Медіакультура та медіаосвіта в галузі прикладних соціально-комунікаційних технологій
Анотація
Метою статті є пошук у прикладних соціально-комунікаційних технологіях (ПСКТ) точки перетину засад ефективності і коректності – як таких, що нерідко суперечать один одному, але залишають простір для компромісу та балансування (в аспектах медіакультури та медіаосвіти). ПСКТ є недостатньо враховуваним чинником соціалізації і трансформації суспільної свідомості (в позитивному й негативному напрямках). Це і реклама як дзеркало доби з її повсякденням, стереотипами і трендами; і іміджі медійних осіб як наслідувані зразки успішності; і PR-комунікації як варіант соціальної взаємодії; і наразі інтегровані в українське повсякдення інформаційні війни з перетинанням всіх етико-правових меж тощо. ПСКТ – галузь, стосовно якої спрацьовує власний емпіричний досвід як оптимальний шлях до об’єктивізації уявлень: у сприйнятті спродукованих у межах ПСКТ явищ і текстів людина проходить шляхом «інтерес – довіра – розчарування – упередження – вибірковий інтерес – критичне сприйняття». Концептуальним у рецепції ПСКТ в соціумі є засадничо критичне й упереджене сприйняття. Наразі майже не акцентується, що в межах ПСКТ можливе оперування правдивою інформацією: фахівець із реклами може акцентувати в товарі справжні переваги і спричинити тривалу прихильність, а не разову покупку; PR-фахівець – першим озвучити проблеми на підприємстві, давши правдиве, але достойне їх трактування; іміджмейкер – знайти справжні привабливі для аудиторії риси носія іміджу, не надягаючи на нього незручну маску; навіть особа, професійно задіяна у веденні інформаційної війни, може апелювати до справжніх фактів, ретельно дібраних з інформаційного простору, не вигадуючи фейки, які згодом будуть викриті й нанесуть шкоду репутації «автора» і підтримуваної ним ідеї. При тому реципієнт апріорі готовий до міфологічної природи ПСКТ і створюваної-трансльованої за їх допомогою інформації, а то й самих продукованих об’єктів. У цьому контексті аспект медіакультури в межах функціонування ПСКТ є максимально актуальним та пов’язаним із формуванням в реципієнтів критичного ставлення і напрацюванням механізмів фільтрування пропонованої інформації, що здатне оптимізувати соціальну взаємодію з точки зору ефективності та коректності.