Communicative Practices in the Conditions of Mass Media Space Hybridization: Interdisciplinary Interference as the Epistemological Requirement

Keywords: media space, hybridization, interdisciplinary approach, subjectivity, mass communication

Abstract

The article is devoted to consideration of how modern information technologies have changed the nature of communicative relations, significantly expanded the possibilities and scope of communicative interaction in the information space. By subordinating their goals and results to these possibilities, in particular, the interpretive possibilities of thinking, it gave birth to a new type of information exchange and communicative relationships, which is associated with the entry into the information society. The transfer of a significant part of information flows to the worldwide Internet makes it difficult to control them by certain social institutions. The hybridization of the media space appears as a problem that is increasingly difficult to investigate within the framework of only one scientific discipline, or even field. Thus, interdisciplinary interference appears as an epistemological requirement of media space research, which can be implemented only if clear principles of an interdisciplinary approach are implemented in the field of studying communicative practices, the use of terminology, and the use of effective methodology, which allows for a real synthesis of cognitive tools. A separate issue is the study of new phenomena of the modern media space, in particular, the contamination of the subjectivity of information exchange in Internet networks and the transformation of traditional mass media audiences into interpretive communities. The emergence of new actors who impersonate themselves in Internet networks and are actually "agents of change" requires sociologists to focus their attention on these new subjects. Large-scale quantitative studies, which were relevant to the mass audiences of traditional media at the end of the last century, no longer give the expected result. The conceptual prerequisites for activating the appeal to the possibilities of interdisciplinarity are the transformations of modern communicative processes, which cause not only an increase in attention to the manifestations of subjectivity on the part of both the media communicator and the recipient, but also the importance of applying an interdisciplinary approach to the multidimensionality of transformations in the modern hybridized media space.

Downloads

Author Biography

Olga Susska, National University of Kyiv-Mohyla Academy, St. 2 Hryhoriya Skovorody, Kyiv, 04655, Ukraine

Doctor of Sociological Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of public relations of the social sciences and social technologies faculty

References

/

References

Дослідження GlobalLogic (липень 2022). Найпопулярніші соцмережі в Україні. URL: https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/ (дата звернення: 12.08.2022)

Єрмоленко А. М. Ґабермас Ю. Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеракції та життєвий світ. Комунікативна практична філософія. Тексти. Київ: Лібра, 1999. С. 287-324.

Злобіна О. Г. Особистість як суб’єкт соціальних змін. Київ: Ін-т соціології НАН України, 2004. 400 с.

Злобіна О.Г. Соціальний активізм в рольовому вимірі – волонтери, активісти, аґенти змін. Тези доповідей IV Конгресу САУ «Трансформація соціальних інститутів в інформаційному суспільстві» (м. Харків, 28-29 жовтня 2021 р.). Харків, 2021. С. 450-452.

Королько В. Г., Сусська О. О. Соціопатерни війни: як медіапростір впливає на соціопсихологічні настрої суспільства. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. Вип. 41. Одеса, 2022. С. 47-52. DOI: https://doi.org/10.32782.2663-5208.2022.41.7

Круглий стіл «Аґенти соціальних змін у суспільстві нестійкої інституціональності: особистості, ідеї, соціальні рухи» (Інститут соціології НАН України, 3 грудня 2019 р., м. Київ). Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2020. № 2. С. 123-162.

Подшивалкіна В. І. Самодетермінація соціальних суб’єктів: до дискусії про аґентність у соціології. Тези доповідей IV Конгресу САУ «Трансформація соціальних інститутів в інформаційному суспільстві» (м. Харків, 28-29 жовтня 2021 р.). Харків, 2021.С. 441-443.

Скокова Л. Г. Поширення практико-орієнтованих підходів в якісних дослідженнях медіа. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. Вип. 6. Одеса, 2018. С. 17-22.

Соболєва Н. І. Соціальний активізм у суспільстві нестійкої інституціональності: аґенти впливу та аґенти змін. Круглий стіл «Аґенти соціальних змін у суспільстві нестійкої інституціональності: особистості, ідеї, соціальні рухи». Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2020. № 2. С. 138-141.

Сокурянская Л. Г. Проблема субъекта в современной социологии. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. Харків: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2003. С. 24-30.

Сокурянская Л. Г. Социальная субъектность как социологическое понятие и социальный феномен. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. праць. Харків: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2001. С. 36-41.

Сокурянская Л. Г., Голиков А. С. Дискурс социального субъекта и субъект социального дискурса: возможность знаниевых теорем. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (17), I.: 108, 2016. С. 58-65.

Сокурянська Л. Г. Суб’єкт помер!? Хай живе суб’єкт! Вісник Львівського державного університету. Серія соціологія. 2008. Вип. 2. С. 18-30.

Сусская О. А. Социологические проекции личности: интерпретация – персонификация – виртуализация: монография. Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing, AV Akademikerverlag GmbH &Co. KG, 2014. 132 с.

Cусська О. О. Персоніфікація в засобах масової комунікації та Інтернеті: соціологічні інтерпретації. Габітус. Науковий журнал з соціології. Вип. 10. Одеса, 2019. С. 100-105.

Сусська О. О. Трансформації суб’єкта медіакомунікативних відносин у процесі персоніфікації та контамінації в просторі мас-медіа. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць. Вип. 71. Запоріжжя, 2016. С. 31-40.

Bornschier S., Häusermann S., Zollinger D., etc. (2021). How "Us" and "Them" Relates to Voting Behavior-Social Structure, Social Identities, and Electoral Choice. Comparative Political Studies. Volume 54, Issue 12. October 2021, pp. 2087-2122. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414021997504 (дата звернення: 11.08.2022)

Merton Robert K. (1996). On Social Structure and Science. Ed. By Piotr Sztompka. Chicago. The University of Chicago Press. 394 p

Sack Robert D. (1980). Science and Subjectivity. In: Conceptions of Space in Social Thought. Critical Human Geography. Palgrave, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16433-2_2 (дата звернення: 12.11.2022)

Shapin S. (2012). The sciences of subjectivity. Social Studies of Science. Vol. 42, No. 2 (April 2012), pp. 170-184. URL: https://www.jstor.org/stable/23210205 (дата звернення 12.08.2022)

Susska O. (2022). The problem of the exhaustion of "anti-truth" as a propaganda tool in mass media discourse. European Political and Law Discourse. 2022. Volume 9. Issue 5, Р. 60-65 (Index Copernicus)

Susskaya O., Budanova A. (2019). Social aspects of human-computer interactions in the media: tendencies and threats. Proceedings CSIS’19. XIh International Scientific and Theoretical Conference "Communicative strategies of Information Society”. October 25-26, Saint-Petersburg. ACM Journal, USA. pp.134-140. URL: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=3373722

Susska O., Chernii L., Sukharevska H. (2022). Media as a tool of manipulative technology of Russian infoaggression in the Ukrainian media space. AD ALTA, Journal of Interdisciplinary Research. Volume 12, Issue 1, Special Issue XXV. 2022. P. 228-234

Published
2022-11-30
How to Cite
Susska, O. (2022). Communicative Practices in the Conditions of Mass Media Space Hybridization: Interdisciplinary Interference as the Epistemological Requirement. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, (49), 37-46. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2022-49-04
Section
Empirical Researches of Modern Society