Giftedness as a Scientific Concept and a Social and Psychological Phenomenon
Abstract
This article raises the issue of individuals engaging in the practice of the co-presence as an instrument of solidarity production. In today's world, a common space of information and communication creates globally recognizable symbols, which leads to an intensification of sign environment of modern man. Reference to the signs may not include actual meanings, but actualize a variety of identities, form stereotypes of perception and engage individuals in certain practices, one of which is solidarity. Externaly demonstrated symbolic solidarity may imply a much wider range of intentions, than the expression of positive attitude towards others. Thus, we may conclude that there is a fragmentation and «blur» of solidarity in the modern world.
Downloads
References
2. Podolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.
3. Антонова О. Є. Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу: монографія / О. Є. Антонова. – Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2005. – С. 431−456.
4. Богоявленская Д. Б. Рабочая концепция одаренности / Д. Б. Богоявленская // Вопросы образования. – 2004. – №2. – С. 5−95.
5. Сагалакова А. Б. Специфіка соціально-психологічних проблем обдарованих випускників України / А. Б. Сагалакова, Н. Б.
Соколовська // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2013. – № 2. – С. 68–72.
6. Панфилов А. Подготовка учителя к работе с одаренным
и детьми / А. Панфилов // Педагогика. – 2004. – №2. – С. 99–100.
7. Липова Л. Специфіка навчання обдарованих дітей / Л. Липова, Л. Морозова, Л. Луценко // Рідна школа. – 2003. – № 7.– С. 8−11.
8. Подольская Е. А. Образовательные технологии: смысл и основные принципы / Е. А. Подольская // Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту «Нар. укр. акад.». – Х., 2014. – Т. 20. – С. 18–25.
9. Комплексна програма розвитку освіти м. Харкова на 2011-2017 роки. Проект «Обдарована молодь» [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.kharkivosvita.net.ua/document/2447
10. Назарко О. И. Формирование «жизненной компетенции» интеллектуально одаренных учащихся / О. И. Назарко. – Харьков : Изд-во НУА, 2015. – С. 293−296.