The Role of School History Textbooks in Forming Students' Tolerance

Keywords: tolerance, historical education, school textbook, the formation of core competencies

Abstract

The article examines the role of school history textbook in the process of formation of tolerance students; discusses the theoretical interpretation of the concept of "tolerance" as tolerance factors of personality traits, analysis the necessity of tolerance as one of the basic principles in the development of teaching and learning materials for the school history textbooks. Survey of theoretical interpretations of the concept of "tolerance" allowed the author to highlight three aspects of this phenomenon: the tolerant worldview as a moral value, the tolerant communication as communicative norms and the tolerant behavior of consolidating strategy. In conclusion are listed skills and abilities, which are the mechanism for the formation of tolerance. They are grouped according to core competencies of history education: general cultural, social, information competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadezhda Korytnikova, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine

Associate Professor, Department of Methods of Sociological Research, kort-nadeshda@yandex.ru

References

1. Панина Н. В. Факторы национальной идентичности, толерантности, ксенофобии и антисемитизма в современной Украине / Н. В. Панина // Социология: теория, методы, маркетинг. – 2005. - № 4. – С. 26–45.

2. Головаха Е., Панина Н. Национальная толерантность и идентичность в Украине: опыт применения шкалы социальной дистанции в мониторинговом социологическом исследовании / Е. Головаха, Н. Панина // Социологический журнал. – 2005. – № 4.

3. Паниотто В. И. Динамика ксенофобии и антисемитизма в Украине (1994-2007) / В. И. Паниотто // Социология: теория, методы, маркетинг. – 2008. – № 1. – С. 197–214.

4. Григорьева О. Проблема интолерантности в пространстве современного межкультурного взаимодействия / О. Григорьева // Журнал исследований социальной политики. – 2011. – Т. 9. – № 1. – С. 138–141.

5. Хабермас Ю. Когда мы должны быть толерантными? О конкуренции видений мира, ценностей и теорий / пер. А. А. Зотов // Социологические исследования. – 2006. – № 1. – С. 45–53.

6. Соколов В. М. Толерантность: состояние и тенденции / В. М. Соколов // Социологические исследования. – 2003. – № 8. – С. 54 – 63.

7. Шипилов А. В. Демократия и толерантность / А. В. Шипилов // Социологические исследования. – 2005. – № 3. – С. 38 – 43.

8. Толерантность / [Ойзерман Т. И., Мчедлова Е. М., Логинов А. В., Тощенко Ж. Т. и др.] ; под общ. ред. М. П. Мчедлова. – М.: Республика, 2004. – 416 с.

9. Хижняк О. В. Соціальна толерантність в теоретико-соціологічному вимірі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соцiол. наук : 22.00.01 «Теорія та історія соціології» / О. В. Хижняк. — Харків, 2010. — 20 с. — укp.

10. Лебедева О. В. Толерантность в модернистских и постмодернистских социологических теориях: её преломление в практике дипломатических отношений: дис. … кандидата социол. наук : 23.00.02 / Ольга Владимировна Лебедева. – Москва, 2006. – 174 с.

11. Иванова Л. М. Формирование толерантности в системе современного менталитета учащихся старшего школьного возраста (На примере изучения обществоведческих дисциплин в национальной школе): дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.01 / Лилия Михайловна Иванова. – Якутск, 2003. – 181 c.

12. Кудзиева Н. Ю. Формирование толерантности у субъектов высшего профессионального образования: дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.08 / Наталья Юрьевна Кудзиева. – Москва, 2003. – 163 c.

13. Панченко С. А. Развитие толерантности как условие сохранения психологического здоровья подростков: дис. ... кандидата псих. наук : 19.00.07 / Светлана Анатольевна Панченко. – Ставрополь, 2007. – 258 с.

14. Хижняк О.В. Соціологічні підходи до вивчення соціальних проблем (на прикладі концептуалізації толерантності) / О.В. Хижняк // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : Збірник наукових праць. – Випуск 16. – Х. : ХНУ імені В.Н. Каразіна. – 2010. – С. 66–71.

15. Победа Н. А. Толерантность: содержательные смыслы и социологическая интерпретация / Н. А. Победа // Социологические исследования. – 2007. – № 6. – С. 13–28.

16. Зеленина Е. Букет невежества и пошлости, или Что осталось за кадром происшествия на Форуме министров образования европейских стран? // Время. – 27.09.2011. – С. 3.

17. Декларация принципов толерантности, принятая на 28-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН 16 ноября 1995 г. – [Электронный ресурс]. – Declaration of Principles on Tolerance (UNESCO). – Available from : http://www.unesco.org/webworld/peace_library/UNESCO/HRIGHTS/124-129.HTM.

18. Семинар-тренинг "Формирование толерантного поведения у детей и подростков" – [Электронный ресурс]. – Сибирский центр инновационных педагогических технологий «Открытие». – Режим доступа : http://www.open.websib.ru/service2-1.php

19. Элиасберг Н. И. Формирование толерантности школьников в системе гражданско-правового образования / Н. И. Элиасберг // Преподавание истории и обществознания в школе. – 2009. – № 2. – С. 56–62.

20. Форосова В. В. О религиозных корнях толерантности / В. В. Форосова // Социологические исследования. – 2004. – № 1. – С. 54–61.

21. Рубцова О. В. Теоретические основы формирования этико-правовой культуры и толерантности обучающихся [Электронный ресурс] / О. В. Рубцова // Проект «Новое поколение». – Режим доступа : http://www.74213np.edusite.ru/p66aa1.html

22. Яковенко Н. Концепція нового підручника української історії / Н. Яковенко // Історія України. – 2010. – № 29 (669). – С. 13–19.

23. Викладання історії в школі: на шляху до толерантності. – Аналітичний звіт за результатами проекту, який реалізований за фінансової та організаційної підтримки Міжнародного фонду «Відродження» (жовтень 2010 - травень 2011 рр., м. Харків). – [Електроний ресурс]. – Східноукраїнський Фонд соціальних досліджень. – Режим доступу: http://www.sociology.kharkov.ua/fond/report/

24. Липман М. Обучение с целью уменьшения насилия и развития миролюбия / М. Липман // Вопросы философии. – 1995. – № 2. – С. 110–121.
Published
2019-08-13
How to Cite
Korytnikova, N. (2019). The Role of School History Textbooks in Forming Students’ Tolerance. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1053), 172-177. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13797
Section
Researches of the Problems of Youth and Education