Socio-Psychological Maladjustment of Gifted Children as a Factor of Deviant Behavior

  • Elizaveta Podolskaya Kharkov University of Humanities “People’s Ukrainian Academy”, 27, Lermontovska str., Kharkiv, 61024, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1407-7044
  • Yulia Eremenko Kharkov Physics and Mathematics School № 27, 12/14, Mar'ins'ka St., Kharkiv, 61000, Ukraine
Keywords: deviant behavior, depression, deprivation, endowments, exclusion from school, positive deviation, social and psychological maladjustment, creative activity

Abstract

It is identified internal and external, objective and subjective determinants of actualization and realization of the phenomenon of gifted students. As a basic characteristic of talent is defined creative activity of man as a manifestation of the creative nature of the mind and its development according to the educational environment. The causes and characteristics of social and psychological maladjustment of children and adolescents are revealed. Two groups of maladjustment factors: internal (individual-typological) and external (social and psychological) are determined. The impact of these factors causes an increase of the level of trait anxiety, changes of self-concept that gives rise to disharmony and social exclusion. Social - psychological problems of gifted children are manifested in the forms of maladaptive behavior (antisocial, aggressive, etc.). It is proved that for reasons of non-compliance of conditions and requirements of the educational process, social environment psychophysiological possibilities and needs of gifted children; they fall into the category of deviant risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizaveta Podolskaya, Kharkov University of Humanities “People’s Ukrainian Academy”, 27, Lermontovska str., Kharkiv, 61024, Ukraine

Doctor in Sociological Science, Full Professor, Head of Department of Philosophy and Humanitarin Disciplines

Yulia Eremenko, Kharkov Physics and Mathematics School № 27, 12/14, Mar'ins'ka St., Kharkiv, 61000, Ukraine

Headmaster of the School, eremenko27@ukr.net

References

Гудзовская А. А. К постановке проблемы социальных ожиданий субъектов образовательного процесса в отношении детской одаренности / А. А. Гудзовская // Социальные явления – журнал международных исследований. – 2015. – № 3. – С. 57-65.

Давидова Л. Про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді на Україні [Проект закону України] [Електронний ресурс] / Л. Давидова. – Режим доступу : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JD3FR00A.html (дата обращения: 10.07.2016).

Иовчук Н. М. Интеграция детей с особенностями развития в образовательное пространство: Сборник статей, методических материалов, нормативно-правовых документов / Под ред. проф. Шипициной Л. М. / Н. М. Иовчук. – М.: Ритм, 2006. – 365 с.

Литвак Р. А. Закономерности социализации одаренных детей в современных социокультурных условиях / Р. А. Литвак, Т. В. Бондарчук // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2012. – № 1(09). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.sisp.nkras.ru (дата обращения: 15.07.2016).

Нечитайло И. С. Теоретико-методологические основы изучения образования как фактора социально-классовой дифференциации / И. С. Нечитайло // Наукові студії Львівського соціологічного форуму «Багатовимірні простори сучасних соціальних змін»: збірник наукових праць. – Львів: Видавничий центр Львівського національного університету ім. Івана Франка, 2008. – С. 306–311.

Подольська Є. А. Сучасні технології в освіті: інноваційно-активний сценарій / Подольська Є. А. // Соціальні технології: заради чого? яким чином? з яким результатом? : монографія / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечнікова. – Одеса, 2015. – С. 338–354.

Шарапановская Е. В. Социально-психологическая дезадаптация детей и подростков. Диагностика и коррекция / Е. В. Шарапановская. – М., 2006. – 300 с.

Рodolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.

Heller K. A. International Handbook of Giftedness and Talent. / K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, R. J. Sternberg. – Pergamon, 2000. – 950 p.
Published
2017-03-27
How to Cite
Podolskaya, E., & Eremenko, Y. (2017). Socio-Psychological Maladjustment of Gifted Children as a Factor of Deviant Behavior. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 37, 255-259. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8096
Section
Researches of the Problems of Youth and Education