ПРОБЛЕМАТИКА ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ ТА КОМУНІКАЦІЙ У ПОЛЬСЬКІЙ ІСТОРІОГРАФІЇ
Анотація
Автор статті продовжує вивчення процесу посткомуністичної
трансформації в Польщі, зосередившись цього разу на аналізі досягнень польських вчених у
вивченні проблематики надання публічних послуг і комунікацій публічної адміністрації.
Обґрунтовується актуальність значного посилення уваги до проблем людини, зміни
пріоритетів у відносинах громадянин-держав як нового вектору державної політики.
Сьогодні в Україні актуальним для вивчення та впровадження залишається зарубіжний
досвід надання публічних послуг та розвитку комунікацій, який розглянуто автором на
прикладі Республіки Польща у висвітленні польських авторів.
Джерелом дослідження стали опубліковані праці польських авторів з питань
публічних послуг і комунікацій, значна частина з яких доступна і в електронному форматі.
Опрацьовано також відповідні нормативно-правові акти ЄС, Польщі та України, а також
сайти органів публічної адміністрації та громадських інституцій Республіки Польща.
Висвітлення проблематики публічних послуг вченими Республіки Польща розкрито
автором за такими напрямами: розгляд поняття «публічні послуги» та їх ролі в сучасному
суспільстві; класифікація публічних послуг; публічні послуги в аспекті розвитку ринкової
економіки та демократичної держави; копродукція як свідома участь громадян чи організацій
громадянського суспільства в наданні публічних послуг; поняття інновацій та інноваційності
при наданні публічних послуг; вузлові бар’єри на шляху удосконалення надання публічних
послуг тощо.
Проблематика розвитку комунікацій розглядається з точки зору удосконалення
співпраці публічної адміністрації з громадськістю та бізнесом, а також розвитку внутрішніх
зв’язків. Виділено вузлові, на думку автора, публікації польських вчених, які узагальнено за
такими формами: монографії, посібники, статті, наукові звіти, збірки кращого досвіду,
методичні рекомендації, матеріали науково-практичних конференцій.
Проведена наукова розвідка стану висвітлення польськими вченими проблематики
публічних послуг та комунікацій свідчить про зростання уваги до комплексного підходу,
який передбачає сприйняття поліпшення публічних послуг та комунікацій у руслі
удосконалення публічного управління.
Завантаження
Посилання
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku systemy nadannia administratyvnykh posluh orhanamy vykonavchoi vlady: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15 liutoho 2006 r. № 90-r (2006). URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/29277890 [in Ukrainian].
Pro sotsialni posluhy: Zakon Ukrainy vid 19.06.2003 r. № 966=15. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text [in Ukrainian].
Cerohina, T. (2020). Publichni posluhy: suchasni pidkhody do klasyfikatsii. Aspekty publichnoho upravlinnia, 8, 3, 5-15 [in Ukrainian].
Drahomyretska, N.M. (2007). Komunikatyvna diialnist v derzhavnomu upravlinni: teoretyko-metodolohichnyi aspekt : dys. d-ra nauk z derzh. upr. Kyiv [in Ukrainian].
Platforma e-Usług Publicznych. URL: https://www.peup.pl/home.seam [in Polish].
Kozuch, B., Kozuch, A. (2011). Istota wspolczesnych uslug publicznych. Uslugi publiczne. Organizacja і zarzadzanie. Krakow. S. 32-54. URL: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/ handle/item/76274/kozuch_kozuch_istota_wspolczesnych_uslug_publicznych_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Polish].
Osiadacz, J. (2012). Innowacje w sektorze uslug – przewodnik po systematyce oraz pryklady dobrych praktyk. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Warszawa [in Polish].
Uslugi w Polsze. Uslugi publiczne – uslugi komercyjne (2012). Szcecin [in Polish].
Ilnicki, D. (2014). Uslugi w polskiej literaturze predmieotu. Ujecie chronologiczno-tematyczne. Ludność, Mieszkalnictwo, Usługi – w 70. rocznicę urodzin Profesora Jerzego Dzieciuchowicza. Population, Housing, Services – 70th Anniversary of Professor Jerzy Dzieciuchowicz, „Space‒Society‒Economy” 13, Department of Population and Services Studies, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź [in Polish].
Kobylinska, U. (2018). Korpodukcja uslug publicznych w swietle przegladu literatury. Studia i Prace,162, 205-218 [in Polish].
Kaźmierczak, T. (2014). Koprodukcja usług publicznych (koncepcja, badania, rola w świadczeniu usług adresowanych do osób wykluczonych społecznie, warunki upowszechnienia). URL: https://www.eapn.org.pl/eapn/uploads/2014/06/EAPN_ekspertyza_TK.pdf [in Polish].
Czekanski, L., Gajek, P. (2015). Pomoc publiczna na badania, rozwoj I innowacje. Warszawa [in Polish].
Hadel, M. (2020). Zakład usług publicznych. Studium administracyjnoprawne. Instytut Wydawniczy EuroPrawo [in Polish].
Milek, D., Nowak, P. (2021). Rozwój usług elektronicznej administracji publicznej w Polsce na tle Unii Europejskiej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 65 (1/2021), 47-73 [in Polish].
Nowak, P. (2021). Transformacja cyfrowa a usługi publiczne. 18.03.2021. uniwersyteckie. Pl. URL: https://uniwersyteckie.pl/nauka/pawel-nowak-transformacja-cyfrowa-uslugi-publiczne [in Polish].
Glinska, E. (2009). Monitorowanie jakości usług publicznych, m.in. poprzez wspieranie tworzenia wskaźników typu quality of governance, quality of life o zasięgu krajowym, wspieranie upowszechniania tzw. indeksów dobrej gminy oraz benchmarking. URL: https://www.wup.pl/images/uploads/VII.FUNDUSZE_EUROPEJSKIE/Innowacyjnosc_i_ponadnarodowosc_-_aktualnosci/ekspertyzy/dd.Ekspertyza_Temat%C3%B3w_projekt%C3%B3w_ innowacyjnych_-_us%C5%82ugi_publiczne.doc [in Polish].
System monitorowania uslug publicznych. Koncepcja ogolna (2017). Warszawa [in Polish].
Uslugi publiczne w obszarze kultury finansowane przez jednostki samorzadu terytorialnego w Polcze (2018). Raport konzowy. Glowny Urzad Statystyczny. Warszawa [in Polish].
Uslugi publiczne w zakresie zdrowia (2018). Raport konzowy. Glowny Urzad Statystyczny. Warszawa [in Polish].
Borowiec, A. (2017). Bariery rozwoju innowacyjnych zamówień publicznych w Polsce w świetle badań empirycznych. URL: http://koncepcje.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2017/01/13_2016.pdf [in Polish].
Innowacijne zamowienia publiczne w Polsce – ekspertyza (2011). Warszawa [in Polish].
Cichy, H., Helak, M. (2021). Uslugi publiczne w kryzysie: edukacja do zmiany. Warszawa [in Polish].
Komunikacja i partycypacja spoleczna (1999). Poradnik. Red. Jerzy Hausner. Krakow [in Polish].
Serafin, K. Skuteczna komunikacja w podmiotach administracji publicznej URL: https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/12_K.Serafin_Skuteczna_komunikacja_w_podmiotach_administracji.pdf [in Polish].
Dudzik, S., Kawka, I., Śliwa, R. (2022). E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja publiczna w Unii Europejskiej. Kraków [in Polish].