Концепція соціального зв’язку Агнеси Звоницької
Анотація
У статті розкривається проблематика соціологічної концепції соціального зв’язку першої української жінки-дослідниці А. Звоницької, встановлюються змістовні зв’язки між її концепцією та класичними й сучасними соціологічними теоріями. Зазначається, що А. Звоницька виділяла три аспекти соціальності, які умовно можна назвати когнітивним, акціональним та комунікативним. Вона підкреслювала, що соціальний зв’язок має бути встановлений індивідами свідомо, а проявитися він може у їхній спільній діяльності, яка має бути узгодженою. А. Звоницька виокремлювала три моменти у процесі встановлення соціального зв’язку: 1) момент набуття особистістю знань та властивостей від навколишнього психологічного середовища, або момент проєктивний, 2) заломлення цих набутих знань та властивостей в особистій свідомості, або суб’єктивний момент; 3) припущення існування цих суб’єктивно заломлених властивостей й в оточуючих особистостях, або момент еєктивний. Аналізуються негативні наслідки розриву соціального зв’язку в ситуації соціального конфлікту чи соціальної кризи. Досліджується зміст закономірностей щодо протікання соціальних конфліктів, які сформулювала А. Звоницька, а саме: 1) чим глибший соціальний зв’язок й тісніші відносини в соціальній групі, тим гостріше і сильніше в ній проявляється соціальна криза; 2) чим сильніше і частіше відбувається порушення імперативних (в очах кожної сторони) норм, тим сильніше зростає обурення; 3) в ситуації постконфліктного стану суспільства ненависть змінюється соціальною втомою та станом пригніченості та апатії. Наголошується, що, на думку А. Звоницької, значну роль у відновленні соціального зв’язку відіграє симпатія. Соціальний зв’язок сприяє поглибленню симпатії, яка, своєю чергою, поглиблює соціальний зв’язок. Зроблено висновок, що симпатія стає соціальним чинником згуртованості соціальних груп та є результатом усвідомлення подібності суб’єктивного досвіду індивідів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Звоницкая А. Опыт теоретической социологии. Т. 1. Социальная связь. Киев: Книгоиздательство И. Самоненко, 1914. 294 с.
Звоницкая А. О новых течениях в учении о личности. Вопросы изучения и восприятия личности, 1919. № 1. С.108-120. URL: http://elib.gnpbu.ru/textpage/download/html/?bookhl=&book=behterev_voprosy-izucheniya-i-vospitaniya_1_1920
Звоницкая А. К вопросу об изучении преступника и преступности. Научные записки Киевского института народного хозяйства. Техника, экономика и право, 1924. № 3. С. 74-91. URL: http://wiki.kneu.edu.ua/Legacy/pdf/Tekhnika_ekonomika_i_pravo_N_3_1924.pdf
Звоницкая А. Психологический анализ связности речи и ее развития у школьника. Ученые записки кафедры психологии Гос. пед. ин-та им. А. И. Герцена. Ленинград, 1941. Т. XXXV.
Макеев С., Оксамитная С., Швачко Е. Социальные идентификации и идентичности. Киев: Институт социологии НАН Украины, 1996. 185 с.
Weber M. Basic sociological concepts. In: Whimster S. (ed) Id. The essential Weber, 2004. Routledge, London, pp. 311–358.
Panagia D. Inconsistencies of Character: David Hume on Sympathy, Intensity and Artifice. In: Deleuze and Philosophy. Edinburgh, 2006. Pp. 85-96. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624799.003.0006
Coser L. The functions of social conflict. New York: The free press, 1964. 188 p.
Sorokin P. Sociology of Revolution. Philadelphia and London: J.B. Lippincott, 1925. 428 p.
Smith А. The Theory of Moral Sentiments. Penguin Books, 2009. 494 p.
Cooley С. Human Nature and the Social Order. New York: Routledge, 1983. 480 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203789513
Mead G. H. Mind Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. [Edited by Charles W. Morris]. Chicago: University of Chicago, 1934. 437 p.
Jervis J. Sympathy Theory. In: Sympathetic Sentiments: Affect, Emotion and Spectacle in the Modern World. London: Bloomsbury Academic, 2015. Pp. 85–110. DOI: http://dx.doi.org/10.5040/9781472593030.ch-004.
Darwall S. Empathy, sympathy, care. Philosophical Studies, 1998, 89(2-3), Pp. 261–282. DOI: https://doi.org/10.1023/a:1004289113917
Flax M. The difference between empathy and sympathy (and how too nurture both). Sacap, 1, 2018. DOI: https://www.sacap.edu.za/blog/applied-psychology/empathy-vssympathy/
Switankowsky I. Sympathy and Empathy. In Philosophy Today, 2000, Vol. 44, Issue 1, pp. 86–92. DOI: https://doi.org/10.5840/philtoday200044156
Bechtiger L., Steinhoff A., Buchmann M., Shanahan L. Developmental Associations Between Sympathy and Mutual Disclosure in Friendships From Mid‐Adolescence to Early Adulthood. Journal of Research on Adolescence, 2021, 31(2), Pp. 368-383. DOI: https://doi.org/10.1111/jora.12602
Sinclair S., Beamer K., Hack T., McClement S., Raffin Bouchal S., Chochinov H., Hagen N. Sympathy, empathy, and compassion: A grounded theory study of palliative care patients’ understandings, experiences, and preferences. Palliat Med., 2017, 31(5), Pp. 437-447. DOI: doi: 10.1177/0269216316663499.
