ПРОБЛЕМАТИКА ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ ТА КОМУНІКАЦІЙ У ПОЛЬСЬКІЙ ІСТОРІОГРАФІЇ

  • Микола Лахижа доктор наук з державного управління, професор, Академія праці, соціальних відносин і туризму, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-8676-4578
Ключові слова: Республіка Польща, Україна, європеїзація, публічна адміністрація, публічні послуги, комунікації, історіографія

Анотація

Автор статті продовжує вивчення процесу посткомуністичної трансформації в Польщі, зосередившись цього разу на аналізі досягнень польських вчених у вивченні проблематики надання публічних послуг і комунікацій публічної адміністрації.

Обґрунтовується актуальність значного посилення уваги до проблем людини, зміни пріоритетів у відносинах громадянин-держав як нового вектору державної політики. Сьогодні в Україні актуальним для вивчення та впровадження залишається зарубіжний досвід надання публічних послуг та розвитку комунікацій, який розглянуто автором на прикладі Республіки Польща у висвітленні польських авторів.
Джерелом дослідження стали опубліковані праці польських авторів з питань публічних послуг і комунікацій, значна частина з яких доступна і в електронному форматі.

Опрацьовано також відповідні нормативно-правові акти ЄС, Польщі та України, а також сайти органів публічної адміністрації та громадських інституцій Республіки Польща. Висвітлення проблематики публічних послуг вченими Республіки Польща розкрито автором за такими напрямами: розгляд поняття «публічні послуги» та їх ролі в сучасному суспільстві; класифікація публічних послуг; публічні послуги в аспекті розвитку ринкової економіки та демократичної держави; копродукція як свідома участь громадян чи організацій громадянського суспільства в наданні публічних послуг; поняття інновацій та інноваційності при наданні публічних послуг; вузлові бар’єри на шляху удосконалення надання публічних послуг тощо. 

Проблематика розвитку комунікацій розглядається з точки зору удосконалення співпраці публічної адміністрації з громадськістю та бізнесом, а також розвитку внутрішніх зв’язків. Виділено вузлові, на думку автора, публікації польських вчених, які узагальнено за такими формами: монографії, посібники, статті, наукові звіти, збірки кращого досвіду, методичні рекомендації, матеріали науково-практичних конференцій.

Проведена наукова розвідка стану висвітлення польськими вченими проблематики публічних послуг та комунікацій свідчить про зростання уваги до комплексного підходу, який передбачає сприйняття поліпшення публічних послуг та комунікацій у руслі удосконалення публічного управління.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku systemy nadannia administratyvnykh posluh orhanamy vykonavchoi vlady: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15 liutoho 2006 r. № 90-r (2006). URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/29277890 [in Ukrainian].

Pro sotsialni posluhy: Zakon Ukrainy vid 19.06.2003 r. № 966=15. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text [in Ukrainian].

Cerohina, T. (2020). Publichni posluhy: suchasni pidkhody do klasyfikatsii. Aspekty publichnoho upravlinnia, 8, 3, 5-15 [in Ukrainian].

Drahomyretska, N.M. (2007). Komunikatyvna diialnist v derzhavnomu upravlinni: teoretyko-metodolohichnyi aspekt : dys. d-ra nauk z derzh. upr. Kyiv [in Ukrainian].

Platforma e-Usług Publicznych. URL: https://www.peup.pl/home.seam [in Polish].

Kozuch, B., Kozuch, A. (2011). Istota wspolczesnych uslug publicznych. Uslugi publiczne. Organizacja і zarzadzanie. Krakow. S. 32-54. URL: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/ handle/item/76274/kozuch_kozuch_istota_wspolczesnych_uslug_publicznych_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Polish].

Osiadacz, J. (2012). Innowacje w sektorze uslug – przewodnik po systematyce oraz pryklady dobrych praktyk. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Warszawa [in Polish].

