Business Activity: Problems of Forming of the Motivation Complex
Keywords:
business activities, historical background and institutional business activity, motivational structure, motivational complex
Abstract
The article deals with business activities in terms of the sociological interpretation of this category, that has an pronounced interdisciplinary nature. The historical and institutional backgrounds of business activity analized. The types of motivational structures (traditional, ethical, hierarchical, corporate, economic) and their elements that are positive, negative or neutral in addition to the implementation of business activity concidered. Particular attention is paid to the definition of motivational complex, and possible adequate manifestations of business activity in all spheres: economic, social, cultural, political and other.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Верхан Петер X. Предприниматель. Его экономическая функция и общественно-политическая ответственность / Петер X. Верхан; пер. с нем. – Минск.: Эридан, 1992. – 60 с.
2. Шумпетер Й. Теория экономического развития / Й. Шумпетер. – М.: Прогресс, 1982 – 455 с.
3. Мак-Клелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд. – СПб.: Питер, 2007. – 672 с. (Серия «Мастера психологии»)
4. Бакиров В.С. Субъективные и объективные детерминанты социальной активности как личностного свойства / Бакиров Виль Савбанович // Вестник ХГУ. – 1991. - № 351. – С. 26-31.
5. Емельянов Е. Н. Психология бизнеса / Е.Н. Емельянов, С. Е. Поварницина. – М.: АРМАДА, 1998. – 511с.
6. Яковенко Т. В. Деловая активность как социологическая категория / Яковенко Татьяна Владимировна // Методология теория и практика социологического анализа современного общества. – Х.: ХГУ, 1995. – С. 94-97.
7. Якокка Ли Карьера менеджера / Ли Якокка; пер. с англ. – М.: Прогресс, 1991. – 295 с.
8. Грейсон Дж. К.- мл. Американский менеджмент на пороге ХХІ века. / Дж. К. Грейсон- мл., К. О’Делл; пер. с англ. – М.: Экономика, 1991. – 319 с.
9. Саумкина Н. В. Эффективная мотивация персонала при минимальных затратах / Н. В. Саумкина – М.: Вершина, 2008. – 224 с.
10. Здравомыслов А. Г. Человек и его работа в СССР и после: Учебное пособие для вузов / А. Г. Здравомыслов, В. А. Ядов. – М.: Аспект Пресс, 2003. – 485 с.
11. Иванова С. В. Мотивация на 100%: А где же у него кнопка? / С.
В. Иванова. – 2-е изд. – М.: Альпина Бизнес букс, 2006 – 288 с.
2. Шумпетер Й. Теория экономического развития / Й. Шумпетер. – М.: Прогресс, 1982 – 455 с.
3. Мак-Клелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд. – СПб.: Питер, 2007. – 672 с. (Серия «Мастера психологии»)
4. Бакиров В.С. Субъективные и объективные детерминанты социальной активности как личностного свойства / Бакиров Виль Савбанович // Вестник ХГУ. – 1991. - № 351. – С. 26-31.
5. Емельянов Е. Н. Психология бизнеса / Е.Н. Емельянов, С. Е. Поварницина. – М.: АРМАДА, 1998. – 511с.
6. Яковенко Т. В. Деловая активность как социологическая категория / Яковенко Татьяна Владимировна // Методология теория и практика социологического анализа современного общества. – Х.: ХГУ, 1995. – С. 94-97.
7. Якокка Ли Карьера менеджера / Ли Якокка; пер. с англ. – М.: Прогресс, 1991. – 295 с.
8. Грейсон Дж. К.- мл. Американский менеджмент на пороге ХХІ века. / Дж. К. Грейсон- мл., К. О’Делл; пер. с англ. – М.: Экономика, 1991. – 319 с.
9. Саумкина Н. В. Эффективная мотивация персонала при минимальных затратах / Н. В. Саумкина – М.: Вершина, 2008. – 224 с.
10. Здравомыслов А. Г. Человек и его работа в СССР и после: Учебное пособие для вузов / А. Г. Здравомыслов, В. А. Ядов. – М.: Аспект Пресс, 2003. – 485 с.
11. Иванова С. В. Мотивация на 100%: А где же у него кнопка? / С.
В. Иванова. – 2-е изд. – М.: Альпина Бизнес букс, 2006 – 288 с.
Published
2016-10-18
How to Cite
Yakovenko, T. (2016). Business Activity: Problems of Forming of the Motivation Complex. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 35, 27-30. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/5488
Issue
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology