The Influence of Social and Communication Technologies on Consumer Choice
Abstract
In the article possibilities of application of socially-communicative technologies are examined for realization of influence on the choice of consumers. It is marked that in modern society most effective are the technologies, aimed at forming of necessities and desires of consumers, the use of that gives possibility to the certain subjects to influence on consumers as social group, her certain parameters, by a result what changes come forward in behavior of consumers in the directions desired for these subjects. Authorial classification of such technologies to that an author attributes is offered: 1) all varieties of "direct" advertisement; 2) development of brands of lifestyles; 3) instruments of PR; 4) emotionalazing; 5) standards of sales and service; 6) creation of complex products, in particular malls centers. The features of application and influence are also analyzed on the choice of consumers of each of them.
Downloads
References
2. Гавра Д. П. Социально-коммуникативные технологии: сущность, структура, функции [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://jarki.ru/wpress/2010/02/28/937/.
3. Бодрийяр Ж. К критике политической экономии знака / Ж. Бодрийяр ; пер. с фр. Д. Кралечкин. — М. : Академический Проект, 2007. — 335 с. — (Философские технологии).
4. Абанкина Т. Экономика желаний в современной цивилизации досуга [Электронный ресурс] / Т. Абанкина. — Отечественные записки. — 2005. — № 4. — Режим доступа : http://www.strana-oz.ru/2005/4/ekonomika-zhelaniyv-sovremennoy-civilizacii-dosuga.
5. Горбунова М. Ю. Управление поведением потребителя в контексте эмоционально-коммуникативного сервиса / Ю. М. Горбунова, О. В. Понукалина // Социологические исследования. — 2012. — № 4. — С. 78—88.
6. Тамберг В. Бренд: боевая машина бизнеса / В. Тамберг, А. Бадьин. — М. : ЗАО «Олимп-Бизнес», 2005. — 127 c.
7. Ильин В. И. Потребление как дискурс : Учебное пособие / В.И. Ильин. — СПб. : Интерсоцис, 2008. — 446 с. (Серия «Библиотека современного гуманитарного знания»).
8. Михайлова О. И. Потребитель в молле: между свободой выбора и стратегиями ограничения потребительского поведения [Электронный ресурс] / О. И. Михайлова, О. Ю. Гурова // Экономическая социология. — 2009. — Т. 10. — № 3. — С. 41–57. — Режим доступа к журн. : http://ecsoc.hse.ru/data/970/588/1234/ecsoc_t10_n3.pdf#page=41.