Досягнення і проблеми використання ринкових підходів в сучасному публічному врядуванні для реформування українських державних корпорацій
Анотація
Стаття присвячена спробі критичного переосмислення відомих досягнень і проблем використання ринкових підходів в сучасному публічному врядуванні для реформування українських державних корпорацій. Метою статті є обґрунтування перспективного вектору реформування державних корпорацій на основі комбінованого використання сучасних теоретичних концепцій публічного врядування, які прямо передбачають адаптацію чинних ринкових підходів корпоративного управління до більш інклюзивного і ціннісно-орієнтованого врядування. Логіка дослідження побудована на хронологічному розгляді концепцій публічного управління, починаючи від менеджеріалізації 1980-1990-х років до сучасних підходів, таких як «держава як платформа» (GaaP), колаборативне врядування та менеджмент публічних цінностей. Такий підхід дозволяє простежити еволюцію теоретичних основ і практичних застосувань у сфері державного управління. Автори дійшли важливого висновку, що порівняння двох перспективних сучасних теоретичних концепцій (колаборативне управління публічною політикою і менеджмент публічних цінностей) для потреб модернізації великих державних корпорацій в Україні два підходи доповнюють один одного і можуть бути застосовані паралельно. Колаборативне управління публічною політикою забезпечує врахування інтересів різних груп на етапі формування політики щодо держкорпорацій. А менеджмент публічних цінностей зосереджується на ефективній реалізації цієї політики на операційному рівні держкорпорацій відповідно до суспільних цінностей та інтересів. Відтак, ключовим завданням для українських реформаторів є ретельне збалансування логіки ринку та принципів публічного врядування з метою досягнення синергетичного ефекту від їх взаємодоповнюючого поєднання при збереженні пріоритетності суспільних цінностей. Робиться фінальний висновок, що для успішної реформи державних корпорацій в Україні у 2024-2030 роках необхідно буде застосувати новітню модель управління публічною політикою. Ця модель має інтегрувати кращі здобутки попередніх концепцій – гнучкість та орієнтацію на результат від «нового публічного менеджменту» і good governance, горизонтальні мережі та співуправління з громадянським суспільством, а також фокус на публічні цінності з концепції менеджменту публічних цінностей.
Завантаження
Посилання
Dziundziuk, V.B. (2018). The impact of globalization on the modern state. State Building, 2018, no. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2018_2_3 [in Ukrainian].
Nayem, M. (2024, June 10). Interference with work: Mustafa Nayem leaves the position of head of the Recovery Agency. URL: http://surl.li/ujlry [in Ukrainian].
Karamyshev, D., & Dziundziuk, V. (2023). Digital services as tools for implementing the concept of “public participation 2.0” in post-war recovery in Ukraine. Pressing problems of Public Administration, 2(63), 84–98. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2023-2-06 [in Ukrainian].
Kovalenko, M.M., & Dunayev, I.V. (2023). Components of public policy under the mobilization model of economic development. Theory and Practice of Public Administration, 1(76), 7–25. URL: https://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-1-01 [in Ukrainian].
Father-founder removed: What is behind the “spy” scandal in NABU (May 2024). URL: http://surl.li/ujlqe [in Ukrainian].
Alam, M., & Griffiths, A.J. (2016). Management control systems in inter-agency collaboration: a case study. Public Money and Management, 36(4), 289–296. DOI: https://doi.org/10.1080/09540962.2016.1163013
Alford, J., & Hughes, O. (2008). Public value pragmatism as the next phase of public management. The American Review of Public Administration, 38(2). DOI: https://doi.org/10.1177/0275074008314203
Ansell, C., & Gash, A. (2008). Collaborative governance in theory and practice. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543–571. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mum032
Borins, S. (2014). The persistence of innovation in government: a guide for public servants. Washington, D.C. : IBM Center for the Business of Government.
Byrkjeflot, H., Du Gay, P., & Greve, C. (2017). What is the ʼneo-weberian state’ as a regime of public administration? The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe, 991–1009. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-55269-3_50/COVER
Connolly, J., & Zwet, A. van der. (2021). Public value in Britain: A ‘post-new public management’ environment? In J. Connolly & A. van der Zwet (Eds.), Public value management, governance and reform in Britain, 15–44. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-55586-3_2
Dunayev, I., Byelova, L., Kud, A., & Rodchenko, V. (2023). Implementing the “government as a platform” concept: the assessment method and an optimal human-centered structure to address technological challenge. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(13(122)), 6–16. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.27561
Dunayev, I., Gavkalova, N., & Kud, A. (2023). Designing a platform-based model of civic participation within the smart-city concept for post-war Ukrainian cities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(13), 46–56. DOI: 10.15587/1729-4061.2023.285448 URL: https://journals.uran.ua/eejet/article/view/285448/280508
Emerson, K., & Nabatchi, T. (2015). Collaborative governance regimes. Georgetown University Press. URL: https://www.jstor.org/stable/j.ctt19dzcvf
Halligan, J. (2022). Public management reform. In K. Schedler (Ed.), Elgar Encyclopedia of Public Management, 283–287. Cheltenham: Edward Elgar. DOI: 10.4337/9781800375499.public.management.reform
Kanon, M. (2023). The networked bureaucracy: reinventing formalization in the context of collaborative governance. Public Management Review, 1, 1–22. DOI: 10.1080/14719037.2023.2298230
Krogh, A.H., & Triantafillou, P. (2024). Developing new public governance as a public management reform model. Public Management Review. DOI: 10.1080/14719037.2024.2313539
Moore, M. (1999). Creating public value: Strategic management in government. International Public Management Journal, 2(1), 158–167. DOI: 10.1016/S1096-7494(00)87438-3. URL: http://surl.li/ukace
Osborne, S. (2006). The new public governance? Public Management Review, 8(3), 377–388.
Radnor, Z., & Osborne, S. (2013). Lean: A failed theory for public services? Public Management Review, 15(2), 265–287.
Rouzbehani, R. (2020). Let’s collaborate but how: discussing collaboration barriers and opportunities in the digital era. Canadian Public Administration, 63(4), 660–674. DOI: https://doi.org/10.1111/capa.12397
Sedlacko, M. (2020). The five tasks of public value management: public value as a programme of administrative and societal democratisation. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, 13(2), 161–180. DOI: https://doi.org/10.2478/nispa-2020-0019
Sørensen, E., & Torfing, J. (2015). Enhancing public innovation through collaboration, leadership and new public governance. In A. Nicholls, J. Simon, & M. Gabriel (Eds.). New frontiers in social innovation research, 139–156. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137506801_8
Torfing, J., & Triantafillou, P. (2013). What’s in a Name? Grasping new public governance as a political-administrative system. International Review of Public Administration, 18(2), 9–25. DOI: https://doi.org/10.1080/12294659.2013.10805250
Ylostalo, H., & Adkins, L. (2021). Economizing the political: workfare reform in strategic management mode. Current Sociology, 69(5), 723–741. DOI: https://doi.org/10.1177/0011392120913579
Zhao, L. (2013). Conceptualizing the social economy in China. Modern Asian Studies, 47(3), 1083–1123. DOI: https://doi.org/10.1017/S0026749X12000650