Аксіологічний потенціал сучасного медіатексту
Анотація
У статті розкрито аксіологічну сутність ЗМІ. Зокрема розглянуто аксіологічну концепцію, згідно з якою мас-медіа постають як інформаційно-аксіологічний механізм, що формує, відбирає, тиражує та/або трансформує цінності в суспільстві. Транслюючи систему поглядів на світ, які структурують суспільні інтереси та цінності, ЗМІ формують медійну аксіосферу – варіативну систему ціннісних домінант, детерміновану цілою низкою соціокультурних чинників. Конструюючи аксіологічну медіареальність шляхом трансляції ціннісних домінант, мас-медіа пропонують аудиторії певну ціннісну модель, яка може зіграти як деструктивну, так і конструктивну роль. Значною мірою вплив медіа на ціннісну систему людини залежать як від зовнішніх змін соціального характеру, так і від глибинних, індивідуальних процесів, що відбуваються з суб’єктами медійної комунікації. Різні реакції на одні й ті самі комунікаційні подразники значною мірою зумовлені життєвим досвідом, рівнем освіти, індивідуальними психологічними особливостями споживачів інформації тощо. Ефективність і сила інформаційного впливу залежать від прийнятого в соціумі ступеню довіри до мас-медійної інформації, стійкості власної позиції реципієнта стосовно тих чи інших суспільних явищ, подій тощо. Проте, відіграючи роль основного джерела знань та активного суспільного «діяча», сьогодні мас-медіа набувають статус соціальної цінності. У ситуації кризи ціннісної системи мас-медіа є посередником у пошуку ціннісних домінант. Створена ними медіареальність задає аксіологічні моделі поведінки, з якими реципієнти співвідносять свої моральні принципи, ціннісні орієнтири – і навіть виробляють стереотипи мислення під впливом трансльованих зразків.