Ethics as an Attribute of E-learning
Abstract
In the article, the ethics of e-learning is understood as moral reference points of education, the moral component of the educational process, mediated by modern informational communicative technologies. The author proves that ethics is an important part of e-learning, which faces the task of maintaining moral values, ideals of information society. In the corporate culture of modern organisations, there’s no call for a specialist without moral foundations, the formation of which in terms of e-learning has specificity compared to traditional education. Ethical infrastructure of e-learning is a collection of tools used to regulate improper and to encourage proper behavior of entities, which are included into the electronic learning technologies. The author suggested the following areas of e-learning ethisation: 1) Teaching ethics to students and forming their moral principles through the appropriate courses of professional ethics. 2) Higher educational institutions’ ethical declarations as a mission and ethos. They are designed to promote the importance of ethics as an element of culture, academic integrity, and implement ethical regulation aimed at responsible use of academic freedom. 3) The presence of ethical codes developed considering the specificity of e-learning compared to the traditional one.
Downloads
References
Варава В. В. Этика и образование. Проблемы и перспективы воспитания в высшей школе / В. В. Варава // Вестник Воронежского государственного университета. – 2008. – С. 47–53.
Костецкий В. В. Полуобразованность и полунравственность в системе образования / Костецкий В. В. [Электронный ресурс] // Credo. – 2006. – № 1. URL: http://credonew.ru/content/view/533/58/
Апресян Р. Г. Этика в высшем образовании [Электронный ресурс] / Р. Г. Апресян. – Режим доступа: http://iphras.ru/uplfile/ethics/biblio/Apressyan/Ethics_in_ed.html
Макарова М. Н. Коррупция в высшем образовании и академическая этика / М. Н. Макарова, Р. В. Вахрушев // Высшее образование в России. – 2014. – № 12.– С. 55–63.
Этические проблемы современного образования (материалы Круглого стола) // Интеграция образования. – 2013. – Вып. 3 (72). – С. 124–135.
Соловов А.В. Электронное обучение - новая технология или новая парадигма? / А. В. Соловов // Высшее образование в России. – 2006. – № 11. – С. 104–112.
Еременко Т. В. Типология информационно-этических ситуаций в научной деятельности современного российского вузовского сообщества / Т. В. Еременко // Научные и технические библиотеки. – 2016. – № 7. – С. 49–61.
Еременко Т. В. Информационно-этические ситуации плагиата в российском вузовском сообществе: по материалам научной и профессиональной периодики (2006 - 2015 гг.) / Т. В. Еременко [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». Том 7. – № 4 (2015). – Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/49PVN415.pdf. Загл. с экрана.
Чистанов М. Н. Этический кодекс современного высшего образования: к истории проблемы / М. Н. Чистанов, С. С. Чистанова // Философия образования. – 2015. – № 3. – С. 174–185.
Р. Т. Де Джордж. Деловая этика / Р. Т. Де Джордж. – Том 2. – М. : Прогресс, Экономическая школа, 2001. – 600 с
Прокофьев А. В. Этическая инфраструктура университета и теоретические образы морали / А. В. Прокофьев // Ведомости. – Вып. 38. – Прикладная этика для магистрантов и профессоров / под ред. В. И. Бакштановского и В. В. Новоселова. – НИИ ПЭ Тюмень, 2011. – С. 95–108.