Медіакультура та медіаосвіта в галузі прикладних соціально-комунікаційних технологій

  • Любов Марківна Хавкіна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-5133-5252
Ключові слова: прикладні соціально-комунікаційні технології (ПСКТ), медіаграмотність, соціальна взаємодія, ефективність, міфологічна природа, реклама, PR, іміджетворення, інформаційна війна

Анотація

Метою статті є пошук у прикладних соціально-комунікаційних технологіях (ПСКТ) точки перетину засад ефективності і коректності – як таких, що нерідко суперечать один одному, але залишають простір для компромісу та балансування (в аспектах медіакультури та медіаосвіти). ПСКТ є недостатньо враховуваним чинником соціалізації і трансформації суспільної свідомості (в позитивному й негативному напрямках). Це і реклама як дзеркало доби з її повсякденням, стереотипами і трендами; і іміджі медійних осіб як наслідувані зразки успішності; і PR-комунікації як варіант соціальної взаємодії; і наразі інтегровані в українське повсякдення інформаційні війни з перетинанням всіх етико-правових меж тощо. ПСКТ – галузь, стосовно якої спрацьовує власний емпіричний досвід як оптимальний шлях до об’єктивізації уявлень: у сприйнятті спродукованих у межах ПСКТ явищ і текстів людина проходить шляхом «інтерес – довіра – розчарування – упередження – вибірковий інтерес – критичне сприйняття». Концептуальним у рецепції ПСКТ в соціумі є засадничо критичне й упереджене сприйняття. Наразі майже не акцентується, що в межах ПСКТ можливе оперування правдивою інформацією: фахівець із реклами може акцентувати в товарі справжні переваги і спричинити тривалу прихильність, а не разову покупку; PR-фахівець – першим озвучити проблеми на підприємстві, давши правдиве, але достойне їх трактування; іміджмейкер – знайти справжні привабливі для аудиторії риси носія іміджу, не надягаючи на нього незручну маску; навіть особа, професійно задіяна у веденні інформаційної війни, може апелювати до справжніх фактів, ретельно дібраних з інформаційного простору, не вигадуючи фейки, які згодом будуть викриті й нанесуть шкоду репутації «автора» і підтримуваної ним ідеї. При тому реципієнт апріорі готовий до міфологічної природи ПСКТ і створюваної-трансльованої за їх допомогою інформації, а то й самих продукованих об’єктів. У цьому контексті аспект медіакультури в межах функціонування ПСКТ є максимально актуальним та пов’язаним із формуванням в реципієнтів критичного ставлення і напрацюванням механізмів фільтрування пропонованої інформації, що здатне оптимізувати соціальну взаємодію з точки зору ефективності та коректності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Любов Марківна Хавкіна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Доктор наук із соціальних комунікацій, професор. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, філологічний факультет, кафедра журналістики, завідувач кафедри.

Посилання

1
Опубліковано
2019-12-30
Як цитувати
Хавкіна, Л. М. (2019). Медіакультура та медіаосвіта в галузі прикладних соціально-комунікаційних технологій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (15). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/15115
Розділ
МЕДІАКУЛЬТУРА І ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