Застосування дискурс-аналітичного підходу у дослідженні комерційної реклами

  • Olha Herus Національний університет «Львівська політехніка», 4, корп. 29, вул. Є. Коновальця, м. Львів, 79013, Україна, olha.i.herus@lpnu.ua https://orcid.org/0000-0003-1780-3793
Ключові слова: дискурс, дискурс-аналіз, критичний дискурс-аналіз, дискурсивні практики, реклама

Анотація

У статті здійснено порівняльну характеристику сучасних методик дискурс-аналізу. Визначено, що особливого значення в контексті конструювання соціальних практик набувають дослідження невербальних елементів комунікації, які вимагають від соціолога навичок розпізнавання сигналів. Розглянуто ряд шкіл і напрямів, що утвердилися в ролі самостійних дослідницьких практик та володіють своєю методологією. Кожен підхід характеризується теоретичними положеннями, що включають в себе особливе розуміння дискурсу, дискурсивної та соціальної практики. Використання цих теорій дозволило визначити оптимальну теоретико-методологічну схему дослідження соціальних практик споживання та їх конструювання в сучасному полі комерційної реклами. 

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Olha Herus, Національний університет «Львівська політехніка», 4, корп. 29, вул. Є. Коновальця, м. Львів, 79013, Україна, olha.i.herus@lpnu.ua

кандидат соціологічних наук, асистент кафедри соціології та соціальної роботи

Посилання

Кулик В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки / В. Кулик. – К.: Критика, 2010. – 657 с.

Коваліско Н. В. Комерційна реклама і споживання: соціологічний дискурс : монографія / Н. В. Коваліско, О. І. Герус. – Львів, 2017. – 183с.

Филлипс Н. Что такое дискурс анализ? [Электронный ресурс] / Н. Филлипс, Н. С. Харди; пер. с англ. Е. Кожемякина. – 2002. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st4.shtml. – Загл. с экрана.

Семигіна Т. В. Використання дискурс-аналізу в дослідженнях із соціальної роботи / Т. В. Семигіна // Наукові записки. Том 19, Спеціальний випуск : у двох частинах. Частина 2/ Національний університет «Києво-Могилянська академія». – 2001. – Том 19. – С. 322 – 325.

Keller R. Entering Discourses: A New Agenda for Qualitative Research and Sociology of Knowledge [Web resource] / R. Keller // Qualitative Sociology Review. – 2012. – No. 8(2). – P.46 – 75. – Access mode: http://www.qualitativesociologyreview.org/ENG/Volume22/ QSR_8_2_Keller.pdf. – The title from the screen.

Герус О. И. Дискурс-анализ практик потребления в социологической перспективе: концептуальные подходы / О. И. Герус // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 5. Эканоміка. Сацыялогія. Біялогія. – Гродно: ГрГУ, 2015. – №1(188). – С. 111–119. – Режим доступа: http://vesnik.grsu.by/s_n/pre_188_ru.pdf. – Загл. с экрана.

Серажим К. Дискурс як соціолінгвальне явище: методологія, архітектоніка, варіативність / К. Серажим; за ред. В.Різуна. – К., 2002. – 392 с.

Ушанова И. А. Возможности применения методов дискурс-анализа в междисциплинарных проектах [Электронный ресурс] / И. А. Ушанова // Новгородский МИОН. – Великий Новгород, 2003. – Режим доступа: http://mion.novsu.ac.ru/ display_analyticsitem?id=300250072608. – Загл. с экрана.

Фуко М. Дискурс и истина [Электронный ресурс] / М. Фуко; Перевод с англ. А. Корбута // Логос. – № 2 (65). – 2008. – Режим доступа: http://www.intelros.ru/pdf/logos_02_2008/07.pdf. – Загл. с экрана.

Горелов В. Анализ дискурса в социальной теории: Мишель Фуко и Тьюен А. ван Дейк [Электронный ресурс] / В. Горелов – Москва: Моск. обществ. науч. фонд. – 2000. – cерия «Научные доклады». – Режим доступа: http://ecsocman. hse.ru/data/746/693/1219/glava_6.pdf. – Загл. c экрана.

Переверзев Е. Современный культурологический анализ дискурса [Электронный ресурс] / Е. Переверзев // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1, том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st5.shtml. – Загл. с экрана.

Кожемякин Е. Дискурсный подход к изучению культуры [Электронный ресурс] / Е. Кожемякин // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1. – Том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st6.shtml. – Загл. с экрана.

Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод / М. В. Йоргенсен, Л. Дж. Филлипс. – Х.: Изд-во «Гуманитарный Цeнтp», 2008. – 352 с.

Макаров М. Л. Основы теории дискурса / М. Л. Макаров. – М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с.

Куранова С. І. Дискурс-аналіз як інтегративний комунікативно орієнтований метод у лінгвістиці / С. І. Куранова // Сучасні дослідження з іноземної філології. – 2011. – Вип. 9. – С. 253-263. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sdzif_2011_9_41. – Загол. з екрану.

Павленко Н. О. Основні підходи та методи дослідження дискурсу / Н. О. Павленко //Вісник Житомирського держ. університету ім. І.Франка. – 2005. – № 22. – С. 126 – 128.

Переверзев Е. Дискурсивная психология [Электронный ресурс] / Е. Переверзев // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1, том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ ada1/st3.shtml. – Загл. с экрана.

Шерстюк Н. В. Дискурс: від становлення поняття до соціально-конструкціоністських теорій дискурс-аналізу / Н. В. Шерстюк // Нова парадигма. – 2013. – Вип. 114. – С. 50-58. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nopa_2013_114_8. – Загол. з екрану.

Keller R. Sociology of Knowledge Approach to Discourse Analysis. A Research Programm for the Analysis of Social Relationships of Knowledge and Politics of Knowledge [Web resource] / R. Keller. – 2011. – Access mode: http://link.springer.com/article/10.1007/s10746-011-9175-z#page-1. – The title from the screen.

Герус О. І. Реклама як соціокультурне поле: дискурсивна складова / О. І. Герус // Альманах «Грані». – Дніпропетровськ, 2015. – № 5 (121).– С. 37 – 41. – Режим доступу: http://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/200. – Загол. з екрану.

Герус О. І. Специфіка соціалізаційних дискурсів комерційної реклами на прикладі операторів мобільного зв’язку України [Текст] / О. І. Герус // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління: Збірник наукових праць ДонДУУ. Т. XIV. Вип. 258, Серія «Соціологія». – Донецьк: ДонДУУ, 2013. – С. 435 – 441.

Герус О. І. Дискурси в полі комерційної реклами: ціннісний аспект [Текст] / О. І. Герус // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент: збірник наукових праць / Ред. кол.: Євтух В. Б. (гол. ред.) – К.: Фенікс, 2013. – С. 138 – 145. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/4434. - Загол. з екрану.
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Herus, O. (2018). Застосування дискурс-аналітичного підходу у дослідженні комерційної реклами. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 39, 101-109. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9901
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології