Теоретичні перспективи вивчення дитинства: класифікація та евристичні можливості

  • Galyna Sagan Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, sagalochka@ukr.net https://orcid.org/0000-0003-4982-1144
Ключові слова: дитинство, концепції дитинства, соціологічні підходи до вивчення дитинства, емансипація дитинства

Анотація

У статті розглянуті основні теоретичні перспективи дослідження дитинства (психолого-педагогічні, філософсько-історичні, культурно-антропологічні та соціологічні теорії), запропоновано класифікацію власне соціологічних перспектив дослідження дитинства за критерієм «емансипованості» (під якою розуміється придбання дітьми та дитинством відносної самостійності від дорослих і дорослого життя) та проаналізовано можливості цих підходів для соціологічного аналізу феномена дитинства в сучасних соціокультурних умовах. Зроблено висновок про доречність використання таких концепцій дитинства, в яких акцентується увага на активності та компетентності дитини як суб'єкта взаємодії зі світом дорослих.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Galyna Sagan, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, sagalochka@ukr.net

викладач кафедри соціології соціологічного факультету

Посилання

1. Большой толковый социологический словарь : в 2 т. : пер. с англ. / Сост. : Дэвид Джери, Джулия Джерри ; Под общ .рук. Н. Н. Марчук. – Москва : АСТ, : Вече, 1999. – Режим доступа : http://www.onlinedics.ru/slovar/soc.html

2. Юнг К. Г. Психология бессознательного : перевод с : нем. / Юнг Карл Густав, Бакусев В. М., Кричевский А., Ребеко, Т. – М. : АСТ ; Канон+, 1998 . – 400 с. – (Классики зарубежной психологии).

3. Арьес Ф. Ребенок и семейная жизнь при Старом порядке / Пер. с франц. Я. Ю. Старцева при участии В. А. Бабинцева. – Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 1999. – 416 с. – (Сер. «Другая история»).

4. Prout A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood [Електронний ресурс] / A. Prout, А. James. – Basingstoke: Falmer Press. – 1990. – Режим доступу : http://www.questia.com/library/108950615/constructing-and-reconstructing-childhood-contemporary. – Назва з екрану

5. Эльконин Д. Б. Детская психология : Учебное пособие для вузов / Д. Б. Эльконин . – 2-е изд. – М. : Academia, 2005 . – 384 с. : табл. – (Классическая учебная книга: Classicus).

6. Выготский Л. С. Психология развития человека [Электронный ресурс] / Лев Семенович Выготский. – Москва : ЭКСМО : Смысл, 2004 . – 1135 с. – (Б-ка Всемирной Психологии) – Режим доступа : http://yanko.lib.ru/books/psycho/vygotsky=ps_pzv_cheloveka=ann.htm

7. Куруленко Э. А. Историческая эволюция детства. Социокультурный аспект [Электронный ресурс] / Э. А. Куруленко // Вестник Самарского государственного университета. – Серия «Социология». – 1998. – № 1. – Режим доступа : http://vestnik-samgu.samsu.ru/gum/1998web1/soci/199810702.html. – Название с экрана.

8. Куруленко Э. А. Творчество в пространстве культуры детства / Э. А. Куруленко // Всероссийская научная конференция «Бренное и вечное: Проблемы функционирования и развития культуры» 24-26 октября 2000 года: Тезисы докладов и выступлений. Вып. З / Ред. кол. : В. П. Большаков, А. В. Кокин. – Великий Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2000. – С. 53 – 54.

9. Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. Т.1 / Жан-Жак Руссо ; Под ред., вступ.ст. и примеч. Г. Н. Джибладзе . – Москва : Педагогика, 1981 . – 652 с. – (Педагогическая библиотека).

10. Демоз Л. Психоистория : пер. с англ. [Электронный ресурс] / Ллойд Демоз ; Под общ. рук. А. Шкуратов . – Ростов на Дону : Феникс, 2000 . – 510 с. : ил. – (Классики психологии XX века). – Режим доступа : http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Lloid/index.php.

11. Мид М. Культура и мир детства : Избранные произведения : пер. с англ. / Маргарет Мид, Институт этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая АН СССР; Пер., примеч. Ю. А. Асеев; Ред пер. В. И. Беликов. – Москва: Наука, 1988. – 429 с. – (Этнографическая библиотека).

12. Кон И. С. Детство как социальный феномен [Электронный ресурс] / И. С. Кон // Журнал исследований социальной политики. – 2004. – Т. 2, № 2. – С. 151 – 174. – Режим доступа : http://ecsocman.hse.ru/mags/jsps/2004-2-2/26554002.html.

13. Митрофанова С. Ю. Концептуализация основных подходов к изучению детства в социологии [Электронный ресурс] / С. Ю. Митрофанова. – Режим доступа : http://bulletin.region.ulsu.ru/publications/mitrofanova/conceptualization_research_of_youth/

14. Davis K. The Child and the Social Structure [Електронний ресурс] / K. Davis // Journal of Educational Sociology. – Vol. 14. – №. 4. The Sociology of Childhood. – Published by: merican Sociological Association. – pp. 217 – 229 – Режим доступа : http://www.jstor.org/stable/2262160. – Назва з екрану.

