Шкільне середовище як чинник актуалізації/мінімізації ризикованої поведінки підлітків (за результатами опитування школярів львівської області)
Анотація
У статті аналізується зв’язок середовища школи, її клімату з проявами ризиковананої поведінки молоді. Актуальність обраної проблеми зумовлюється як поширенням таких поведінкових проявів у сучасному українському соціумі, так і недостатнім рівнем уваги вітчизняних соціологів до аналізу взаємозв’язку між діяльністю інституту освіти та соціальним здоров’ям суспільства. Акцентуючи залежність поведінки підліткової молоді від тих чи інших характеристик шкільного середовища, автори статті підкреслюють, що позитивний морально-психологічний клімат школи є важливим чинником зменшення різних проявів ризикованої поведінки молоді. При цьому «клімат школи» визначається ними як якісна характеристика стосунків між учителями, між школярами, а також між учителями та школярами, що виявляється у сукупності психологічних, моральних та соціальних умов, які сприяють або гальмують продуктивну спільну діяльність шкільного колективу, а також актуалізують або мінімізують соціально прийнятну чи деструктивну поведінку підліткової молоді; «ризикована поведінка» – як проблемна або асоціальна поведінка, індикаторами якої є прояви агресії, насилля, порушення соціальних норм, злочини, вживання психоактивних субстанцій. Емпіричну базу цієї публікації складають результати українсько-польського дослідження «Психічне здоров'я і ризикована поведінка підлітків», проведеного протягом жовтня – грудня 2016 року серед школярів України та Польщі на основі методики авторитетного польського опитування школярів, більш відомого як Мокотовські дослідження, що регулярно проводяться з кінця 1980 року. На базі результатів цього дослідження у статті аналізуються різноманітні аспекти взаємовідносин у шкільному середовищі, які перш за все визначають морально-психологічний клімат школи. Зокрема, акцентується увага на відносинах довіри між учнями, їхньому прагненні допомагати одне одному у вирішенні тих чи інших проблем, надавати психологічну підтримку; на ставленні респондентів до своєї школи, їхньому самопочутті в освітньому середовищі. Зазначається, що отримані дані свідчать про переважно позитивні оцінки підлітків шкільного клімату. Наводяться результати кореляційного аналізу, що підтверджують зв'язок між кліматом школи та проявами ризикованої поведінки підліткової молоді. Також надаються результати використання методу логістичної регресії, що доводить вплив на мінімізацію/актуалізацію ризикованої поведінки учнівської молоді. Підкреслюється особлива роль у попередженні такої поведінки батьківської сім’ї, зокрема відносин довіри між дітьми та батьками. У висновках формулюються цілі та завдання щодо організації превентивної роботи з молоддю як у шкільних колективах, так і у сім’ї.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа». 2016. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 7.04.2020 )
Програма міжнародного оцінювання учнів (PISA). 2018. URL: https://testportal.gov.ua/pisa/ (дата звернення: 5.04.2020)
Щудло С., Заболотна О., Лісова Т. Українські вчителі та навчальне середовище. За результатами Всеукраїнського моніторингового опитування викладання та навчання серед директорів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів (за методологією TALIS). Дрогобич: Трек ЛТД, 2018. 300 с.
Bobrowski K. Symptomy zaburzeń zdrowia psychicznego [w:] Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży Badania Mokotowskie 2004–2016. Badania ukraińskie, obwód Lwowski 2016, red. K.Ostaszewski, Instynut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, Warszawa, 2017. S. 55-76.
Ostaszewski, K., Bobrowski, K., Okulicz Kozaryn, i in. Monitorowanie zachowań ryzykownych i problemów zdrowia psychicznego młodzieży. Badania mokotowskie 2012, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. 2013.
Ostaszewski K. Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 2012. 4(120). S. 22-38. URL: https://www.cen.lomza.pl/files/badania_raporty/36300417/lib/Pojecie-klimatu-szkoly.pdf (дата звернення: 7.04.2020 )
Barboza, G., Schiamberg, L., Oehmke, J., Korzeniewski, S., Post, L. i Heraux, C. Individual characteristics and the multiple contexts of adolescent bullying: an ecological perspective. Journal of Youth and Adolescence, 2009. 38(1). P. 101-121.
