Standards for Higher Environmental Education in Ukraine: Modern State and Implementation Problems
Abstract
Purpose. Analysis of the formation, the current state and problems of implementation of standards of higher environmental education (SHEE) Ukraine. Methods. Theoretical analysis. Results. Data base of the modern state and development the standards of University ecological education in Ukraine had been analyzed. The specific characteristics of standards during the long term period were observed. The estimation of modern state and implementation new principals in a process of education programs. Conclusions. Currently, emerging fourth generation SHEE which are only a few benchmarks of educational process and offer significant opportunities for the autonomy of universities. Recommended to take into account already existing educational and methodological basis of environmental education, namely to find content matching existing training courses to specific competencies SHEE and program learning outcomes in developing educational programs.
Downloads
References
Сафранов Т. А., Владимирова О. Г., Чу-гай А. В. Особливості стандартів вищої еколо-гічної освіти України. Матеріали Всеукраїн-ської науково-методичної конференції «Су-часний стан та проблеми вищої екологічної освіти України». Одеса: ТЕС, 2017.С. 148-152.
Національний освітній глосарій: вища освіта. 2-е вид., перероб. і доп. За ред. Креме-ня В.Г. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.
Галузевий стандарт вищої освіти з на-пряму підготовки 6.040106 «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування». Одеса: ТЕС, 2012. 116 с.
Сафранов Т. А., Владимирова О. Г., Чу-гай А. В. Принципи розробки освітніх програм та навчальних планів для рівня вищої освіти «бакалавр» за спеціальністю «Екологія». Ма-теріали Всеукраїнської науково-методичної конференції «Сучасний стан та проблеми вищої екологічної освіти України». Одеса: ТЕС, 2017.С. 153-156.
Лукашов Д. В., Шелест З. М. Принципи реалізації вимог стандарту вищої освіти при формуванні навчального плану підготовки за першим (бакалаврським) рівнем освіти за спе-ціальністю 101-Екологія. Матеріали Всеук-раїнської науково-методичної конференції «Сучасний стан та проблеми вищої екологіч-ної освіти України». Одеса: ТЕС, 2017. С. 90-92.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.