Система вищої освіти України: результати державного управління в контексті експертної оцінки британської агенції Quacquarelli Symonds

Ключові слова: система вищої освіти України; державне управління; результативність функціонування системи вищої освіти; рейтинг систем вищої освіти; індикатори рівня розвитку системи вищої освіти; позиціонування України в міжнародному рейтингу; заклад вищої освіти

Анотація

У статті приведено аналіз рейтингу «QS Higher Education System Strength Rankings» щодо результативності функціонування системи вищої освіти України, а також їх співвіднесення з часом виконання службових обов’язків тим чи іншим керівником Міністерства освіти і науки України, дозволило сформулювати припущення, з одного боку, про відсутність зв’язку між динамікою розвитку системи вищої освіти України та персоналією керівників окремих з органів державної влади, а з іншого – про факт поступового відставання України від інших країн світу у підвищенні динаміки розвитку системи вищої освіти. Аналіз рейтингу результативності функціонування систем вищої освіти дозволив конкретизувати проблему розвитку вітчизняної системи, а також запропонувати напрями їх вирішення державою.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Володимир Михайлович Мороз , НТУ «ХПІ», м. Харків

д.держ.упр., проф., професор кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна,

НТУ «ХПІ», м. Харків

Світлана Анатоліївна Мороз

к.держ.упр., старший науковий співробітник навчально-науково-виробничого центру, НУЦЗУ, м. Харків

Посилання

Volkova, N.V. (2014). Mistseve samovriaduvannia yak subiekt upravlinnia osvitoiu: klasternyi pidkhid. Dnipropetrovsk: DDFA [in Ukrainian].

Yevtukh, M.B., Kozhenevski, L.F., Horiana, L.H. (2015). Vysha osvita Ukrainy: ryzyky, spodivannia, uspikhy: monohraf. Kyiv: Interservis [in Ukrainian].

Karamyshev, D.V. (2019). Transformatsiia systemy reitynhovoho otsiniuvannia rezultativ osvitnoi diialnosti yak instrumentu upravlinnia yakistiu v umovakh intehratsii v yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity. Derzhavne budivnytstvo, 2. URL: http://db.journal.kharkiv.ua/index.php/db/article/view/50/44 [in Ukrainian].

Moroz, V.M., Sadkovyi, V.P., Babaiev, V.M. & Moroz, S.A. (2018). Onlain opytuvannia studentiv u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. 6. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415 [in Ukrainian].

Moroz, S.A. Vplyv derzhavy na trudovyi potentsial VNZ: derzhavne upravlinnia chy derzhavne rehuliuvannia? Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, 4, 105–113 [in Ukrainian].

Moroz, S.A. (2017). Derzhavne upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity v konteksti norm mizhnarodnykh standartiv yakosti: pryntsyp protsesnoho pidkhodu. Reformuvannia publichnoho upravlinnia ta administruvannia: teoriia, praktyka, mizhnarodnyi dosvid: Vseukr. nauk.-prakt. konf. za mizhnar. Uchastiu, 27 zhovtnia 2017 r. Odesa, 365–366 [in Ukrainian].

Moroz, S.A., Moroz, V.M. (2015). Pidvyshchennia yakosti trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ v konteksti zmistu mekhanizmiv mizhnarodnoi spivpratsi. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. prats NTU «KhPI», 43 (47), 100–112 [in Ukrainian].

Morozm S.A., Morozm V.M. & Dombrovskam S.M. (2016). Frantsuzka model pidhotovky naukovo-pedahohichnykh kadriv: osoblyvosti rozbudovy ta perspektyvy vykorystannia dlia rozvytku trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ. Visnyk NUTsZU (Seriia «Derzhavne upravlinnia»), 1 (4), 213–222 [in Ukrainian].

Moroz, S.A., Buka, Y.S., Moroz ,V.M. & Hren, L.N. (2019). Determynanty kachestva vissheho obrazovanyia: znachymost y syla vlyianyia (po rezultatam эkspertnoho otsenyvanyia studentov Baltyiskoi Mezhdunarodnoi Akademyy, Latvyia). Nauchno-metodycheskyi zhurnal KazNPU «Pedahohyka y psykholohyia», 1, 74–80 [in Russian].

Naselennia (1990–2019) ta sotsialna statystyka. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].

Oliinyk, V.V. (2019). Teoretyko-metodolohichni zasady derzhavnoho upravlinnia pisliadyplomnoiu osvitoiu v konteksti yevrointehratsii. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Pro vdoskonalennia vyshchoi osvity v Ukraini: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 03.06.2020 r.

№ 210/2020. URL: https://www.president.gov.ua/documents/2102020-34045.

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1-556-VII. (2014). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 63, 7–14.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.10.2017 r. № 2145-VIII. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady, 38-39, art. 380.

Rynhach, N.O., Lukina, T.O. (2016). Osvita yak determinanta zdorovia v politytsi Ukrainy: oriientyry na shliakhu dosiahnennia tsilei staloho rozvytku u svitli Minskoi deklaratsii. Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, 1, 158–171 [in Ukrainian].

Stratehichnyi plan diialnosti Ministerstva osvity i nauky Ukrainy do 2024 roku. Diialnist: plany robot. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/news/Novyny/2020/01/strat_plan_mon_2024.pdf [in Ukrainian].

Tsili Staloho Rozvytku: Ukraina. Natsionalna dopovid. Predstavnytstvo Orhanizatsii Obiednanykh Natsii v Ukraini. URL: http://un.org.ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf [in Ukrainian].

Yakaitis, I.B. (2018). Mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia innovatsiinym rozvytkom vyshchoi osvity v Ukraini. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Yaremenko, O.I., Lazor, O.Ia. & Lazor, O.D. (2020). Efektyvnist publichnoho upravlinnia ta administruvannia systemoiu vyshchoi osvity ta nauky v Ukraini u konteksti hlobalnoho konkurentnoho seredovyshcha ta chasoprostorovoho vymiru. Visnyk fakultetu istorii, prava i publichnoho upravlinnia Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, VIII, 87–93 [in Ukrainian].

Higher Education System Strength Rankings 2018: Methodology. QS Higher Education System Strength Rankings. Quacquarelli Symonds. URL: www.topuniversities.com/system-strength-rankings/methodology/.

QS World University Rankings 2016–2017. QS World University Rankings. Quacquarelli Symonds. URL: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2016.

QS World University Rankings. QS World University Rankings. Quacquarelli Symonds. URL: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018.

Rankings 2018. QS Higher Education System Strength Rankings. Quacquarelli Symonds. URL: https://www.topuniversities.com/system-strength-rankings/2018.

Transforming our world: the 2030. Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. United Nations: General Assembly. URL: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E.

Опубліковано
2020-06-30
Розділ
Соціальні та гуманітарні складові суспільного розвитку.