Візуальна комунікація в умовах суспільних трансформацій: оновлення семантичного простору

  • Natalia Udris Київський національний університет культури і мистецтв, 36, вул. Євгена Коновальця, Київ 01601, Україна, udris.nata@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1831-5476
Ключові слова: візуальна комунікація, знак, символ, суспільні трансформації, дизайн

Анотація

У статті вивчаються соціологічні аспекти функціонування візуальної комунікації та графічного дизайну, що її забезпечує, під час значущих соціальних трансформацій на прикладі подій в Україні у період кінця 2013 - 2015 рр. На основі аналізу приватних ініціатив та діяльності громадських об’єднань протягом зазначеного періоду досліджується практика появи нових візуальних образів, знаків і символів під час активних соціальних подій, визначається динаміка їхньої соціалізації чи зникнення, з’ясовується рівень самоорганізації та організаційної природи актів візуальної комунікації. Зазначене вище узагальнюється відповідно до теорії знаково-символічних систем та символічного інтеракціонізму. Аналізуються нові символи, що з’явились у семантичному полі української комунікації внаслідок реальних подій та закріпились як сталі форми візуальної комунікації. Автор доходить висновку, що візуальна комунікація є невід’ємною складовою суспільних трансформацій, а фахові об’єднання, що розробляють її носії, необхідно розглядати як впливові соціальні інститути.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Natalia Udris, Київський національний університет культури і мистецтв, 36, вул. Євгена Коновальця, Київ 01601, Україна, udris.nata@gmail.com

кандидат соціологічних наук, доцент кафедри графічного дизайну і реклами

Посилання

1. Визуальная антропология: настройки оптики / Под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2009.

2. Даниленко О. А. Конструирование истории и конфликтный потенциал социокультурных идентичностей в Украине (2005-2006, 2013-2014) / Оксана Даниленко // Перекрестки. Журнал исследований восточноевропейского Пограничья, Вильнюс, Литва, Европейский гуманитарный университет. – N 1-2. – 2014. – С.24-45.

3. Моніторинг громадської думки населення України: березень-квітень 2015 р. [Електронний ресурс] / Режим доступу http://www.uisr.org.ua/img/upload/files/2015%2004%2009%20PR_SMC&UISR.pdf

4. Бевзенко Л. Социальная самоорганизация. Синергетическая парадигма: возможности социальных интерпретаций / Любовь Бевзенко. – К.: Институт социологии НАН Украины, 2002. – 437 с.

5. Удріс Н. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя ХХІ ст. / Наталя Удріс // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип.199. Т.211. Соціологія. – Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2013. – С. 38–43.

6. Жигарева А. Визуализация социального пространства современного общества (социально-философский анализ) [Электронный ресурс] / Алина Жигарева. – Режим доступу : http://ens.mil.ru/science/publications/more.htm?id=10814694@cmsArticle.

7. Ж. Бодрийяр. Симулякры и симуляции / Жан Бодрийяр. [Электроный ресурс] http://lit.lib.ru/k/kachalow_a/simulacres_et_simulation.shtml

8. Вильковский М. Социология архитектуры / Вильковский Михаил. – М.: Фонд «Русский авангард», 2010. – 592 с.

9. Виноградов П. Визуальная культура личности: генезис, структура и функции / Павел Виноградов / [Электронный ресурс] // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. – 2010. – № 136. – Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/vizualnaya-kultura-lichnosti-genezis-struktura-i-funktsii.

10. Даниленко О. Парадоксы повседневности: осмысление в русле визуальной социологии / Даниленко Оксана Акимовна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – ХНУ імені В. Н. Каразіна – 2013. – № 1053. – С. 94-108.

11. Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования: учебник/ Петр Штомпка / пер. с польск. Н.В. Морозовой, авт. вступ. ст. Н.Е. Покровский. – М.: Логос, 2007. – 168 с.

12. Мистецтво часів революції. Частина 1. Плакати й наліпки. [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://ua-indymedia.livejournal.com/691108.html#cutid1

13. Інтерв’ю з авторами плакату «Я – крапля в морі, який змінить Україну». [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://ua.livejournal.com/1207325.html

14. Протестное искусство на Майдане: Плакаты, перформансы, стрит-арт». [Электроний ресурс] / Режим доступу: http://gigamir.net/agenda/culture/pub582531

15. Назаров М., Папантиму М. Визуальные образы в социальной коммуникации / Михаил Назаров, Мария Папантиму. – М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 216 с.

16. The voice of peace плакатная акция в поддержку Украины [Электронний ресурс] / Режим доступу: http://varto.org.ua/ru/news/185

17. Конкурс плакату «Про нас». Украины [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://konkurs2111.mmr.ua/

18. Міністерство культури оголосило Всеукраїнський конкурс патріотичного плакату [електронний ресурс] / Режим доступу: http://mincult.kmu.gov.ua/mincult/uk/publish/article/416245
Опубліковано
2016-10-18
Як цитувати
Udris, N. (2016). Візуальна комунікація в умовах суспільних трансформацій: оновлення семантичного простору. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 35, 60-66. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/5494
Розділ
Емпіричні дослідження сучасного суспільства