Bloom Z., McNeil V., Flasch P., Sanders F. A comparison of empathy and sympathy between counselors-in-training and their non-counseling academic peers. The Professional Counselor, 2018, 8(4), Pp. 341–354. DOI: https://doi.org/10.15241/zdb.8.4.341
Irwin K., McGrimmon T., Simpson B. Sympathy and Social Order. Social Psychology Quarterly, 2008, 71(4), Pp. 379–397. URL: http://www.jstor.org/stable/27644322
Zvonytska, A. (1914) ‘Experience of theoretical sociology’. Vol. 1. Social connection. Kyiv: Book publishing house I. Samonenko [in Russian]
Zvonytska, A. (1919) ‘On new trends in the doctrine of personality’. Issues of studying and perceiving personality. 1. 108-120. Available at: http://elib.gnpbu.ru/textpage/download/html/?bookhl=&book=behterev_voprosy-izucheniya-i-vospitaniya_1_1920 [in Russian]
Zvonytska, A. (1924) ‘On the question of studying of the criminal and crime’. Scientific notes of the Kyiv Institute of National Economy. Technology, economics and law. 3. 74-91. Available at: http://wiki.kneu.edu.ua/Legacy/pdf/Tekhnika_ekonomika_i_pravo_N_3_1924.pdf [in Russian]
Zvonytska, A. (1941) ‘Psychological analysis of the connectedness of speech and its development in a schoolchild’ Scientific notes of the Department of Psychology State. ped. Institute named after A. I. Herzen. Leningrad. Т. XXXV [in Russian]
Makeev, S., Oksamitna, S., Shvachko, E. (1996) Social identifications and identities. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Russian]
Weber, M. (2004) Basic sociological concepts. Whimster S. (ed). The essential Weber. Routledge, London, pp. 311-358.
Panagia, D. (2006) ‘Inconsistencies of Character: David Hume on Sympathy, Intensity and Artifice’. Deleuze and Philosophy. Edinburgh. 85-96. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624799.003.0006
Coser, L. (1964) The functions of social conflict. New York: The free press.
Sorokin, P. (1925) Sociology of Revolution. Philadelphia and London: J. B. Lippincott.
Smith, А. (2009) The Theory of Moral Sentiments. Penguin Books.
Cooley, С. (1983) Human Nature and the Social Order. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203789513
Mead, G. H. (1934) Mind Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist in Charles W. Morris (ed.) Chicago: University of Chicago.
Jervis, J. (2015) ‘Sympathy Theory’ Sympathetic Sentiments: Affect, Emotion and Spectacle in the Modern World London: Bloomsbury Academic, 85-110. DOI: http://dx.doi.org/10.5040/9781472593030.ch-004.
Darwall, S. (1998) ‘Empathy, sympathy, care’ Philosophical Studies, 89(2-3), 261-282. DOI https://doi.org/10.1023/a:1004289113917
Flax, M. (2018) ‘The difference between empathy and sympathy (and how too nurture both)’ Sacap, 1. Available at: https://www.sacap.edu.za/blog/applied-psychology/empathy-vssympathy/
Switankowsky, I. (2000) ‘Sympathy and Empathy’ Philosophy Today. 44(1). Pp. 86-92. Available at: https://doi.org/10.5840/philtoday200044156
Bechtiger, L., Steinhoff, A., Buchmann, M., and Shanahan, L. (2021) ‘Developmental Associations between Sympathy and Mutual Disclosure in Friendships from Mid‐Adolescence to Early Adulthood’ Journal of Research on Adolescence, 31(2). Pp. 368-383. DOI: https://doi.org/10.1111/jora.12602
Sinclair, S., Beamer, K., Hack, T., McClement, S., Raffin, Bouchal S., Chochinov, H., and Hagen, N. (2017) ‘Sympathy, empathy, and compassion: A grounded theory study of palliative care patients’ understandings, experiences, and preferences’ Palliat Med., 31(5). 437-447. DOI: doi: 10.1177/0269216316663499.
Bloom, Z., McNeil, V., Flasch, P., and Sanders, F. (2018) ‘A comparison of empathy and sympathy between counselors-in-training and their non-counseling academic peers’ The Professional Counselor. 8(4). 341-354. DOI: https://doi.org/10.15241/zdb.8.4.341
Irwin, K., McGrimmon, T., and Simpson, B. (2008) ‘Sympathy and Social Order’ Social Psychology Quarterly. 71(4). 379-397. Available at: http://www.jstor.org/stable/27644322