Master course: educational pragmatism of higher educational establishments

  • D. М. Zagirniak Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, st Pershotravneva, 20, Kremenchuk, Poltavs'ka oblast, 39600, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7009-8635
Keywords: higher education, master course, licensing, educational potential of higher educational establishments, absolute educational pragmatism, relative educational pragmatism

Abstract

All universities in Ukraine have passed the licensing process, which allow them to train highly skilled professionals, including master's level. Then the accreditation procedure has passed, which confirmed the possibility of higher education to train masters. The vast majority of Ukrainian schools have passed both tests successfully. During two recent decades most educational establishments have increased the amount of licensed enrollment in the master course explaining it by a considerable demand. Somebody’s success inspired others to master new fields of knowledge. Increase of the amount of supply in particular specialties intensified the competition at this segment of the higher education services market. Each high school selects strategies and tactics, based on their own ability, on the one hand, and the market situation on the other. Conducted analysis of the capacity of Poltava region higher education institutions from the standpoint of individual and collective achievements allowed to find out how much pragmatism exeeds institutions’ ambition. The analysis revealed signs of pragmatism in the educational establishment activity concerning the master training, which demonstrates the level of realization of the establishment educational potential. It has been proved that “amount of licensed enrollment” index acquires a nominal character, so it is expedient to reduce its status from a normative to an approximate one. Educational establishments have in their nomenclature the commercially successful master training curricula that enable compensation for losses by other programs. The assessment of the absolute and relative pragmatism in the establishment activity concerning realization of master training programs proved that the number of competitors or their absence do not denote the ability of the establishments to realize their educational potential. It is not competition that determines the demand for the establishment educational pragmatism but the consumer’s behavior which is not always notable for pragmatism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Натрошвілі С. Г. Стратегічне управління вищим навчальним закладом: теорія, методологія, практика : монографія / С. Г. Натрошвілі. – К. : КНУТД, 2015. – 320 с.

Сацик В. І. Ключові фактори становлення конкурентоспроможних університетів / В. І. Сацик // Економіка України. – 2013. – № 5 (618). – С. 75–90.

Козак О. М. Формування маркетингової стратегії конкурентної боротьби ВНЗ / О. М. Козак // Актуальні проблеми економіки. – 2011. – №5 (119). – С. 78–82.

Кукурудза І. І. Проблеми функціонування та розвитку ринку послуг вищої школи в Україні / І. І. Кукурудза // Вісник економічної науки України. – 2011. – № 2. – С. 72–78.

Огаренко Т. Аналіз особливостей попиту на освітні послуги з метою прогнозування / Т. Огаренко // Вища школа. – 2009. – № 10. – С. 86–98.

Кратт О. А. Градієнти соціально-економічного потенціалу вищої школи: формування та реалізація / О. А. Кратт, М. В. Артюхіна // Економіка та право. – 2008. – № 3. – С. 94–98.

Бойко А. І. Філософія модернізації освіти в системі ринкових трансформацій: світоглядно-філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософ. наук : спец. 09.00.10 «Філософія освіти» / А. І. Бойко. – Київ, 2010. – 20 с.

Mendiola G. Á. State and Market in Higher Education Reforms: Overview of the Issues / G. Á. Mendiola // State and Market in Hig9.r Education Reforms : Trends, Policies and Experiences in Comparative Perspective ; [Eds. H. G. Schuetze, G. Á. Mendiola]. – AW Rotterdam : Sense Publishers, 2012. – P.7–24. (Series «Comparative and International Education», Volume 13).

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII // Відомості Верховної Ради України. – 2014. – № 37–38. – Ст. 2004.

Про затвердження Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 266 // Офіційний вісник України. – 2015. – № 38. – Ст. 1147.

Published
2017-10-02
How to Cite
Zagirniak D. М. (2017). Master course: educational pragmatism of higher educational establishments. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, (92), 67-78. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2017-92-08
Section
Economic-mathematical methods and models