ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА УКРАЇНСЬКІ КУЛЬТУРНІ ІДЕНТИЧНОСТІ: ПОЛІЦЕНТРИЗМ, ТОТАЛЬНІСТЬ, ХОЛІСТИЧНІСТЬ

  • О. В. ТИТАР ХНУ ім. В. Н. Каразіна

Abstract

У нашій роботі досліджені українські культурні ідентичності в умовах глобалізації,
визначені сумісні характеристики тотальних, холістичних та полікультурних
ідентичностей. Поняття тотальної та холі стичної ідентичності говорить про різні
рівні цілісності та фрагментованості сучасної глобалізованої ідентичності. Холі стична
ідентичність характеризується єдністю аксіологічних та естетичних параметрів,
розчиненню ідеальних конструктів у повсякденному, тотальна характеризується
протиріччями між ідеалом та його втіленням, цінностями та їхнім втіленням. Тобто в
глобалізованих ідентичностях ми можемо говорити про різні рівні синтезу та
комунікативних практик.

Титарь Е. В. ГЛОБАЛИЗАЦИЯ И УКРАИНСКИЕ КУЛЬТУРНЫЕ ИДЕНТИЧНОСТИ:
ПОЛИЦЕНТРИЗМ, ТОТАЛЬНОСТЬ, ХОЛИСТИЧНОСТЬ В нашей работе исследованы
украинские культурные идентичности в условиях глобализации, определены сущностные
характеристики тотальных, холистических и поликультурных идентичностей. Понятия
тотальной и холистической идентичности говорят о разных уровнях целостности и
фрагментирования современной глобализированной идентичности. Холистическая
идентичность характеризуется единством аксиологических и эстетических
параметров, растворением идеальных конструктов в мире повседневного. Тотальная
идентичность характеризируется противоречиями между идеалом и его воплощением,
ценностями и их воплощением. Таким образом в глобализированных идентичностях мы
можем говорить о разных уровнях культурного синтеза и разных коммуникативных
практиках.
Ключевые слова: идентичность, коммуникация, тотальность, холизм,
поликультурность, глобализация, тотальная культурная идентичность, холистическая
культурная идентичность.

Tytar Olena GLOBALIZATION AND UKRAINIAN CULTURAL IDENTITY:
POLYCENTRICITY, TOTALITY, HOLISTICS Space and time in the functioning of identity are
not just a postmodern "space - time compression," or a specific sequence of events and "places",
space and time are filled with events that got the valued differentiation. Based on these
axiological characteristics the acceleration of time and centring operate near the determined key
locations of space. Appear fuller and less filled with social meaning social plane, space, social
attention and social neglect, resulting in information and social streams, creating new forms of
centering. For example, the concept of Hannah Arendt draws attention to the fact that the state
loses the capacity for such alignment, creating an "empty political space" that is deprived former
influence on forming and functioning of cultural identities
The concept of "individualized society" Z. Bauman is based on the consideration of cultural
identities as a postmodern individualized, they survived the dismantling of the collective is the
institutionalized framework of finding individuality. But, in our view, is not only dismantling of
social institutions, including the state, but also the formation of new social institutions, more
flexible than the old. Such institutions can be called (M. Castells terms) social and information
flows, which are not less inclusive than the old institutions. In addition, our study has received
considerable attention to the fact that for a holistic identity is not specific blurring concept of the
center, and the existence of many centers - polycentricity. Here we use the metaphor of the
network society in which there are a lot of sites and centers of gravity, and the decline in the
value of one of the centers of communication in general, leads to a decline in the integral part of
such a communication network.
In our work Ukrainian cultural identity in the conditions of globalization is analyzed, defined
the essential characteristics of a total, holistic and multicultural identities. The concept of total
and holistic identity talk about different levels of integrity and fragmentation of modern
globalized identity, about the different types of compounds of these identities with internal and
external communication, the different levels of its functioning in social integration. Holistic
identity is based on simultaneously, which provides the current level of technology and
communications, and cyclically of the information society, correlate with the natural cycles.
Total identity is based on the fragmentation and merging fragments of space-time in a specific
sequence, which depends on the alignment of social (social needs, the rate of social processes).
Total identity replaces the cyclic compound ephemeral time (instantaneous) and the eternal.
Holistic identity characterized by unity axiological and esthetic parameters, dissolution ideal
constructs in the everyday world. Total identity is characterized by contradictions between the
ideal and its embodiment, values and their realization. Thus, in the globalized identities we can
talk about different levels of cultural synthesis and different communicative practices.
Key words: identity, communication, totality, holism, multiculturalism, globalization, total
cultural identityl, holistic cultural identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

О. В. ТИТАР, ХНУ ім. В. Н. Каразіна
доцент кафедри теорії культури і філософії науки
Published
2015-05-10
Cited
How to Cite
ТИТАР, О. В. (2015). ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА УКРАЇНСЬКІ КУЛЬТУРНІ ІДЕНТИЧНОСТІ: ПОЛІЦЕНТРИЗМ, ТОТАЛЬНІСТЬ, ХОЛІСТИЧНІСТЬ. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", 2(1029), 252. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2407
Section
ФІЛОСОФІЯ, УКРАЇНСЬКА ТА СВІТОВА КУЛЬТУРА