Socio-Psychological Maladjustment of Gifted Children as a Factor of Deviant Behavior
Abstract
It is identified internal and external, objective and subjective determinants of actualization and realization of the phenomenon of gifted students. As a basic characteristic of talent is defined creative activity of man as a manifestation of the creative nature of the mind and its development according to the educational environment. The causes and characteristics of social and psychological maladjustment of children and adolescents are revealed. Two groups of maladjustment factors: internal (individual-typological) and external (social and psychological) are determined. The impact of these factors causes an increase of the level of trait anxiety, changes of self-concept that gives rise to disharmony and social exclusion. Social - psychological problems of gifted children are manifested in the forms of maladaptive behavior (antisocial, aggressive, etc.). It is proved that for reasons of non-compliance of conditions and requirements of the educational process, social environment psychophysiological possibilities and needs of gifted children; they fall into the category of deviant risk.
Downloads
References
Давидова Л. Про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді на Україні [Проект закону України] [Електронний ресурс] / Л. Давидова. – Режим доступу : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JD3FR00A.html (дата обращения: 10.07.2016).
Иовчук Н. М. Интеграция детей с особенностями развития в образовательное пространство: Сборник статей, методических материалов, нормативно-правовых документов / Под ред. проф. Шипициной Л. М. / Н. М. Иовчук. – М.: Ритм, 2006. – 365 с.
Литвак Р. А. Закономерности социализации одаренных детей в современных социокультурных условиях / Р. А. Литвак, Т. В. Бондарчук // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2012. – № 1(09). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.sisp.nkras.ru (дата обращения: 15.07.2016).
Нечитайло И. С. Теоретико-методологические основы изучения образования как фактора социально-классовой дифференциации / И. С. Нечитайло // Наукові студії Львівського соціологічного форуму «Багатовимірні простори сучасних соціальних змін»: збірник наукових праць. – Львів: Видавничий центр Львівського національного університету ім. Івана Франка, 2008. – С. 306–311.
Подольська Є. А. Сучасні технології в освіті: інноваційно-активний сценарій / Подольська Є. А. // Соціальні технології: заради чого? яким чином? з яким результатом? : монографія / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечнікова. – Одеса, 2015. – С. 338–354.
Шарапановская Е. В. Социально-психологическая дезадаптация детей и подростков. Диагностика и коррекция / Е. В. Шарапановская. – М., 2006. – 300 с.
Рodolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.
Heller K. A. International Handbook of Giftedness and Talent. / K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, R. J. Sternberg. – Pergamon, 2000. – 950 p.