Eccels, J., Roeser, R. Schools as developmental context during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 2011. 21(1). P. 225–241.
Cohen, J., Geier V. School climate research summary – January 2010. New York, 2010. NY: Center for Social and Emotional Education. URL: www.schoolclimate.org/climate/documents/SC¬Brief_v1n1_Jan2010.pdf (дата звернення: 5.04.2020 )
Щудло С. Психічне здоров’я та ризикована поведінка 15-літньої молоді Львівщини. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2017. №2 (8). С. 7–26. URL: www.ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/367 (дата звернення: 7.05.2020 )
Shchudlo S. Mental Health of Adolescents in Ukraine and Poland: Comparative Analysis of Internalizing and Externalizing Disorders. S. Shchudlo, M. Futysh. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2019, № 31 (2), S. 209-222.
Ostaszewski K. (red.), Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży Badania Mokotowskie 2004–2016 Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016, Warszawa: Instynut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, 2017.
Conceptual principles of secondary school reform «The New Ukrainian School» (2016) [online]. Avaliable at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (Accessed: 7.04.2020)
Programme for International Student Assessment (PISA) (2018) [online]. Available at: https://testportal.gov.ua/pisa/ (Accessed: 5.04.2020)
Shchudlo, S., Zabolotna, O. and Lisova, T. (2018). Ukrainian teachers and learning environment. The results of the All-Ukrainian monitoring survey of teaching and learning among principals and teachers of secondary schools (by the TALIS methodology). Drohobych: Track LTD [in Ukrainian]
Bobrowski, K. (2017) Symptoms of mental health disorders [in:] Monitoring of risky behaviour, addictive behaviour, and mental health problems of 15-year-old youth. Mokotowsky Studies 2004–2016. Ukrainian studies, Lviv region 2016, edited by K. Ostaszewski, Institute of Psychiatry and Neurology in Warsaw, Warsaw. pp. 55-76 [in Polish]
Ostaszewski, K., Bobrowski, K., Okulich-Kozaryn, K. i in. (2013) Monitoring risk behaviours and mental health problems in young people. Mokotowsky studies 2012, Warsaw: Institute of Psychiatry and Neurology in Warsaw [in Polish]
Ostaszewski, K. (2012) The concept of school climate in researching youth risk behaviour. Education, 4(120), pp. 22-38 [online]. Available at: https://www.cen.lomza.pl/files/badania_raporty/36300417/lib/Pojecie-klimatu-szkoly.pdf (Accessed: 7.04.2020) [in Polish]
Barboza, G., Schiamberg, L., Oehmke, J., Korzeniewski, S., Post, L. and Heraux, C. (2009) Individual characteristics and the multiple contexts of adolescent bullying: an ecological perspective. Journal of Youth and Adolescence, 38(1), pp.101-121.
Eccels, J. and Roeser, R. (2011) Schools as developmental context during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), pp. 225-241.
Cohen, J. and Geier V. (2010) School climate research summary – January 2010. New York, NY: Center for Social and Emotional Education [online]. Available at: www.schoolclimate.org/climate/documents/SCBrief_v1n1_Jan2010.pdf (Accessed: 5.04.2020)
Shchudlo, S. (2017) Mental health and risky behaviour of 15-year-old youth of Lviv region. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, №2 (8), pp. 7-26 [online]. Available at: www.ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/367 (Accessed: 7.05.2020 ) [in Ukrainian]
Shchudlo, S. and Futysh, M. (2019) Mental Health of Adolescents in Ukraine and Poland: Comparative Analysis of Internalizing and Externalizing Disorders. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, № 31 (2), pp. 209-222.
Ostaszewsky, K. (eds.) (2017) Monitoring risky behaviour, addictive behaviour, and mental health problems of a 15-year-old youth. Mokotowsky Research 2004-2016. Ukrainian Research, Lviv Region 2016, Warsaw: Institute of Psychiatry and Neurology in Warsaw [in Polish]