пер. с фр. – СПб. : Machina, 2003. – 184 c.

Дитяча площАРТка. Медіаплатформа [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.facebook.com/detart.kh/

Дорош М. Культурна журналістика: як вбудуватися у формат / М. Дорош [Електронний ресурс] // Media Sapiens. Детектор Медіа. – 2013. – 12 грудня. – Режим доступу : http://ms.detector.media/print/1411980811/kulturna_zhurnalistika_yak_vbuduvatisya_u_format/.

Зіненко О. Д. Медіапотенціал публічної події як об’єкт журналістської рефлексії / О. Д. Зіненко // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна – Серія : Соціальні комунікації. – 2017. – № 10. – С. 65–70.

Зіненко О. Д. Публічні події як інструмент медіаосвіти / О. Д. Зіненко // Тези Шостої міжнародної науково-методичної конференції з медіаосвіти та медіаграмотності. – 20–21 квітня, 2018 р. – С. 16–26.

Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод / Мариана В. Йоргенсен, Луиза Дж. Филлипс ; пер. с англ. – 2-е изд., испр. – Х. : Гуманитарный центр, 2008. – 352 с.

Культура і медіа: вийти з зачарованого кола [Електронний ресурс] // LB.ua. – 2015. – 25 червня. – Режим доступу : https://ukr.lb.ua/culture/2015/06/25/309324_kultura_i_media_viyti_z.html.

Кулик В. Медійний дискурс між відбиванням і творенням / В. Кулик // Кулик В. Дискурс українських медій : ідентичності, ідеології, владні стосунки. – К. : Критика, 2010. – С. 148–156.

Потебня А. А. Мысль и язык / Потебня А.А. // Слово и миф / А. А. Потебня – М. : Правда, 1989. – С. 158–168.

Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / Ю. Хабермас. – СПб. : Наука, 2001. – С. 227–230.

У Харкові стартував дитячий арт-фестиваль [Електронний ресурс] // Сайт Харківської міської ради. – 2019. – 3 червня. – Режим доступу : https://www.city.kharkov.ua/uk/news/u-kharkovi-startuvav-dityachiy-art-festival-41747.html.

Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания / Филлмор Ч. // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. XXIII. – М. : Прогресс, 1988. – С. 22–254.

Adler A. Using wellbeing for public policy: Theory, measurement, and recommendations / Adler A., Seligman M. E. // International Journal of Wellbeing. – 6(1). – 2016. – P. 1–35. – doi:10.5502/ijw.v6i1.429.

Lasswell H. D. The structure and function of communication in society / In L. Bryson (Ed.), The communication of ideas (pp. 37–51). – New York : Harper and Row, 1948.

Zinenko O. Reversing the value of public space as a place of a public event realization / Zinenko O. // Spheres of culture / ed. by Ihor Nabytovych. – Vol. 17. – Lublin. – 2018. – P. 489–496.

Published
2019-12-21
How to Cite
Зіненко, О. Д. (2019). Structure analysis of public event discourse in Ukrainian mass media. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (14), 27-35. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14975
Section
SEMANTIC, STRUCTURAL AND STYLISTIC ISSUES OF OPINION JOURNALISTIC TEXTS