THE GREEN OF PHILOSOPHERS. COlOR SIGNATURES IN DANTE’S “THE dIVINE COMEDY”

  • Борис Филоненко Харьковский национальный университет им. В.Н. Каразина
Keywords: maestro di color che sanno, vision, light, darkness, color, the cave, the stanzas of Rafael, chromatic horizontal, green, red, Dante, Joyce

Abstract

The article questions the chromatic vision of Dante’s “The Divine Comedy” based on the example of the episode from the 4th song of Inferno in which the poet meets philosophers on a green meadow of Limbo. In comparison with a fragment from Joyce’s “Ulysses”, that played up the corresponding episode, Dante’s chromatics considered in connection with the color theories of  antiquity — the vertical one (articulated by Plato) and the horizontal one (articulated by Aristotle), and the medieval color models. Green is represented not only as a “natural color”, but is opposed to red through the differences in the expression of intermediation and modesty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Борис Филоненко, Харьковский национальный университет им. В.Н. Каразина

аспирант   философского   факультета   Харьковского   национального   университета   им.   В.Н.  Каразина 

References

Аристотель. Метафизика // аристотель. собрание сочинений в 4 т., т. 1. ― М.: Мысль, 1975.

Аристотель. О душе // Аристотель. Собрание сочинений в 4 т., т. 1. ― М.: Мысль, 1975.

Баумейстер, А. Метафизика света: бытие, дух, материя [электронный ресурс]. ― Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=Cdy8afwa6GA

Бибихин, В. В. Витгенштейн: смена аспекта. ― М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005.

Бонавентура. Путеводитель души к Богу. ― М.: «Греко-латинский кабинет» Ю. А. Шичалина, 1993.

Данте Алигьери. Божественная комедия. ― М.: Издательство «Правда», 1982.

Джойс, Дж. Улисс. ― СПб.: Азбука-Классика, 2008.

Жильсон, Э. Данте и Философия. ― М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2010.

Лосев, А. Ф. История античной эстетики. Т. 4. Аристотель и поздняя классика. ― М.: АСТ, 2000.

Льюис, К. С. Отброшенный образ // Клайв Стейплз Льюис. Избранные работы по истории культуры. ― М.: Новое литературное обозрение, 2015.

Пастуро, М. Символическая история европейского средневековья. ―
СПб.: ALEXANDRIA, 2012.

Пастуро, М. Синий: история цвета. ― М.: новое литературное обозрение, 2015.

Платон. Государство//Платон. Собрание сочинений в 4 т., т. 3. ― М.: Мысль, 1994.

Платон. Тимей //Платон. Собрание сочинений в 4 т., т. 3. ― М.: Мысль, 1994.

Свасьян, К. А. Гете. ― М.: Мысль, 1989. ― (Мыслители прошлого).

Эко, У. Эволюция средневековой эстетики. ― СПб.: азбука-классика, 2004.

Aristotle. On colours//Aristotle. Minor works ― Cambridge, MA: Harvard University Press, London: William Heinemann Ltd, 1955.
Published
2017-01-09
Cited
How to Cite
Филоненко, Б. (2017). THE GREEN OF PHILOSOPHERS. COlOR SIGNATURES IN DANTE’S “THE dIVINE COMEDY”. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", 245-257. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/7857