ПАТРІОТИЗМ ЯК ІСТОРИЧНЕ І СОЦІАЛЬНЕ ЯВИЩЕ

  • Златіна К. Л. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0004-2712-4553
  • Степанець І. О. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-0600-4398
Ключові слова: патріотизм, трансформація, виховання, державний і особистий патріотизм, засоби виховання, патріотичні цінності, структурно-функціональна модель системи патріотичного виховання здобувачів освіти у педагогічному ЗВО

Анотація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2024-82-230-236

У статті коротко схарактеризовано генезу виникнення українського патріотизму як історичного
і соціального явища, пов’язану з життям і боротьбою українців за свою незалежність.
На підставі результатів аналізу наукової теорії показано основні трансформації поняття
«патріотизм», починаючи з античних часів.
Представлено структуру патріотизму через комплекс характеристик відношень особистості до
себе, своєї Батьківщини, співгромадян, національних цінностей.
Проаналізовано співвідношення патріотизму та націоналізму як проблеми, що викликає
дискусії в українському соціумі.
Розглянуто сучасний зміст і контекст формування національного патріотизму, узаємозв’язок і
взаємообумовленість державного (суспільного) і особистого патріотизму громадянина України.
Спираючись на положення наукової теорії, власний досвід і результати опитування, здійснено
спробу аналізу проблеми сучасного дієвого патріотизму громадян, визначення сутності феномену
«патріотизм» і його виявлення у повсякденному житті нинішніми українцями.
Вивчення змісту низки наукових праць із проблеми формування і розвитку громадянинапатріота України на основі патріотично формувального підходу дало можливість виокремити головні
засоби виховання патріотизму здобувачів освіти: організація життєдіяльності та відносин вихованців.
Узагальнивши результати наукових досліджень, зокрема дослідників Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради (Г. Пономарьова,
М. Роганова, С. Рябокінь), зроблено висновок, що патріотичне виховання в умовах, зокрема
педагогічного ЗВО, передбачає залучення здобувачів вищої освіти до спеціально організованого
освітнього середовища, у якому формування патріотичних цінностей здійснюється комплексно у
цілісному освітньому процесі й поза його межами, як наскрізна ідея.
Теоретичні напрацювання та практичний досвід дали можливість представити структурнофункціональну модель системи патріотичного виховання здобувачів освіти у педагогічному закладі
вищої освіти.

Завантаження

Опубліковано
2025-03-12