Uslugi w Polsze. Uslugi publiczne – uslugi komercyjne (2012). Szcecin [in Polish].

Ilnicki, D. (2014). Uslugi w polskiej literaturze predmieotu. Ujecie chronologiczno-tematyczne. Ludność, Mieszkalnictwo, Usługi – w 70. rocznicę urodzin Profesora Jerzego Dzieciuchowicza. Population, Housing, Services – 70th Anniversary of Professor Jerzy Dzieciuchowicz, „Space‒Society‒Economy” 13, Department of Population and Services Studies, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź [in Polish].

Kobylinska, U. (2018). Korpodukcja uslug publicznych w swietle przegladu literatury. Studia i Prace,162, 205-218 [in Polish].

Kaźmierczak, T. (2014). Koprodukcja usług publicznych (koncepcja, badania, rola w świadczeniu usług adresowanych do osób wykluczonych społecznie, warunki upowszechnienia). URL: https://www.eapn.org.pl/eapn/uploads/2014/06/EAPN_ekspertyza_TK.pdf [in Polish].

Czekanski, L., Gajek, P. (2015). Pomoc publiczna na badania, rozwoj I innowacje. Warszawa [in Polish].

Hadel, M. (2020). Zakład usług publicznych. Studium administracyjnoprawne. Instytut Wydawniczy EuroPrawo [in Polish].

Milek, D., Nowak, P. (2021). Rozwój usług elektronicznej administracji publicznej w Polsce na tle Unii Europejskiej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 65 (1/2021), 47-73 [in Polish].

Nowak, P. (2021). Transformacja cyfrowa a usługi publiczne. 18.03.2021. uniwersyteckie. Pl. URL: https://uniwersyteckie.pl/nauka/pawel-nowak-transformacja-cyfrowa-uslugi-publiczne [in Polish].

Glinska, E. (2009). Monitorowanie jakości usług publicznych, m.in. poprzez wspieranie tworzenia wskaźników typu quality of governance, quality of life o zasięgu krajowym, wspieranie upowszechniania tzw. indeksów dobrej gminy oraz benchmarking. URL: https://www.wup.pl/images/uploads/VII.FUNDUSZE_EUROPEJSKIE/Innowacyjnosc_i_ponadnarodowosc_-_aktualnosci/ekspertyzy/dd.Ekspertyza_Temat%C3%B3w_projekt%C3%B3w_ innowacyjnych_-_us%C5%82ugi_publiczne.doc [in Polish].

System monitorowania uslug publicznych. Koncepcja ogolna (2017). Warszawa [in Polish].

Uslugi publiczne w obszarze kultury finansowane przez jednostki samorzadu terytorialnego w Polcze (2018). Raport konzowy. Glowny Urzad Statystyczny. Warszawa [in Polish].

Uslugi publiczne w zakresie zdrowia (2018). Raport konzowy. Glowny Urzad Statystyczny. Warszawa [in Polish].

Borowiec, A. (2017). Bariery rozwoju innowacyjnych zamówień publicznych w Polsce w świetle badań empirycznych. URL: http://koncepcje.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2017/01/13_2016.pdf [in Polish].

Innowacijne zamowienia publiczne w Polsce – ekspertyza (2011). Warszawa [in Polish].

Cichy, H., Helak, M. (2021). Uslugi publiczne w kryzysie: edukacja do zmiany. Warszawa [in Polish].

Komunikacja i partycypacja spoleczna (1999). Poradnik. Red. Jerzy Hausner. Krakow [in Polish].

Serafin, K. Skuteczna komunikacja w podmiotach administracji publicznej URL: https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/12_K.Serafin_Skuteczna_komunikacja_w_podmiotach_administracji.pdf [in Polish].

Dudzik, S., Kawka, I., Śliwa, R. (2022). E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja publiczna w Unii Europejskiej. Kraków [in Polish].

Опубліковано
2022-07-04
Розділ
Світовий досвід державного управління: теорія та практика.