15. Garbarino J. The Significance of Ethnic and Cultural Differences in Child Maltreatment [Електронний ресурс] / J. Garbarino, A. Ebata // Journal of Marriage and the Family. – Vol. 45. – № 4. – Published by: National Council on Family Relations. – pp. 773 – 783. – Режим доступу : http://www.jstor.org/stable/351790. – Назва з екрану.

16. Parsons T. Youth in the Context of American Society / T. Parsons. –Daedalus. – 1962. – Vol. 91. – рр. 97 – 123.
17. Eisenstadt S. From Generation to Generation [Електронний ресурс] / S. Eisenstadt. – N.Y. : Glencoe, 1956. – Режим доступу : http://www.barnesandnoble.com/w/from-generation-to-generation-s-neisenstadt/1113964725?ean=9781136247811. – Назва з екрану.

18. Cobb C. L. Governance of children's everyday spaces [Електронний ресурс] / Cobb C. L., Danby S. and Farrell A. // Australian Journal of Early Childhood 30(1):14-20, – 2005. – Режим доступу : http://eprints.qut.edu.au/1256/. – Назва з екрану.

19. Осорина М. В. Коммуникативные традиции детской субкультуры / М. В. Осорина // Школьный психолог. – 2008. – № 2. – С. 35 – 36.

20. Postman N. The Disappearance of Childhood / N. Postman. – New York: Vintage Books, a division of Random House, Inc. – 1994. – Р. 177.

21. Giddens A. Modernity and Self Identity [Електронний ресурс] / A. Giddens. – Cambridge: Polity Press. – 1991. – Режим доступу : http://www.theory.org.uk/giddens4.htm. – Назва з екрану.

22. Горалик Л. Маленький Принц и большие ожидания. Новая зрелость в современном западном обществе [Электронный ресурс] / Линор Горалик. – Режим доступа : http://linorg.ru/little_prince.htm. – Название с экрана.

23. Голенкова З. Т. История социологической мысли в странах Центральной и Восточной Европы : Учеб. пособие для вузов / Зинаида Тихоновна Голенкова, Николай Петрович Нарбут. – Москва : Издательство Российского университета дружбы народов, 2003. – 235 с.

24. Исчезновения детства концепция [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.childsoc.ru/php/tezar/tez8.php. – Название с экрана.

25. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну : пер. с нем. / Ульрих Бек ; Под общ. рук. Владимир Денисович Седельник, Н. Федорова ; Послесл. А. Филиппов. – Москва : Прогресс-Традиция, 2000. – 383 с. : ил. – Библиогр. : с. 348-365 и в подстроч.примеч. – На рус. яз.

26. Институционализация послевоенной эмпирической социологии // Эмпирическая социология в Западной Европе : Учеб. пособие / Н. И. Лапин. – М. : ГУ-ВШЭ, 2004. – С. 138 – 149.

27. Qvortrup J. Childhood and Societal Macrostructures: Childhood Exclusion by Default [Електронний ресурс] / J. Qvortrup // Child and Youth Culture. – The Department of Contemporary Cultural Studies, Odense University. – Режим доступу : http://www.hum.sdu.dk/center/kultur/arb_pap/. – Назва з екрану.

28. Bronfenbrenner U. Ecological Models of Human Development [Електронний ресурс] / U. Bronfenbrenner. – Режим доступу : http://www.psy.cmu.edu/~siegler/35bronfebrenner94.pdf. – Назва з екрану.

29. Майорова-Щеглова С. Н. Детская субкультура – неиституционализированный сектор детства [Электронный ресурс] / С. Н. Майорова-Щеглова. – Режим доступа : http://www.childsoc.ru/doc/child_sub_kult.pdf. – Название с экрана.

30. Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых [Электронный ресурс] / М. В. Осорина. – СПб : Питер, 2012. – 368 с. – (Сам себе психолог). – Режим доступа : molottora.ru/Books/SecretChildWorld

31. Corsaro W. Interpretive Reproduction in Children's Peer Cultures [Електронний ресурс] / W. Corsaro // Social Psychology Quarterly. – 1992. – Vol. 55, № 2. – рр. 160 – 177. – Режим доступу : http://www.jstor.org/stable/2786944. – Назва з екрану.

32. Саган Г. В. Социокультурные практики детства: концептуализация, операционализация, украинский контекст / Галина Васильевна Саган // Вісник Одеського національного університету. – Т. 15, вип. 14 «Соціологія і політичні науки». – Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010. – С. 51 – 60.

33. Саган Г. В. Детство как социокультурное пространство: факторы формирования / Саган Галина Васильевна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : Збірник наукових праць. – Випуск 19. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – С. 483 – 490.
Опубліковано
2019-08-01
Як цитувати
Sagan, G. (2019). Теоретичні перспективи вивчення дитинства: класифікація та евристичні можливості. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (1101), 81-89. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13572
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології