Competitiveness of National Systems of Higher Education in the context of Preserving Their Cultural Identity
Abstract
The article shows that searching for the concepts, social technologies and tools for improving the competitiveness of national higher education systems restrains the absence of new ideas as for demand of the preservation of their cultural identity. National systems of higher education were formed as an element of a national state and within the degradation their future existence began to be called in doubt. Its commercialization seriously accelerated the review process is the role of national higher education systems, resulting in a dominance of economic criteria of evaluation of functioning institutions of higher education, including such universal criteria as competitiveness. The problem of competitiveness of the system of higher education and the preservation of its cultural identity is up to date in societies that are «lost» in a globalized world, lose distinctive mental features, do not see prospects for its development, suffer from copying experiments and inferiority complex.
Downloads
References
2. Екшикеев Т. К. Конкурентоспособность и конкурентные преимущества ВУЗа / Т. К. Екшикеев // Проблемы современной экономики. – 2009. № 4(32). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.meconomy.ru/art.php?nArtId=2925
3. Квієк М. Глобалізація і вища освіта / М. Квієк // Вища школа. – 2001. – № 4. – С. 107-118. 4. Нестеренко Ю. Социокультурные основания изменения образовательных практик / Ю. Нестеренко // Власть. – 2006. – № 9. – С. 56-69.
5. Шакирова Е. Ю. Общее представление о строении и динамике современного социокультурного пространства. Часть 2. / Е. Ю. Шакирова // Власть. – 2014. – № 2. – С. 143-146.
6. Спиридонова А. А. Исследование удовлетворенности студентов: подход, ориентированный на запросы потребителей / А. А. Спиридонова, Е. Г. Хомутова // Университетское управление: практика и анализ. – 2012. – № 3. – С. 91-96.
7. Борисова И. Мониторинг как инструмент гарантии качества образования и обеспечения конкурентоспособности вуза / И. Борисова, Е. Ливанова // Власть. – 2014. – № 2. – С. 66-82.
8. Попова Е. С. «Новые концепты» социологии образования: возникновение и проблемы операционализации / Е. С. Попова // Вестник Института социологии. – 2012. – № 5. – C. 202-215.
9. Жукович І. А. Інтегральні індекси у вимірюванні економіки знань за методологією Світового банку / І. А. Жукович // Статистика України. – 2013. – № 1. – С. 47-54.
10. Салми Дж. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России / Джамил Салми, Исак Фрумин // Вопросы образования. – 2013. – № 1. – С. 25-68.
11. Горюнов А. Социокультурная идентичность как проект / А. Горюнов, Л. Потанина, Е. Шабалкина // Власть. – 2013. – № 12. – С. 143-145.
12. Масюк Н. Н. Бенчмаркинг как инновационный способ повышения конкурентоспособности университета на международном рынке образовательных услуг / Н. Н. Масюк, П. В. Петрищев // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 6. – Режим доступа: URL: www.science-education.ru/106-7683.
13. Филонович С. Р. Life-long learning: последствия для высшей школы / С. Р. Филонович // Вопросы образования. – 2009. – № 4. – С. 55-66.
14. Злобин Б. К. Конкуренция в теориях эволюции природных и общественных систем / Б. К. Злобин // Социология власти. – 2012. – № 3. – С. 81-86.