Досягнення і проблеми використання ринкових підходів в сучасному публічному врядуванні для реформування українських державних корпорацій

  • Ігор Дунаєв Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-0790-0496
  • Сергій Громов Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-9720-0222
Ключові слова: менеджмент публічних цінностей, управління публічною політикою, колаборативне управління, державний менеджмент, державні підприємства, великі державні підприємства, ціннісне управління

Анотація

Стаття присвячена спробі критичного переосмислення відомих досягнень і проблем використання ринкових підходів в сучасному публічному врядуванні для реформування українських державних корпорацій. Метою статті є обґрунтування перспективного вектору реформування державних корпорацій на основі комбінованого використання сучасних теоретичних концепцій публічного врядування, які прямо передбачають адаптацію чинних ринкових підходів корпоративного управління до більш інклюзивного і ціннісно-орієнтованого врядування. Логіка дослідження побудована на хронологічному розгляді концепцій публічного управління, починаючи від менеджеріалізації 1980-1990-х років до сучасних підходів, таких як «держава як платформа» (GaaP), колаборативне врядування та менеджмент публічних цінностей. Такий підхід дозволяє простежити еволюцію теоретичних основ і практичних застосувань у сфері державного управління. Автори дійшли важливого висновку, що порівняння двох перспективних сучасних теоретичних концепцій (колаборативне управління публічною політикою і менеджмент публічних цінностей) для потреб модернізації великих державних корпорацій в Україні два підходи доповнюють один одного і можуть бути застосовані паралельно. Колаборативне управління публічною політикою забезпечує врахування інтересів різних груп на етапі формування політики щодо держкорпорацій. А менеджмент публічних цінностей зосереджується на ефективній реалізації цієї політики на операційному рівні держкорпорацій відповідно до суспільних цінностей та інтересів. Відтак, ключовим завданням для українських реформаторів є ретельне збалансування логіки ринку та принципів публічного врядування з метою досягнення синергетичного ефекту від їх взаємодоповнюючого поєднання при збереженні пріоритетності суспільних цінностей. Робиться фінальний висновок, що для успішної реформи державних корпорацій в Україні у 2024-2030 роках необхідно буде застосувати новітню модель управління публічною політикою. Ця модель має інтегрувати кращі здобутки попередніх концепцій – гнучкість та орієнтацію на результат від «нового публічного менеджменту» і good governance, горизонтальні мережі та співуправління з громадянським суспільством, а також фокус на публічні цінності з концепції менеджменту публічних цінностей.

Завантаження

Download data is not yet available.

Біографії авторів

Ігор Дунаєв, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
професор кафедри економічної політики та менеджменту
навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Сергій Громов, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

аспірант заочної форми навчання
кафедри економічної політики та менеджменту
навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна
командир добровольчого формування №5 Сумської територіальної оборони, місто Суми

Посилання

Dziundziuk, V.B. (2018). The impact of globalization on the modern state. State Building, 2018, no. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2018_2_3 [in Ukrainian].

Nayem, M. (2024, June 10). Interference with work: Mustafa Nayem leaves the position of head of the Recovery Agency. URL: http://surl.li/ujlry [in Ukrainian].

Karamyshev, D., & Dziundziuk, V. (2023). Digital services as tools for implementing the concept of “public participation 2.0” in post-war recovery in Ukraine. Pressing problems of Public Administration, 2(63), 84–98. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2023-2-06 [in Ukrainian].

Kovalenko, M.M., & Dunayev, I.V. (2023). Components of public policy under the mobilization model of economic development. Theory and Practice of Public Administration, 1(76), 7–25. URL: https://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-1-01 [in Ukrainian].

Father-founder removed: What is behind the “spy” scandal in NABU (May 2024). URL: http://surl.li/ujlqe [in Ukrainian].

