Communicative Potential of Music Culture
Keywords:
musical culture, communication, musical message, social meanings, understanding
Abstract
The article describes the communicative potential of musical culture. Particular attention is paid to the study of meanings that play the main role in transmission of social information into musical messages. The author offers a new perspective on the study of musical culture, which allows us to view its communicative possibilities in the contemporary conditions.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Tagg F. Analyzing Popular Music: Theory, Method, and Practice / F. Tagg // Popular Music. – 1982. – Vol. 2. – P. 37-65.
2. Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации: Учебное пособие / А. В. Соколов. — СПб.: Издво Михайлова В. А., 2002. - 461 с.
3. Щютц А. Совместное сочинение и исполнение музыки. Исследование социального отношения / А. Шютц // Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии / Сост. А. Я. Алхасов; Пер. с англ. А. Я. Алхасова, Н. Я. Мазлумяновой; Научн. ред. перевода Г. С. Батыгин. - М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. - С. 238-259.
4. Моль А. Социодинамика культуры / А. Моль; пер. с фр. / Предисл. Б. В. Бирюкова. Изд. 3-е. - М.: Издательство ЛКИ, 2008. - 416 с.
5. DeNora T. Music in Everyday Life / Tia DeNora. - New York: Cambridge Univ. Press, 2000. – 181 p.
6. Roy W. G., Dowd T. J. What Is Sociological about Music? / William G. Roy, Timothy J. Dowd // Annual Review of Sociology. – 2010. - Vol. 36. – P. 183-203.
7. Small C. Musicking: The Meanings of Performing and Listening / C. Small. – L.: Wesleyan University Press, 1998. - 230 p.
8. Marshall L. The sociology of popular music, interdisciplinarity and aesthetic autonomy / L. Marshall // The British Journal of Sociology. – 2011. - Vol. 62. - Issue1. - P. 154–174.
9. Shepherd J. Music as Social Text / J. Shepherd. - Cambridge: Polity Press, 1991. - 245 p.
2. Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации: Учебное пособие / А. В. Соколов. — СПб.: Издво Михайлова В. А., 2002. - 461 с.
3. Щютц А. Совместное сочинение и исполнение музыки. Исследование социального отношения / А. Шютц // Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии / Сост. А. Я. Алхасов; Пер. с англ. А. Я. Алхасова, Н. Я. Мазлумяновой; Научн. ред. перевода Г. С. Батыгин. - М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. - С. 238-259.
4. Моль А. Социодинамика культуры / А. Моль; пер. с фр. / Предисл. Б. В. Бирюкова. Изд. 3-е. - М.: Издательство ЛКИ, 2008. - 416 с.
5. DeNora T. Music in Everyday Life / Tia DeNora. - New York: Cambridge Univ. Press, 2000. – 181 p.
6. Roy W. G., Dowd T. J. What Is Sociological about Music? / William G. Roy, Timothy J. Dowd // Annual Review of Sociology. – 2010. - Vol. 36. – P. 183-203.
7. Small C. Musicking: The Meanings of Performing and Listening / C. Small. – L.: Wesleyan University Press, 1998. - 230 p.
8. Marshall L. The sociology of popular music, interdisciplinarity and aesthetic autonomy / L. Marshall // The British Journal of Sociology. – 2011. - Vol. 62. - Issue1. - P. 154–174.
9. Shepherd J. Music as Social Text / J. Shepherd. - Cambridge: Polity Press, 1991. - 245 p.
Published
2019-08-08
How to Cite
Mudryan, N. (2019). Communicative Potential of Music Culture. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1053), 56-58. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13698
Issue
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology