University Education in the Context Classic and Post-non-classic Scientific Paradigms
Abstract
In the article the special aspects of the university education functioning in the context of classical and postnonclassical paradigm are analyzed. It is underlined that the classical paradigm is predetermined the modern didactics of higher school which are characterized by principals disciplinary differentiation, orientation on monism, fundamentalism, elementarizm, reductionism, linear and statistical correlations. In accordance with the ideals and norms of postnonclassical science become important interactivity, holism, polyfundamentalism, complementarities, unsteadiness, synergy, which determine the modern trend of higher education to transdisciplinarity, contextuality, socio-humanitarian security. The main contexts that determine future training of masters as professional experts are analyzed.
Downloads
References
Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну/ пер. с нем. В. Седельника и Н. Федоровой; послесл. А. Филиппова. - М.: Прогресс-Традиция, 2000. – 384 с.
Гидденс Э.Ускользающий мир. Как глобализация меняет нашу жизнь / Энтони Гидденс. – М. : Весь мир, 2004. – 120 с.
Кун Т. Структура наукових революцій / Т. Кун. – К. : Port-Royal, 2001. – 228 с.
Степин В. С. Научная рациональность в техногенной культуре : типы и историческая рациональность / Степин В. С. // Вопросы философии, 2012. – № 5. – 8-26 с.
Фливберг Б. О недоразумениях, связанных с кейс-стади / Фливберг Б. // Социологические исследования, 2005. – № 4. – С. 110-120.