Alam, M., & Griffiths, A.J. (2016). Management control systems in inter-agency collaboration: a case study. Public Money and Management, 36(4), 289–296. DOI: https://doi.org/10.1080/09540962.2016.1163013

Alford, J., & Hughes, O. (2008). Public value pragmatism as the next phase of public management. The American Review of Public Administration, 38(2). DOI: https://doi.org/10.1177/0275074008314203

Ansell, C., & Gash, A. (2008). Collaborative governance in theory and practice. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543–571. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mum032

Borins, S. (2014). The persistence of innovation in government: a guide for public servants. Washington, D.C. : IBM Center for the Business of Government.

Byrkjeflot, H., Du Gay, P., & Greve, C. (2017). What is the ʼneo-weberian state’ as a regime of public administration? The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe, 991–1009. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-55269-3_50/COVER

Connolly, J., & Zwet, A. van der. (2021). Public value in Britain: A ‘post-new public management’ environment? In J. Connolly & A. van der Zwet (Eds.), Public value management, governance and reform in Britain, 15–44. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-55586-3_2

Dunayev, I., Byelova, L., Kud, A., & Rodchenko, V. (2023). Implementing the “government as a platform” concept: the assessment method and an optimal human-centered structure to address technological challenge. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(13(122)), 6–16. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.27561

Dunayev, I., Gavkalova, N., & Kud, A. (2023). Designing a platform-based model of civic participation within the smart-city concept for post-war Ukrainian cities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(13), 46–56. DOI: 10.15587/1729-4061.2023.285448 URL: https://journals.uran.ua/eejet/article/view/285448/280508

Emerson, K., & Nabatchi, T. (2015). Collaborative governance regimes. Georgetown University Press. URL: https://www.jstor.org/stable/j.ctt19dzcvf

Halligan, J. (2022). Public management reform. In K. Schedler (Ed.), Elgar Encyclopedia of Public Management, 283–287. Cheltenham: Edward Elgar. DOI: 10.4337/9781800375499.public.management.reform

Kanon, M. (2023). The networked bureaucracy: reinventing formalization in the context of collaborative governance. Public Management Review, 1, 1–22. DOI: 10.1080/14719037.2023.2298230

Krogh, A.H., & Triantafillou, P. (2024). Developing new public governance as a public management reform model. Public Management Review. DOI: 10.1080/14719037.2024.2313539

Moore, M. (1999). Creating public value: Strategic management in government. International Public Management Journal, 2(1), 158–167. DOI: 10.1016/S1096-7494(00)87438-3. URL: http://surl.li/ukace

Osborne, S. (2006). The new public governance? Public Management Review, 8(3), 377–388.

Radnor, Z., & Osborne, S. (2013). Lean: A failed theory for public services? Public Management Review, 15(2), 265–287.

Rouzbehani, R. (2020). Let’s collaborate but how: discussing collaboration barriers and opportunities in the digital era. Canadian Public Administration, 63(4), 660–674. DOI: https://doi.org/10.1111/capa.12397

Sedlacko, M. (2020). The five tasks of public value management: public value as a programme of administrative and societal democratisation. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, 13(2), 161–180. DOI: https://doi.org/10.2478/nispa-2020-0019

Sørensen, E., & Torfing, J. (2015). Enhancing public innovation through collaboration, leadership and new public governance. In A. Nicholls, J. Simon, & M. Gabriel (Eds.). New frontiers in social innovation research, 139–156. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137506801_8

Torfing, J., & Triantafillou, P. (2013). What’s in a Name? Grasping new public governance as a political-administrative system. International Review of Public Administration, 18(2), 9–25. DOI: https://doi.org/10.1080/12294659.2013.10805250

Ylostalo, H., & Adkins, L. (2021). Economizing the political: workfare reform in strategic management mode. Current Sociology, 69(5), 723–741. DOI: https://doi.org/10.1177/0011392120913579

Zhao, L. (2013). Conceptualizing the social economy in China. Modern Asian Studies, 47(3), 1083–1123. DOI: https://doi.org/10.1017/S0026749X12000650

Опубліковано
2024-06-27
Як цитувати
Дунаєв, І., & Громов, С. (2024). Досягнення і проблеми використання ринкових підходів в сучасному публічному врядуванні для реформування українських державних корпорацій. Актуальні проблеми державного управління, 1(64), 6-25. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2024-1-01
Розділ
Теорія та історія державного управління