Concept of the Hidden Curriculum: Actualization and Conceptualization in the Problem Field of Sociology of Education

  • Irena Nechitaylo Kharkiv University of Humanities People's Ukrainian Academy, 27 st. Lermontovsky, Kharkov 61024, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0656-0370
Keywords: conceptual model, hidden curriculum, sociology of education

Abstract

The article is devoted to the analysis of the concept "The hidden curriculum" and conceptualization of it as the phenomenon. It is underlined that as a rule the hidden curriculum is loaded with negative connotation. But in author’s opinion, in the conditions of passing to the humanistic, personality-oriented paradigm of education, there are pre-conditions of actualizing concept "The hidden curriculum ", filling it with new sense. An author asserts that curriculum can both to limit the individual displays of personality and to assist their development, to form qualities necessary for successful inclusion of individual in social processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irena Nechitaylo, Kharkiv University of Humanities People's Ukrainian Academy, 27 st. Lermontovsky, Kharkov 61024, Ukraine

Candidate of Sociology, Senior Lecturer, Department of Sociology, nechit@ukr.net

References

1. Социология образования перед новыми вызовами (круглый стол) // Социс. – 2000. – №6. – С. 58-66.

2. Осипов А.М. Социология образования в России: проблемы и перспективы / А.М. Осипов, В.В. Тумалев // Социс. – 2004. – №7. – С. 2-18.

3. Нечаев В.Я. Социология образования / В.Я. Нечаев. – М: Изд-во МГУ 1992. – С. 5-23.

4. Филиппов Ф.Р. Социология образования / Ф.Р. Филиппов. – М. : Наука, 1980. – С.19-39.

5. Иллич И. Освобождение от школ / И. Иллич (Deschooling Society, 1971). – Москва: Просвещение, 2006. – 160 с.

6. Браславски С. Куррикулум [Электронный ресурс] / С. Браславски. - МБП-ЮНЕСКО, Женева, 2003. Режим доступа: http://www.ibe.unesco.org/AIDS/doc/Braslavski_curriculum_RU.pdf . Загл. с экрана.

7. Вакан Л. Социология образования П. Бурдье [Электронный ресурс] / Л. Вакан. – 2007. Режим доступа: http://www.i-u.ru/biblio/archive/vakan_coz/ . Загл. с экрана.

8. Дудина В. Экспертные культуры и скрытая учебная программа в высшем образовании / Дудина Виктория Ивановна // Журнал социологии и социальной антропологии. – 2005. – Т.VIII, № 2. – С. 93-109.

9. Бернстайн Б. Класс, коды и контроль: структура педагогического дискурса / Б. Бернстайн. – М. : Просвещение, 2008. – 272 с.

10. Филиппова О.А. Политики идентичности: антропологические методы и социокультурные интерпретации / О.А. Филиппова, Ю.Г. Сорока // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства.. – 2009. Вип.15. – С. 129-135.

11. Луман Н. Общество как коммуникативная система (Часть 1) / Н. Луман. – М. : Изд-во "Логос", 2004. – 232 с.

12. Дюркгейм Э. Социология образования / Э. Дюркгейм; под ред. В.С. Собкина, В.Я. Нечаева М. : ИНТОР, 1996. – 47 с.

13. Астахова В.И. Об особенностях и задачах гражданско-патриотического воспитания в современной Украине: [из опыта ХГУ "НУА"] / В.И. Астахова // Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту "Нар. укр. акад.". – Х., 2009. – Т. 15. – C. 7-23.
Published
2019-08-29
How to Cite
Nechitaylo, I. (2019). Concept of the Hidden Curriculum: Actualization and Conceptualization in the Problem Field of Sociology of Education. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (993), 176-180. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/14081
Section
Researches of the Problems of Youth and Education