Photography as a Tool of Inclusion/Exclusion: Confidence Deconstruction

  • Daryna Desenko V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq. , Kharkiv 61022, Ukraine, darina.desenko@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1549-5766
Keywords: photography, inclusion, exclusion, deconstruction of trust

Abstract

The article is devoted to the study of photography through the prism of its ability to include / exclude individuals in the constructed images, communities, knowledge. Photography creates «ideal» worlds that can both stimulate the individual's desire to integrate into the community, join in some practice, and demonstrate to the average person the image of the excluded, thereby consolidating in him the subordination to the existing order. Participating in the production of knowledge, photography is used as an accompanying material in this process. But even in the age of digital technologies, when the credibility of photography is far from absolute, photography and its derivatives continue to be in demand as a global technology for the generation of worlds that can include in the bourgeois order.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daryna Desenko, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq. , Kharkiv 61022, Ukraine, darina.desenko@gmail.com

PhD Student, School of Sociology

References

Лапин А. И. Фотография как... / Александр Иосифович Лапин – Изд. 2-е, переработанное и дополненное – М., 2004. – 324 с.

Нуркова, В. В. Зеркало с памятью. Феномен фотографии : культурно-исторический анализ / В. В. Нуркова . – М. : Издательский центр Российского гос. гуманитарного университета (РГГУ), 2006. – 287 с.

Симбирцева Наталья Алексеевна Визуальное в современной культуре: к вопросу о визуальной грамотности // Политическая лингвистика. – №4. – 2013. – с. 230-233.

Жижек С. Добро пожаловать в пустыню Реального / Славой Жижек [пер. с англ. Артема Смирного] – М.: Фонд «Прагматика культуры», 2002. – 160 с.
Вирильо Поль Машина зрения / Поль Вирильо; [пер. с фр. А. В. Шестакова; под ред. В. Ю. Быстрова] – СПб. : Наука , 2004 –140с.

Большакова Л. С. О содержании понятия «Поликодовый текст» // Вестник НовГУ. – №49. – 2008. – с. 48-51.

Сонтаг С. О фотографии / Сюзан Сонтаг [пер. Викт. Голышева]. – М.: Ад Маргинем Пресс, 2013. – 272 с.

Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. / Мишель Фуко, [пер. с французского В. Наумова под редакцией И. Борисовой] – М.: Ad Marginem, 1999. – 480 с.

Голиков А.С. Укоренённость социального в знании: пределы прозрачности и угрозы опосредования / Александр Голиков // Вісник Одеського національного університету. Серія: Соціологія і політичні науки. Науковий журнал. – Том 18. – Випуск 3 (19). – 2013. – 186 с., с. 46-52.

Маклюэн Г. M. Понимание Медиа: Внешние расширения человека / Г. М. Маклюэн [пер. с англ. В. Николаева; Закл. ст. М. Вавилова]. – М.; Жуковский: «КАНОН-пресс-Ц», «Кучково поле», 2003. – 464 с.

Бергер Д. Искусство видеть. / Джон Бергер – СПб.: Клаудберри, 2012. – 184 с.

Бодрийяр Ж. Соблазн / Жан Бодрийяр [перевод с французского Алексея Гараджи]. – М.: Издательство Ad Marginem, 2000. – 319 с.

Бурдье П., Болтански Л, Кастель Р., Шамборедон Ж.-К.Общедоступное искусство: опыт о социальном использовании фотографии. [пер. с франц. Б. М. Скуратова; послесловие А.Т. Бикбова]. — М.: Издательская и консалтинговая группа «Праксис», 2014. – 456 с.

Троцук И. Нарративность визуального, или о пользе несоциологического чтения // Социологическое обозрение. – №1 – 2014. – с. 242-258.

Урри Дж. Взгляд туриста и глобализация // Массовая культура: современные западные исследования. – М.: Фонд научных исследований «Прагматика культуры». – 2005. – с. 136-150.

Кинг Д. Пропавшие комиссары. Фальсификация фотографий и произведений искусства в сталинскую эпоху / Дэвид Кинг – М.: Контакт-Культура, 2005. – 168с.

Мария Микулина, Подвиг ретушера. Самые интересные фальсификации фотографий в истории [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.maximonline.ru/longreads/photogallery/_article/photo-fakes/

DailyMail, Look at our handiwork! After months of aerial bombardment, Russian army publishes harrowing photos of the utter devastation caused in Aleppo [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://web.archive.org/web/20170103211314/http://www.dailymail.co.uk/news/article-4084990/Look-handiwork-months-aerial-bombardment-Russian-army-publishes-harrowing-photos-utter-devastation-caused-Aleppo.html

Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии. / Ролан Барт [пер. с фр. и послесловие Михаила Рыклина]. – М.: Ad margine
Published
2018-02-23
How to Cite
Desenko, D. (2018). Photography as a Tool of Inclusion/Exclusion: Confidence Deconstruction. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 135-141. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9909
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology