ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ: НОВІ ГОРИЗОНТИ ВИКЛАДАННЯ ТА НАВЧАННЯ

Ключові слова: штучний інтелект, шкільна освіта, персоналізація, цифрова трансформація, інклюзивність

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-06

Мета. Метою дослідження є оцінка можливостей і проблем, пов‘язаних із використанням
штучного інтелекту в шкільній освіті, для визначення його впливу на навчальний процес і
викладання. Робота зосереджена на аналізі того, як технології можуть покращити якість освіти,
змінити роль учителя та забезпечити доступність навчання, а також на виявленні перешкод, які
виникають під час їхньої інтеграції в сучасних умовах.
Методи. Дослідження проведено шляхом систематичного аналізу наукових праць і
практичних прикладів упровадження штучного інтелекту в школах різних країн за період із
2019 до 2025 року. Використано порівняльний підхід до оцінки ефективності інтелектуальних
систем у розвинених країнах і в Україні, а також синтез даних для виявлення загальних
тенденцій. Аналіз охопив адаптивні платформи, автоматизовані інструменти та технології для
інклюзивного навчання, з урахуванням сучасного стану освітньої інфраструктури та
технологічної готовності.
Результати. Установлено, що штучний інтелект підвищує ефективність навчання через
персоналізацію, дозволяючи адаптувати матеріали до потреб учнів, що сприяє кращим
результатам у середньому на 10–25%. Автоматизація рутинних завдань економить учителям
значний час, а інклюзивні технології розширюють доступ до освіти для учнів із особливими
потребами. Водночас виявлено суттєві ризики: обмежена доступність технологій у сільських
регіонах, психологічний тиск на учнів і можливі етичні проблеми через упередженість
алгоритмів. Роль учителя трансформується в бік наставництва та розвитку соціальних навичок
учнів.
Висновки. Штучний інтелект відкриває нові перспективи для шкільної освіти,
покращуючи її якість і доступність, але його успішне застосування залежить від технологічної
бази та підготовки педагогів. Для подолання ризиків необхідні скоординовані зусилля в
розвитку інфраструктури та створенні етичних стандартів, що забезпечить гармонійну
інтеграцію технологій у навчальний процес.

Як цитувати: Каневська О., Чорний Г. Штучний інтелект у шкільній освіті: нові
горизонти викладання та навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2025. Вип. 84. С.
72-83. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-06

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bubnov, I. V. (2023). Opportunities and risks of using artificial intelligence in the educational sphere of

modern Ukraine. In The latest information and communication technologies in education: XI

International Scientific and Practical Conference (pp. 285–290), Florence,

Italy. https://www.researchgate.net/publication/391646120_MOZLIVOSTI_TA_RIZIKI_VIKORISTA

NNA_STUCNOGO_INTELEKTU_V_OSVITNIJ_SFERI_SUCASNOI_UKRAINI (in Ukrainian).

Hryshchenko, S. M. (n.d.). Formation of a creative approach to

learning. https://lib.iitta.gov.ua/704824/1/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5

%D0%BD%D1%821.pdf (in Ukrainian).

Kovalenko, V. V., Osypchuk, T. O. (2024). The problem of developing digital competence in cyber

security of teachers of general secondary education institutions. Physical and Mathematical Education,

(2), 35–41. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-05 (in Ukrainian).

Draft Strategy for Digital Transformation of Education and Science.

(2021). https://nrat.ukrintei.ua/proyekt-strategiyi-czyfrovoyi-transformacziyi-osvity-i-nauky/ (in

Ukrainian).

Baker, R. S. (2021). Artificial intelligence in education: Bringing it all together. In OECD Digital

Education Outlook 2021: Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots (pp. 43–87), OECD

Publishing. https://learninganalytics.upenn.edu/ryanbaker/oecd-baker.pdf

Bunting, L., Hård af Segerstad, Y., Barendregt, W. (2021). Swedish teachers‘ views on the use of

personalised learning technologies for teaching children reading in the English classroom. International

Journal of Child-Computer Interaction, 27, 100236. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100236

Edyburn, D. L. (2020). Assistive technology and AI. Rapid literature review on assistive

technology in education. Department for Education,

UK. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5fbb9e83d3bf7f573228a3b2/UKAT_FinalReport_0

pdf

Fengchun, M., Holmes, W., Ronghuai, H., & Hui, Z. (2021).

AI and education: Guidance for policy-makers.

UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709 https://doi.org/10.54675/PCSP7350

Holmes, W. (2021). AI in education: A global perspective. Springer.

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-78292-4

Johnson, J.-J. (2024). Public school and district leaders‘ understanding of cybersecurity practices andpolicies (Doctoral dissertation, Walden

University). https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=17526&context=dissertation

s

Koehler, M. J., Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The

development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing

Research, 32(2), 131–152. https://punyamishra.com/wp-content/uploads/2008/04/Koehler_Mishra-

JECR05.pdf

Li, X. (2024). The impact of gamification on user experience: A case study of Duolingo. Probe-

Environmental Science and Technology, 6(4). https://ojs.as-

pub.com/index.php/PEST/article/download/8438/4274/

Luckin, R., Holmes, W. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in education, UCL

Knowledge Lab. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1475756/

Mishra, P., Warr, M. (2021). Contextualizing TPACK within systems and cultures of practice.

Computers in Human Behavior, 117, Article 106673. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106673

Noble, D. (1998). Digital diploma mills: The automation of higher education. First Monday,

(1). https://doi.org/10.5210/fm.v3i1.569

Rose, D. H., Strangman, N. (2007). Universal design for learning: Meeting the challenge of individual

learning differences through a neurocognitive perspective. Universal Access in the Information Society,

(4), 381–391. https://doi.org/10.1007/s10209-006-0062-8

Roy, M., O‘Neil, C. (2016). Weapons of math destruction: How big data increases inequality and

threatens democracy, New York, Crown Publishers. https://doi.org/10.5860/crl.78.3.403

Sahlberg, P. (2021). Finnish lessons 3.0: What can the world learn from educational change in

Finland? (3rd ed.), Teachers College Press. https://archive.org/details/finnish-lessons-3-0-what-can-the-

world-learn-from-pasi-sahlberg-3-2021-teachers-

Siemens, G. (2013). Learning analytics: The emergence of a discipline.

American Behavioral Scientist, 57(10), 1380–1400.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0002764213498851

Singh, M. N. (2021). Inroad of digital technology in education: Age of digital classroom. Higher

Education for the Future, 8(1), 20–30. http://dx.doi.org/10.1177/2347631120980272

Sinha, P., Mitra, P., da Costa, A. A. B., Kekatos, N. (2021). Explaining outcomes of multi-party

dialogues using causal learning. arXiv preprint arXiv:2105.00944. https://arxiv.org/abs/2105.00944

Sizing the prize. What‘s the real value of AI for your business and how can you capitalise? (2017).

PwC. https://www.pwc.com/gx/en/issues/analytics/assets/pwc-ai-analysis-sizing-the-prize-report.pdf

VanLehn, K., Burkhardt, H., Cheema, S., Kang, S., Pead, D., Schoenfeld, A., Wetzel, J. (2021). Can an

orchestration system increase collaborative, productive struggle in teaching-by-eliciting classrooms?

Interactive Learning Environments, 29(6), 987–1005. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1616567

Woolf, B. P. (2010). Building intelligent interactive tutors: Student-centered

strategies for revolutionizing e-learning, Morgan Kaufmann.

https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3797875

Опубліковано
2025-06-30