Етика як атрибут електронної освіти
Ключові слова:
електронна освіта, інформаційна етика, професійна етика, етичний кодекс, академічна етика, етичні проблеми вищої освіти, етична інфраструктура
Анотація
У статті під етикою електронної освіти розуміються моральні орієнтири освіти, моральна складова освітнього процесу, опосередкованого сучасними інформаційно-комунікативними технологіями. Автор доводить, що етика виступає важливою частиною електронної освіти, перед якою стоїть завдання підтримки моральних цінностей, ідеалів інформаційного суспільства. Підкреслюється, що сучасні організації потребують фахівців, які знаються та засновують свою професійну діяльність на етичних нормах та цінностях. Формування таких фахівців в умовах електронної освіти має свою специфіку. Етична інфраструктура електронної освіти являє собою сукупність засобів, використовуваних для регулювання неналежної і заохочення належної поведінки освітніх суб’єктів, що включені в електронні технології навчання. Автором виокремлюються такі напрямки етизації електронної освіти: 1) Навчання студентів етиці і формування у них моральних принципів через відповідні курси професійної етики. 2) Наявність у вищих навчальних закладах етичних декларацій у вигляді місії та етосу. Вони покликані пропагувати значимість етичного як елементу культури, академічну чесність, а також здійснювати етичне регулювання, спрямоване на відповідальне використання академічних свобод. 3) Наявність етичних кодексів, розроблених з урахуванням специфіки електронної освіти порівняно з традиційною.Завантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
Борисова Е. И. Академическая этика и мотивация студентов: история двух вузов [Электронный ресурс] : препринт WP10/2013/03 / Е. И. Борисова, Л. И. Полищук, А. Д. Суворов ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». – Электрон. текст. дан. (1 МБ). – М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2013. – (Серия WP10 «Научные доклады Института институциональных исследований»). – 43 с.
Варава В. В. Этика и образование. Проблемы и перспективы воспитания в высшей школе / В. В. Варава // Вестник Воронежского государственного университета. – 2008. – С. 47–53.
Костецкий В. В. Полуобразованность и полунравственность в системе образования / Костецкий В. В. [Электронный ресурс] // Credo. – 2006. – № 1. URL: http://credonew.ru/content/view/533/58/
Апресян Р. Г. Этика в высшем образовании [Электронный ресурс] / Р. Г. Апресян. – Режим доступа: http://iphras.ru/uplfile/ethics/biblio/Apressyan/Ethics_in_ed.html
Макарова М. Н. Коррупция в высшем образовании и академическая этика / М. Н. Макарова, Р. В. Вахрушев // Высшее образование в России. – 2014. – № 12.– С. 55–63.
Этические проблемы современного образования (материалы Круглого стола) // Интеграция образования. – 2013. – Вып. 3 (72). – С. 124–135.
Соловов А.В. Электронное обучение - новая технология или новая парадигма? / А. В. Соловов // Высшее образование в России. – 2006. – № 11. – С. 104–112.
Еременко Т. В. Типология информационно-этических ситуаций в научной деятельности современного российского вузовского сообщества / Т. В. Еременко // Научные и технические библиотеки. – 2016. – № 7. – С. 49–61.
Еременко Т. В. Информационно-этические ситуации плагиата в российском вузовском сообществе: по материалам научной и профессиональной периодики (2006 - 2015 гг.) / Т. В. Еременко [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». Том 7. – № 4 (2015). – Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/49PVN415.pdf. Загл. с экрана.
Чистанов М. Н. Этический кодекс современного высшего образования: к истории проблемы / М. Н. Чистанов, С. С. Чистанова // Философия образования. – 2015. – № 3. – С. 174–185.
Р. Т. Де Джордж. Деловая этика / Р. Т. Де Джордж. – Том 2. – М. : Прогресс, Экономическая школа, 2001. – 600 с
Прокофьев А. В. Этическая инфраструктура университета и теоретические образы морали / А. В. Прокофьев // Ведомости. – Вып. 38. – Прикладная этика для магистрантов и профессоров / под ред. В. И. Бакштановского и В. В. Новоселова. – НИИ ПЭ Тюмень, 2011. – С. 95–108.
Варава В. В. Этика и образование. Проблемы и перспективы воспитания в высшей школе / В. В. Варава // Вестник Воронежского государственного университета. – 2008. – С. 47–53.
Костецкий В. В. Полуобразованность и полунравственность в системе образования / Костецкий В. В. [Электронный ресурс] // Credo. – 2006. – № 1. URL: http://credonew.ru/content/view/533/58/
Апресян Р. Г. Этика в высшем образовании [Электронный ресурс] / Р. Г. Апресян. – Режим доступа: http://iphras.ru/uplfile/ethics/biblio/Apressyan/Ethics_in_ed.html
Макарова М. Н. Коррупция в высшем образовании и академическая этика / М. Н. Макарова, Р. В. Вахрушев // Высшее образование в России. – 2014. – № 12.– С. 55–63.
Этические проблемы современного образования (материалы Круглого стола) // Интеграция образования. – 2013. – Вып. 3 (72). – С. 124–135.
Соловов А.В. Электронное обучение - новая технология или новая парадигма? / А. В. Соловов // Высшее образование в России. – 2006. – № 11. – С. 104–112.
Еременко Т. В. Типология информационно-этических ситуаций в научной деятельности современного российского вузовского сообщества / Т. В. Еременко // Научные и технические библиотеки. – 2016. – № 7. – С. 49–61.
Еременко Т. В. Информационно-этические ситуации плагиата в российском вузовском сообществе: по материалам научной и профессиональной периодики (2006 - 2015 гг.) / Т. В. Еременко [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». Том 7. – № 4 (2015). – Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/49PVN415.pdf. Загл. с экрана.
Чистанов М. Н. Этический кодекс современного высшего образования: к истории проблемы / М. Н. Чистанов, С. С. Чистанова // Философия образования. – 2015. – № 3. – С. 174–185.
Р. Т. Де Джордж. Деловая этика / Р. Т. Де Джордж. – Том 2. – М. : Прогресс, Экономическая школа, 2001. – 600 с
Прокофьев А. В. Этическая инфраструктура университета и теоретические образы морали / А. В. Прокофьев // Ведомости. – Вып. 38. – Прикладная этика для магистрантов и профессоров / под ред. В. И. Бакштановского и В. В. Новоселова. – НИИ ПЭ Тюмень, 2011. – С. 95–108.
Опубліковано
2017-03-27
Як цитувати
Khyzhniak, L. (2017). Етика як атрибут електронної освіти. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 37, 222-226. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8091
Номер
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді