Управління якістю туристичних послуг: сучасні підходи
Анотація
Управління якістю туристичних послуг є визначальним чинником ефективної діяльності підприємств туристичної сфери, що потребує безперервного вдосконалення та врахування актуальних тенденцій. В сучасному світі туристична діяльність визначається рівнем конкурентоспроможності, і саме якість виступає ключовою конкурентною перевагою туристичних підприємств. Мета статті полягає в обґрунтуванні сучасних підходів в управлінні якістю туристичних послуг. Для досягнення поставленої мети використано наступні методи дослідження: аналіз та синтез, порівняльний та узагальнення. Встановлено, що ефективне управління якістю туристичних послуг потребує комплексного підходу, який об’єднує всі процеси та функції, спрямовані на досягнення високого рівня обслуговування клієнтів. Визначено, що якість туристичних послуг є важливим фактором, оскільки дає оцінку процесу надання послуг, в подальшому це впливає на лояльність клієнта і позитивні відгуки. Не менш важливо є те, що висока якість послуг сприяє підвищенню економічної ефективності туристичних підприємств та їхньої репутації на ринку. Встановлено, що забезпечення високого рівня туристичних послуг сприяє не лише підвищенню економічної ефективності підприємств, а й розвитку сталого туризму, що є важливою складовою стратегії розвитку туристичної галузі. Серед основних і сучасних підходів щодо управління якістю туристичних послуг слід відносити: впровадження міжнародних стандартів якості; орієнтацію на клієнтів; цифрову трансформацію; конкурентний аналіз ринку і вивчення запитів туристів. Зазначено, що основою туристичних послуг є сервіс. Основними складовими високого рівня сервісу є професіоналізм персоналу, культура спілкування, швидке реагування на потреби туристів та уважне ставлення до кожного туриста. Встановлено, що покращення якості сервісу має вирішальне значення. Серед основних інструментів щодо покращення якості сервісу виділяємо: регулярну професійну підготовку персоналу, самонавчання, запровадження системи мотивації працівників та проведення опитування серед клієнтів. Визначено, що конкурентоспроможність, визначається двома основними показниками, насамперед – рівнем якості продукту та рівнем ціни.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Балабан І.Г. Основні вимоги до якості туристичних послуг. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: досвід та перспективи розвитку для України» (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса: ОНЕУ, 2019. с. 596-599.
Богдан Н.М., Писаревський І.М., Погасій С.О. Управління якістю туристських послуг : підручник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 340 с.
Долинська О., Біницька О., Гільберг Т. Управління якістю туристичних послуг: сучасні тенденції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7.
Законодавство України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з організації іноземного, внутрішнього, зарубіжного туризму, екскурсійної діяльності». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0103-01#Text (дата звернення: 03.05.2025).
Ковалевська І.М. Стандартизація як інструмент державного управління туристичною діяльністю в сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2021. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/909/872 (дата звернення: 03.05.2025).
Кудла Н.Є. Управління якістю в туризмі: підручник. Київ: «Центр учбової літератури», 2015. 328 с.
Панчук А.П., Панчук І.В. Туристичнаiндустрiя України. Iнноватика у вихованнi. 2017. Вип. 5. С. 154-161.
Пилипенко Г. М., Смєсова В. Л., Безугла Л. С., Бондаренко Л. А. Теоретико-методологічні аспекти визначення якості послуг у туристичному бізнесі. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2023. № 1(81). С. 150-156.
Український центр сертифікації продукції. URL: https://www.ukrsepro.in.ua/. (дата звернення 06.05.2025).
Чорна Н.М. Система управління якістю на туристичному підприємстві: теоретичні аспекти впровадження та функціонування. Економіка та суспільство. 2021. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-56. (дата звернення: 06.05.2025).
Чорна Н.М. Система управління якістю як інструмент удосконалення менеджменту туристського підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 28.DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-14. (дата звернення: 06.05.2025).
Système de gestion des services touristiques ISO 18513. URL: https://www.sertifikasyon.net/fr/hizmet/iso-18513-turizm-hizmetleri-yonetim-sistemi/. (дата звернення 04.05.2024).
Balaban I.H. (2019) Osnovni vymohy do yakosti turystychnykh posluh [Basic requirements for the quality of tourist services]. Proceedings of the Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Turystychnyy ta hotelʹno-restorannyy biznes: dosvid ta perspektyvy rozvytku dlya Ukrayiny» (Ukraine,Odesa, April 10, 2019). Odesa: ONEU, pp. 596-599.
Bohdan N.M., Pysarevskyy I.M., Pohasiy S.O. (2021). Upravlinnya yakistyu turystskykh posluh [Quality management of tourist services]. Kharkiv: O. M. Beketov KhNUMG, 340 p.
Dolynska O., Binytska O., Hilberh T. (2024). Upravlinnya yakistyu turystychnykh posluh: suchasni tendentsiyi. [Quality management of tourism services: current trends]. Economy and society. 2024. No 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7.
Zakonodavstvo Ukrayiny Pro zatverdzhennya Litsenziynykh umov provadzhennya hospodarskoyi diyalnosti z orhanizatsiyi inozemnoho, vnutrishnoho, zarubizhnoho turyzmu, ekskursiynoyi diyalnosti [On approval of the Licensing Conditions for conducting economic activities in the organization of foreign, domestic, international tourism, and excursion activities]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0103-01#Text (accessed: 03.05.2025).
Kovalevska I.M. (2021) Standartyzatsiya yak instrument derzhavnoho upravlinnya turystychnoyu diyalnistyu v suchasnykh umovakh [Standartyzatsiya yak instrument derzhavnoho upravlinnya turystychnoyu diyalʹnistyu v suchasnykh umovakh]. Economy and society. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/909/872 (accessed: 03.05.2025).
Kudla N. Je. (2015) Upravlinnja jakistju v turyzmi: pidruchnyk [Quality management in tourism: a textbook]. Kyiv: Center for Educational Literature. (in Ukrainian).
Panchuk A.P., Panchuk I.V. (2017) Turystychna industriya Ukrayiny [Turystychna industriya Ukrayiny]. Innovation in education. Vol. 5. S. 154-161.
Pylypenko H. M., Smyesova V. L., Bezuhla L. S., Bondarenko L. A. (2023) Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi [Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi]. Economic Bulletin of the Dnipro Polytechnic Institute. No. 1(81). pp. 150-156.
Ukrainian Center for Product Certification. Available at: https://www.ukrsepro.in.ua/ (accessed: 06.05.2025).
Chorna N.M. (2021) Systema upravlinnya yakistyu na turystychnomu pidpryyemstvi: teoretychni aspekty vprovadzhennya ta funktsionuvannya [Quality management system in a tourism enterprise: theoretical aspects of implementation and functioning]. Economy and society. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-56. (accessed: 06.05.2025).
Chorna N.M. (2021) Systema upravlinnya yakistyu yak instrument udoskonalennya menedzhmentu turystskoho pidpryyemstva [Quality management system as a tool for improving the management of a tourism enterprise]. Economy and society. No 28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-14. (accessed: 06.05.2025).
Système de gestion des services touristiques ISO 18513. Available at: https://www.sertifikasyon.net/fr/hizmet/iso-18513-turizm-hizmetleri-yonetim-sistemi/. (accessed: 04.05.2025).
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).