Комунікація з екологічних тем в українському Facebook на прикладі обговорення виступу Ґрети Тунберґ
Анотація
Промова шістнадцятирічної шведської екоактивістки Ґрети Тунберґ в ООН 23 вересня 2019 року спричинила в українських соціальних мережах хвилю обговорення, яка сформувала різноманітні меседжі, зокрема актуалізувала проблему екології, достатньо мало обговорювану у вітчизняному інформаційному просторі. Цей кейс дав нам можливість встановити відмінності у ставленні різних категорій Facebook-юзерів до екологічної проблематики. За допомогою контент-аналізу та дискурс-аналізу постів у Facebook ми виявили наступні закономірності. Ця тема набагато потужніше, ніж політична, окреслила ґендерну різницю в реакціях та поширюваних меседжах. Жінки в цілому були частіше налаштованими позитивно як до особистості Ґрети Тунберґ, так і до екологічних проблем у цілому (48% і 83% відповідно для жінок проти 34% і 70% відповідно для чоловіків). Окрім того, були помітними типові «чоловічі» та «жіночі» меседжі, скажімо, чоловіки набагато частіше за жінок вдавалися до наукових або псевдонаукових викладок про екологію, дозволяли собі жарти про зовнішню привабливість Ґрети. Окрім того, користувачі, які говорять про ринкові реформи, ринок землі, діджиталізацію державних послуг тощо, частіше підтримують боротьбу зі змінами клімату, ніж люди, що переймаються цінами, тарифами тощо. Активні прихильники патріотичного порядку денного у Facebook помітно позитивніше ставляться до екоактивізму, аніж середньостатистичний користувач мережі.