The conceptualization of new subjectivity and its manifestations in the education sphere in Ukraine
Abstract
Authors demonstrate that the influence of globalization is contradictory with respect to the socio-cultural sphere and causes transformation of moral and ethical values and changes traditional manifestations of the human capital subjectivity. In this regard, the problem of a new subjectivity arises in scientific discourse, the understanding of which does not contradict the established concept of personality subjectivity, while at the same time supplementing it with the specific psychophysical features of the carriers of this subjectivity. A new subjectivity can manifest (and manifests) itself in a situational change in the ways of self-realization, depending on the circumstances. Under conditions of unpredictability of moral transformation, it is important to direct manifestations of subjectivity in favor of society, while simultaneously preventing negative consequences, and this mission should be performed by state institutions. Using the example of the educational sphere as the most important producer of human capital, it is proved that within the system itself there are carriers of a new subjectivity amongst the best representatives of the pedagogical environment, but they are still not enough for fundamental changes across the country, mainly because of bureaucratic obstacles to pedagogical creativity. It is assumed that the role of the state is crucial for the start of the desired changes in education, and it is advisable to focus on the priority efforts to improve the regulatory framework to release faculty’s creative potential and to provide institutions with modern resources for information and communication technologies. It is argued that in general the state policy of promoting positive manifestations of the new subjectivity will be effective if it relies on the interests of individuals and high-level groups of such subjectivity, using the modern capabilities of information and communication technologies to enhance network interaction between them. This is especially true during the global COVID-19 pandemic, since the activity of the carriers of a new subjectivity can contribute to the stabilization of society.
Downloads
References
/References
Сальніков С. З. Розуміння суб’єктності в контексті формування і розвитку громадянського суспільства. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: матеріали звітної науково-практичної конференції викладачів, докторантів та аспірантів, 14–18 березня 2016 року. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. C. 91–92.
Литвин Є. Суб’єктність особистості в контексті політичної гри. Віче, 2010. № 2. С. 16–17.
Фаріна Я. О. Суб’єкт і суб’єктність як соціальні феномени: наукові інтерпретації. Наукові праці – Соціологія, 2012. Т. 184. Вип. 172. С. 42–46. URL: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/sociology/2012/184-172-9.pdf.
Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: монография. Харьков: Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина, 2006. 576 с.
Шваб К. Четвертая промышленная революция: монография. Москва: Эксмо, 2016. 208 с.
Лешкевич Т. Г. «Глобальный модерн» и новое понимание субъектности. Век глобализации, 2017. № 3 (23). С. 31–42.
Самаєва Ю. Дарон Аджемоглу: «Нищити завжди легше, ніж будувати». ZN.UA, 2019. № 35. 21–27.09.
Панарин А. С. Искушение глобализмом. Москва: Эксмо, 2003. 416 с.
Почепцов Г. Як людина втратила свою свободу. ZN.UA. 2019. № 38. 12–18.10.
Высшее образование в XXI веке: подходы и практические меры. СГУ. Москва, 1999. 36 с. С. 3.
Михайленко О., Блейон Т. Постіндустріальна освіта: куди йдемо? ZN.UA, 2016. № 43–44. 19–25.11.
Кендюхов О. Цифрова школа. ZN.UA, 2019. № 22–23. 14–21.06.
Онищенко О. Віталій Шевчук: «Я просто роблю те, що мені цікаво». ZN.UA, 2019. № 12. 30.03–05.04.
Варгола Н. Курс, який може змінити життя. ZN.UA, 2017. № 14. 15–21.04.
Чумаченко С. Майбутнє української освіти. Нотатки оптиміста. ZN.UA, 2017. № 9. 11–17.03.
Конєв В. Вирватися із зачарованого кола. ZN.UA, 2018. № 50. 28.12–11.01.
Котляр А. Інкубатор майбутнього, або Звідки взяти невипадкових лідерів? ZN.UA, 2017. № 14. 14–21.04.
Соціальні інтереси в контексті соціокультурної модернізації / За ред. О. Злобіної. Київ: ІС НАНУ, 2011. 323 с.
Социальная психология: учебник для высших учебных заведений / Г. М. Андреева. 5-е издание, исправленное и дополненное. Москва: Аспект Пресс, 2003. 364 с.
Salnikov, S. Z. (2016) Understanding subjectivity in the context of the formation and development of civil society. In Unity of teaching and scientific research - the main principle of the university: materials of the reporting scientific-practical conference of lecturers, doctoral students, and graduate students, 14-18 March 2016. Kyiv: Publishing house of The National Pedagogical Dragomanov University, pp. 91-92 [in Ukrainian]
Lytvyn, Ye. (2010) Personality subjectivity in the context of a political game. Viche, No. 2. Pp. 16-17 [in Ukrainian]
Farina, Ya. O. (2012) Subject and subjectivity as social phenomena: scientific interpretations. Scientific works – Sociology, Vol. 184. Issue 172. Pp. 42-46. URL: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/sociology/2012/184-172-9.pdf [in Ukrainian]
Sokyryanskaya, L. G. (2006) Studenthip on the way to another society: the value discourse of the transition: a monograph. Kharkov: V. N. Karazin Kharkiv National University [in Russian]
Shvab, K. (2016) The fourth industrial revolution: a monograph. Moscow: Eksmo [in Russian]
Leshkevych, T. G. (2017) «Global modern» and a new understanding of subjectivity. The age of globalization.No. 3 (23). pp. 31-42 [in Russian]
Samaieva, Yu. (2019) Daron Acemoglu: "To destroy is always easier than to create" ZN.UA. No. 35. 21-27.09 [in Ukrainian]
Panarin, A. S. (2003) The temptation of globalism. Moscow: Eksmo [in Russian]
Pocheptsov, H. (2019) How a man lost his freedom. ZN.UA. No. 38. 12–18.10. [in Ukrainian]
Higher education in the 21st century: approaches and practical measures. (1999) SGU. Moscow [in Russian]
Mykhailenko, O., Bleion, T. (2016) Post-industrial education: where are we going?ZN.UA. No. 43–44. 19–25.11 [in Ukrainian]
Kendiukhov, O. (2019) Digital school. ZN.UA. No. 22–23. 14–21.06 [in Ukrainian]
Onyshchenko, O. (2019) Vitalii Shevchuk: «I do what I am interested in». ZN.UA. No. 12. 30.03–05.04 [in Ukrainian]
Varhola, N. (2017) Direction that can change life. ZN.UA. No. 14. 15–21.04 [in Ukrainian]
Xumachenko, S. (2017) The future of Ukrainian education. Notes of an optimist. ZN.UA. No. 9. 11–17.03 [in Ukrainian]
Koniev, V. (2018) Break out of the vicious circle. ZN.UA. No. 50. 28.12–11.01 [in Ukrainian]
Kotliar, A. (2017) An incubator of the future, or where to get non-random leaders? ZN.UA. No. 14. 14–21.04 [in Ukrainian]
Zlobina, O. (Ed.). (2011) Social interests in the context of socio-cultural modernization. Kyiv: Institute of Sociology NAS of Ukraine [in Ukrainian]
Andreeva, G. M. (2003) Social psychology: a textbook for higher education institutions. Moscow: Aspekt Press [in Russian]