This Obscure Object of Study, or Attempt to Use the Assemblage Method to the Study of Results the Implementation of Media Education in Secondary Schools in Ukraine

  • Maryna Sobolevska Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13, Volodymyrska str., Kyiv, 01601, Ukraine
Keywords: poststructuralist methodology, assemblage method, media education

Abstract

The article is devoted to the possibilities of applying the method, proposed in the works of the English sociologist J. Law based on poststructuralist methodology, to the results of a study conducted by the PO «ERA» on request of «Internews Ukraine» on the topic «Implementation of media education and media literacy in secondary schools of Ukraine» in April - May 2015 and 2016. Application of the assemblage method provides a specific understanding of social reality, which is regarded as fundamentally multiple, interactive, artificial and uncertain. In this connection, the task of the researcher is to seek and to clarify how the integrality can exist in the perception of social actors from multiplicity of social reality. The study of the assemblage method involves the identification of three components: the presence, manifest of absence and the other. Application of this method to study the results makes it possible to present the results from an new point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maryna Sobolevska, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13, Volodymyrska str., Kyiv, 01601, Ukraine

Doctor of Sociological Science, Associate Professor, Chair of Theory and History of Sociology, msobolevska@gmail.com 

References

Knorr-Cetina K. The manufacture of knowledge: an essay on the constructivist and contextual nature of science. – Oxford: Pergamon Press, 1981.

Бурдье П. Практический смысл / П. Бурдье. - СПб.: Алетейя; М.: Институт экспериментальной социологии, 2001. - 562 с.

Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации / Э. Гидденс. – М.: Академический Проект, 2005. - 528 с.

Делез Ж., Гваттари Ф. Тысяча плато. Капитализм и шизофрения / Ж. Делез, Ф. Гваттари; пер. с фр. – Екатеринбург: У-Фактория; М.: Астрель, 2010. – 895 с.

Ло Дж. После метода: беспорядок и социальная наука / пер. с англ. – М.: Изд-во Института Гайдара, 2015. – 352 с.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini/

Дорош М. Війна — зоряний час для медіаосвіти? / Дорош М. – Режим доступу: http://ujf.org.ua/?p=7122

Медіаосвіта школярів в Україні. – Режим доступу: https://dostup.pravda.com.ua/request/miediaosvita_shkoliariv_v_ukrayi

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редація). - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini_nova_redaktsiya

Череповська Н. Медіакультура та медіаосвіта учнів ЗОШ: візуальна медіа культура / Наталя Череповська. – К.: Шк. світ, 2010. – 128 с.
Published
2017-03-27
How to Cite
Sobolevska, M. (2017). This Obscure Object of Study, or Attempt to Use the Assemblage Method to the Study of Results the Implementation of Media Education in Secondary Schools in Ukraine. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 37, 65-71. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8000
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology