Сultural discourse in new media

  • В. М. Ривліна Dnipro National University named after Oles Honchar
Keywords: culture, mass communication, new media, audiovisual culture, mass culture

Abstract

The article deals with the notion of the impact of the phenomenon of culture on the audience, with the role of mass media in the process. The 21st century makes a new way to interpret the notion of culture, its social status, its development trends and opportunities. By exploring media texts, we become both creators and co-authors of the discourse, and in a given situation, communication provides the greatest effect in achieving communicative tasks. It should be noted that mass media predominantly have a suggestive effect on the mass consumer, since under those conditions or situations based on the principles of information manipulation of human behaviour. A modern person faces an easy choice: to be a consumer of mass, duplicate information, or to isolate certain enculturation elements, ignoring the general information trends. The thesis provides a detailed analysis of the cultural changes that have occurred as a result of the emergence of new media. Special attention is paid to the mechanisms of interaction between cultural processes in the context of mass communication and perception of the cultural component as a communicative form. This article will be of great assistance for the construct of new Ukrainian media platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Балуев Д. Г. Политическая роль «новых» СМИ в ливийском конфликте / Балуев Д. Г., Каминченко Д. И. // Вестник Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского. — 2012. — № 2. — С. 307–313.

Використання інтернету допомогло Обамі зібрати на вибори понад $600 млн. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://watcher.com.ua/?p=531.

Гегель Г. Эстетика : в 4 т. / Г. Гегель. — М., 1971. — Т. 3. — 290 с.

Ерасов Б. С. Культура, религия и цивилизация на Востоке / Б. С. Ерасов. — М. : Эсмо, 2007. — 211 с.

Каган М. С. Культура и ценности / М. С. Каган // Эстетические ценности предметно-пространственной среды / А. В. Иконников и др. ; под ред. А. В. Иконникова. — М. : Стройиздат, 1990. — С. 41.

Калмыков А. А. Дифференциация пространств общественной связности / А. А. Калмыков // Метадискурсы коммуникации и общественный диалог в современной России : тезисы выступлений на Круглом Столе в рамках ДПФ. — СПб., 2010.

Каминченко Д. И. Причиныи эффективности использования технологий «новых» СМИ в политической борьбе / Д. И. Каминченко // Социально-гуманитарные проблемы современности: человек, общество и культура : сб. ст. / Междунар. науч.-практ. конф., сент. 2012 р. — Красноярск : Науч.-инновац. центр, 2012. — С. 143–148.

Каминченко Д. И. Фактор новых средств массовой информации в формировании современного политического индивида / Каминченко Д. И., Балуев Д. Г. // Современные исследования социальных проблем. — № 1 (09). — 2012. — С. 266–270.

Карпчук Н. П. Роль Інтернету в президентських виборах США / Н. П. Карпчук // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. — 2010. — С. 1–2.

Потятиник Б. Інтернет-журналістика / Б. Потятиник. — Львів : ПАІС, 2010. — 246 с.

Потятиник Б. Прогнозування розвитку мас-медій: нові підходи / Б. Потятиник // Теле- та радіожурналістика. — 2012. — Вип. 11. — С. 65–68.

Средства массовой информации России / ред. Я. Н. Засурский. — М. : Аспект Пресс, 2006. — 380 с.

Стинс О. Новые медиа / Стинс О., Ван Фухт Д. // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 8 : Литературоведение. Журналистика. — 2008. — № 7. — С. 98–106.

Сурдов Б. Обама нашел нетрадиционный подход к избирателям [Электронный ресурс] / Сурдов Б. // Утро : ежедневная политическая газета. — 2008. — 19 октября. — Режим доступа : http://www.utro.ru/articles/2008/10/19/775807.shtml.

Тайлор Э. Б. Первобытная культура / Э. Б. Тайлор ; [пер. с англ.]. — М. : Политиздат, 1989. — 573 с.

Юханов Н. С. Трансформация политического консультирования: роль и значение «новых медиа» / Н. С. Юханов // Власть. — 2009. — № 11. — С. 37–40.

Schlosberg D. Democracy and E-Rulemaking: Web-Based Technologies, Participation, and the Potential for Deliberation / David Schlosberg, Stephen Zavestoski, Stuart W. Shulman// Journal of information technology and politics. — 2007. — Vol. 4, № 1. — P. 50–51.

Ross D. Future of Media Participation: Seven Driving Forces Shaping Media [Electronic resource] / Ross D. — The way of access : http://www.masternewmedia.org/news/2008/07/17/future_of_media_participation_seven.htm.

Jansen B. J. Patterns of query modification during Web searching / Jansen B. J., Booth D. L. & Spink A. // Journal of the American Society for Information Science and Technology. — 2009. — № 60 (3). — Р. 557–570.

Johnson Thomas J. Every Blog Has Its Day: Politically Interested Internet Users’ Perceptions of Blog Credibility / Johnson Thomas J., Kaye Barbara, Bichard Shannon L., Wong Joann W. // Journal of Computer-Mediated Communications. — 2007. — № 13.

Kung L. The Internet and the Mass Media / Kung L., Picard R. G., Towse R. — Sage : Publications Ltd., 2008.

Twitter и YouTube прорвали интернет-блокаду Ирана [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://www.securitylab.ru/news/381604.php.

White L. The Science of Culture: A Study of Manand Civilisation / White L. — N. Y., 1949. — P. 8.

Published
2018-12-03
How to Cite
Ривліна, В. М. (2018). Сultural discourse in new media. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (12), 67-74. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/11784
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES