Виклики та перспективи публічного управління розвитком освіти в сільських територіальних громадах

  • Віктор Володимирович Сиченко Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна https://orcid.org/0000-0001-9655-2317
  • Валерій Валентинович Мареніченко «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна https://orcid.org/0000-0002-0183-1354
Ключові слова: децентралізація, клієнтоорієнтований підхід, механізми, моделі, місцеве самоврядування, освіта, публічне управління, сільська територіальна громада

Анотація

Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення публічного управління розвитком освіти в сільських територіальних громадах. В рамках цього реалізовано дослідження реформуючих кроків системи освіти в Україні, реорганізації освітньої мережі, процесів децентралізації, гострих проблем в освітній сфері, можливостей післявоєнного відновлення України, в тому числі, освітньої складової, стратегій та моделей розвитку регіону в контексті акцентування уваги на сільські територіальні громади, специфічних характеристик розвитку освітніх процесів у сільських територіях. Визначено, що основною метою реформування системи освіти в Україні є підвищення її конкурентоспроможності та інтеграція до єдиного європейського освітнього простору. Серед гострих проблем відмічено пошкодження та руйнування освітньої інфраструктури, зниження доступності освіти та, як наслідок, зниження її якості загалом, зниження кадрового потенціалу в освіті, особливо, у сільській місцевості; вимушене переселення педагогів та учнів зі своїми родинами до інших регіонів України та країн світу, де вони почуваються безпечно, і загроза їх неповернення. Основний акцент у дослідженні зміщено на проблему з внутрішньо переміщеними особами з позиції масштабності як за чисельністю, так і територіально, оскільки переселенці розселилися нерівномірно по всій країні. Сформовано гіпотезу щодо того, якщо цю проблему не вирішувати сьогодні, можуть виникнути серйозні виклики для українського суспільства у майбутньому, що спричинить соціальні дисбаланси.

У результаті запропоновано перспективи подальших досліджень стосовно наявної проблематики та ситуативного підходу її вирішення на основі клієнтоорієнтованого підходу, що виражається у пропозиціях, представлених в даній статті. Зокрема, пропонується здійснювати клієнтоорієнтоване публічне управління, що засноване на принципі людиноцентризму, де житель сільської місцевості стане головним творцем подальшого удосконалення публічного управління розвитком освіти в сільських територіальних громадах, для збереження та примноження людського фактору на селі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Віктор Володимирович Сиченко, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
ректор комунального закладу вищої освіти
«Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»,
вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна

Валерій Валентинович Мареніченко, «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент,
доцент кафедри публічного управління та права
«Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»,
вулиця Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49101, Україна

Посилання

Antonova, L.V., Antonov, A.V., Levchenko N.M. (2019). Decentralization of education as an effective service tool of influence on the development of regions. Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.2.7 [in Ukrainian].

Bulyk, O. (2023). Strategy for recovery of Ukraine's economy after the war. Ekonomika ta suspilstvo, 48. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2240/216351 (accessed: 24.04.2024) [in Ukrainian].

Danylenko, L., Larina, N. (2022). Ensuring public management of educational institutions in territorial communities. Aspekty publichnoho upravlinnya, 10 (4), 39–45. DOI: 10.15421/152225 [in Ukrainian].

Dobryanska, O.M. (2023) Education system in territorial communities: analysis of Dnipropetrovsk region. Publichne upravlinnya ta mytne administruvannya, 1 (36), 23–28. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-9653-2023-1.4 [in Ukrainian].

Kasych, A.O., Petrushko, A.S. (2017). Management of decentralization processes: foreign experience and strategic tasks for Ukraine. Ekonomika i suspilstvo, 13, 71–77. [in Ukrainian].

Klub, A.I. (2013). State regulation of socio-economic development of rural areas in Ukraine. Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, 3. [in Ukrainian].

Polishchuk, I.V. (2018). Mechanisms for ensuring the development of the professional potential of civil servants in Ukraine: dys. na zd. n.st. kand. nauk z derzh. upr.; 25.00.02 – mekhanizmy derzhavnoho upravlinnya. Kyiv: NADU. [in Ukrainian].

On the approval of the Procedure for the development, holding of public discussion, approval of programs for the comprehensive restoration of the region, the territory of the territorial community (its parts) and making changes to them: postanova KMU vid 14 zhovtnya 2022 roku No. 1159. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1159-2022-%D0%BF#Text (accessed: 24.04.2024) [in Ukrainian].

Postupna, O.V. (2021). Public administration of regional education systems in Ukraine: monohrafiya. Kharkiv: TOV «Oberih», 400 p. [in Ukrainian].

Reorganization of the educational network under martial law. (2023). URL: https://eo.gov.ua/reorhanizatsiia-osvitnoi-merezhi-v-umovakh-voiennoho-stanu/2023/05/31/ (accessed: 24.06.2024) [in Ukrainian].

Siryk, Z.O. (2020). Peculiarities of improving inter-budget relations in conditions of decentralization of power. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrayiny, 2 (142), 46–54. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2020-2-7 [in Ukrainian].

Suchasni instrumenty rozvytku hromad: navch. Posibnyk (2023). Modern community development tools / M. M. Treshchov, A. YU. Munʹko Dnipro : Dniprop. derzh. un-t vnutr. sprav, 328 p. [in Ukrainian].

Khomyshyn, I.Yu. (2017). Modern model of education management: administrative and legal aspect. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser. Yurysprudentsiy, 30 (1). 100–103. [in Ukrainian].

Shevchenko, N.O., Shevchenko, O.O. (2023). Improving the mechanisms of public management of sustainable development of the regions of Ukraine in the conditions of European integration. Aktualni pytannya u suchasniy nautsi, 10 (16), 306–315. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-10(16)-306-315 [in Ukrainian].

RDNA3. Ukraine's reconstruction needs amount to 486 billion dollars. (2024). DREAM, URL: dream.gov.ua/ua/news/article-30 (accessed: 24.04.2024) [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-08-12
Розділ
Регіональне та галузеве управління.