Напрями удосконалення організаційно-правового порядку надання в оренду комунального майна
Анотація
У статті проаналізовано алгоритми дій при укладанні договорів оренди комунального майна, наведених у «Порядку передачі в оренду державного та комунального майна», надано оцінку результатам організаційно-правових перетворень порядку надання в оренду державного і комунального майна, розроблено напрями удосконалення організаційно-правового порядку надання в оренду комунального майна. Аналіз алгоритмів дій при укладанні договорів оренди комунального майна незалежно від того, хто є ініціатором орендних відносин (потенційний орендатор чи уповноважений орган управління), а також не залежно від об’єкту оренди (єдиний майновий комплекс чи окреме майно, об’єкт з Переліку першого або другого типу), не виявив наявність суттєвих корупційних ризиків, оскільки передача в оренду державного та комунального майна здійснюється на прозорих електронних аукціонах через мережу Інтернет в режимі реального часу. Оцінка результатів організаційно-правових перетворень порядку надання в оренду державного і комунального майна свідчить про наявність низки позитивних зрушень у даній сфері, як-то: виведення прихованої оренди із тіні, позитивний вплив на сферу інтересів усіх зацікавлених сторін, скорочення тривалості процедур, можливість вільного доступу до інформації і громадського контролю, зростання та відстеження надходжень від оренди до державного і місцевих бюджетів. Серед недоліків визначено наявність негативної динаміки надходжень від оренди комунального майна до місцевих бюджетів за період 2018-2020 років та можливість виникнення певних корупційних ризиків у разі одночасного претендування кількох осіб на оренду майна без проведення аукціону. На основі отриманих результатів дослідження розроблено заходи з удосконалення організаційно-правового порядку надання в оренду комунального майна за такими трьома напрямами: мінімізація корупційних ризиків при передачі в оренду комунального майна без аукціонів, усунення недоліків функціонування ДП «ProZorro.Продажі», збільшення надходжень від оренди комунального майна до місцевих бюджетів.
Завантаження
Посилання
Pankevych, M. (2019). Novi pravyla orendy derzhavnoho ta komunalnoho maina: perevahy ta ryzyky. URL: https://spm.ucu.edu.ua/2019/12/27/novi-pravyla-orendy-derzhavnogo-ta-komunalnogo-majna-perevagy-ta-ryzyky/ (data zvernennia: 18.02.2022) [in Ukrainian].
Borsuk, N.Ya. (2019). Orhanizatsiino-pravove zabezpechennia upravlinnia komunalnoiu vlasnistiu v Ukraini: dys. … dokt. yuryd. nauk; spetsialnist 12.00.07. – administratyvne pravo i protses; finansove pravo; informatsiine pravo. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadyma Hetmana. Derzhavnyi naukovo-doslidnyi instytut Ministerstva vnutrishnikh sprav Ukrainy. URL: https://dndi.mvs.gov.ua/files/pdf/ dissertation_Borsuk_N_Y.pdf (data zvernennia: 18.02.2022) [in Ukrainian].
Yaremko, V., Lavrushyna, V. (2022). Prodovzhennia dohovoriv orendy derzhavnoho ta komunalnoho maina. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/prodovzhennya-dogovoriv-orendi-derzhavnogo-ta-komunalnogo-mayna.html (data zvernennia: 18.02.2022) [in Ukrainian].
Instrumenty upravlinnia mainom komunalnoi vlasnosti terytorialnoi hromady (2020); A. Bochi, O. Shubina (Eds.). Kyiv: USAID DOBRE. URL: https://decentralization.gov.ua/ uploads/library/file/651/Prhrama_USAID_DOBRE._Posibnyk_Instrumenty_upravlinnia_mainom_komunalnoi_vlasnosti.pdf (data zvernennia: 17.02.2022) [in Ukrainian].
Pro orendu derzhavnoho ta komunalnoho maina: Zakon Ukrainy vid 03.10.2019 No. 157-IX. (2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-20#Text (data zvernennia: 17.02.2022).
Deiaki pytannia orendy derzhavnoho ta komunalnoho maina: рostanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03.06.2020 r. No. 483. (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 483-2020-%D0%BF#Text (data zvernennia: 16.02.2022).
Orenda derzhavnoho ta komunalnoho maina cherez systemu «Prozorro.Prodazhi»: posibnyk (2021). Avtorskyi kolektyv Derzhavnoho pidpryiemstva «ProZorro.Prodazhi», Avtorskyi kolektyv Elektronnoho maidanchyku «E-TENDER», Avtorskyi kolektyv Elektronnoho maidanchyku «SMARTTENDER», Avtorskyi kolektyv Elektronnoho maidanchyku «ZE TENDER». Kyiv: U-LEAD z Yevropoiu. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/ file/738/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_25.06.pdf (data zvernennia: 17.02.2022) [in Ukrainian].
Rehlament roboty elektronnoi torhovoi systemy Prozorro. Prodazhi TsBD2 shchodo provedennia elektronnykh auktsioniv z prodazhu / nadannia v orendu maina (aktyviv) / peredachi prava (Rehlament ETS). URL: https://www.dto.com.ua/files/CBD2_12.10.2021.pdf (data zvernennia: 17.02.2022) [in Ukrainian].
Zvit pro rezultaty audytu efektyvnosti vykorystannia ta rozporiadzhennia mainom derzhavnoho pidpryiemstva «ProZorro.Prodazhi», shcho maiut finansovi naslidky dlia derzhavnoho biudzhetu, Zatverdzheno rishenniam Rakhunkovoi palaty vid 27.12.2019 r. No. 39-2. (2019). Kyiv. URL: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2019/39-2_2019/Zvit_39-2_2019.pdf (data zvernennia: 17.02.2022) [in Ukrainian].
Biudzhet Ukrainy 2020: statystychnyi zbirnyk. (2021). Kyiv: Ministerstvo finansiv Ukrainy. URL: https://mof.gov.ua/uk/statistichnij-zbirnik (data zvernennia: 16.02.2022).