Visual Communication in the Social Transformation Conditions: Updating of the Semantic Space

  • Natalia Udris Kyiv National University of Culture and Arts, 36, st. Yevhen Konovalets, Kiev 01601, Ukraine, udris.nata@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1831-5476
Keywords: visual communication, sign, symbol, social transformation, design

Abstract

The article deals with the sociological aspects of visual communication during the period of social transformation in Ukraine in the end of the 2013 - 2015 years. We investigate the practice of new visual images, signs and symbols. Determined by the dynamics of their socialization or disappearance. It turns out the level of self-organization and the organizational nature of the acts of visual communication. The author concludes that visual communication is an integral part of social change, and professional associations that are developing its media should be seen as influential social institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Udris, Kyiv National University of Culture and Arts, 36, st. Yevhen Konovalets, Kiev 01601, Ukraine, udris.nata@gmail.com

PhD in Sociology, Associate Professor of the Department of Graphic Design and Advertising

References

1. Визуальная антропология: настройки оптики / Под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2009.

2. Даниленко О. А. Конструирование истории и конфликтный потенциал социокультурных идентичностей в Украине (2005-2006, 2013-2014) / Оксана Даниленко // Перекрестки. Журнал исследований восточноевропейского Пограничья, Вильнюс, Литва, Европейский гуманитарный университет. – N 1-2. – 2014. – С.24-45.

3. Моніторинг громадської думки населення України: березень-квітень 2015 р. [Електронний ресурс] / Режим доступу http://www.uisr.org.ua/img/upload/files/2015%2004%2009%20PR_SMC&UISR.pdf

4. Бевзенко Л. Социальная самоорганизация. Синергетическая парадигма: возможности социальных интерпретаций / Любовь Бевзенко. – К.: Институт социологии НАН Украины, 2002. – 437 с.

5. Удріс Н. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя ХХІ ст. / Наталя Удріс // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип.199. Т.211. Соціологія. – Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2013. – С. 38–43.

6. Жигарева А. Визуализация социального пространства современного общества (социально-философский анализ) [Электронный ресурс] / Алина Жигарева. – Режим доступу : http://ens.mil.ru/science/publications/more.htm?id=10814694@cmsArticle.

7. Ж. Бодрийяр. Симулякры и симуляции / Жан Бодрийяр. [Электроный ресурс] http://lit.lib.ru/k/kachalow_a/simulacres_et_simulation.shtml

8. Вильковский М. Социология архитектуры / Вильковский Михаил. – М.: Фонд «Русский авангард», 2010. – 592 с.

9. Виноградов П. Визуальная культура личности: генезис, структура и функции / Павел Виноградов / [Электронный ресурс] // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. – 2010. – № 136. – Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/vizualnaya-kultura-lichnosti-genezis-struktura-i-funktsii.

10. Даниленко О. Парадоксы повседневности: осмысление в русле визуальной социологии / Даниленко Оксана Акимовна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – ХНУ імені В. Н. Каразіна – 2013. – № 1053. – С. 94-108.

11. Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования: учебник/ Петр Штомпка / пер. с польск. Н.В. Морозовой, авт. вступ. ст. Н.Е. Покровский. – М.: Логос, 2007. – 168 с.

12. Мистецтво часів революції. Частина 1. Плакати й наліпки. [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://ua-indymedia.livejournal.com/691108.html#cutid1

13. Інтерв’ю з авторами плакату «Я – крапля в морі, який змінить Україну». [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://ua.livejournal.com/1207325.html

14. Протестное искусство на Майдане: Плакаты, перформансы, стрит-арт». [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://gigamir.net/agenda/culture/pub582531

15. Назаров М., Папантиму М. Визуальные образы в социальной коммуникации / Михаил Назаров, Мария Папантиму. – М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 216 с.

16. The voice of peace плакатная акция в поддержку Украины [Электронний ресурс] / Режим доступу: http://varto.org.ua/ru/news/185

17. Конкурс плакату «Про нас». Украины [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://konkurs2111.mmr.ua/

18. Міністерство культури оголосило Всеукраїнський конкурс патріотичного плакату [електронний ресурс] / Режим доступу: http://mincult.kmu.gov.ua/mincult/uk/publish/article/416245
Published
2016-10-18
How to Cite
Udris, N. (2016). Visual Communication in the Social Transformation Conditions: Updating of the Semantic Space. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 35, 60-66. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/5494
Section
Empirical Researches of Modern Society